آسیب پذیری بانک ها از بحران ریسک اعتباری/ در مضیقه نقدینگی

یکی از معیار‌های مهم برای سنجش ریسک اعتباری در ارزیابی عملکرد بانک‌ها، بررسی ترکیب مانده تسهیلات از حیث سررسید است. هر چه میزان تسهیلات جاری بانک بیشتر باشد ریسک اعتباری کمی بر بانک حاکم است. در سوی مقابل هر چه از وزن تسهیلات جاری کم و به سایر سررسید‌ها (به ترتیب مشکوک‌الوصول، معوق و سررسید گذشته) افزوده شود ریسک اعتباری بانک بیشتر خواهد شد. در این گزارش، ترکیب مانده تسهیلات در برخی از بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ریسک اعتباری در صنعت بانکداری به احتمال قصور وام‌گيرنده يا طرف مقابل بانک نسبت به انجام تعهداتش، طبق شرايط توافق شده اطلاق می‌شود. به اذعان بسیاری از کارشناسان صنعت بانکی، این ریسک در حال حاضر و در شرایط کنونی اقتصاد کشور یکی از مهم‌ترین ریسک‌های حاکم بر صنعت بانکداری به شمار می‌رود که شناخت، تعیین سنجه مناسب، براورد و مدیریت آن از سوی مدیران مربوطه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

گواه اهیمت بسیار بالای مدیریت این ریسک میزان بسیار بالای مطالبات معوق بانک‌ها در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه کافی به این ریسک است. به همین دلیل اداره مطالعات و مقررات بانكي بانک مرکزی با انتشار و ابلاغ اصول مديريت ريسک اعتباري به بانک‌ها از آنها خواسته تا با استفاده از این اصول در راستای کاهش هر چه بیشتر ریسک اعتباری خود اقدام کنند.

سنجش این ریسک علاوه بر مدیران، همواره برای تحلیل‌گران و دیگر ذی‌نفعان (همچون سهامداران بالفعل و بالقوه) نیز جالب توجه و مورد استفاده بوده است. یکی از معیار‌های مهم برای سنجش ریسک اعتباری در ارزیابی عملکرد بانک‌ها، بررسی ترکیب مانده تسهیلات از حیث سررسید است.

به صورت معمول مطالبات بانک‌ها به چهار دسته جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول تفکیک می‌شوند که هر چه میزان تسهیلات جاری بانک بیشتر باشد ریسک اعتباری کمی بر بانک حاکم است. در سوی مقابل هر چه از وزن تسهیلات جاری کم و به سایر سررسید‌ها (به ترتیب مشکوک‌الوصول، معوق و سررسید گذشته) افزوده شود ریسک اعتباری بانک بیشتر خواهد شد.

در ادامه گزارش، ترکیب مانده تسهیلات در برخی از بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفته که بخش اول آن در پی آمده است:

عدم انعکاس اطلاعات برای برخی بانک به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات مربوط به تفکیک سررسید‌ها بوده است. (به دلیل بالا بودن وزن سررسید جاری، در اغلب نمودار‌ها مقیاس مربوط به این طبقه کاهش داده شده تا وزن دیگر طبقات نیز دیده شود؛ بنابراین برای ارزیابی، عدد مربوط به طبقه جاری، عدد مربوط به طبقه و نه مساحت آن، باید مورد بررسی قرار گیرد.) بر اساس نمودار‌ها، دو بانک کارآفرین و سینا با وزن حدود 99 درصدی طبقه تسهیلات جاری نسبت به کل مانده تسهیلات، کمترین ریسک اعتباری را در بین بانک‌های مورد بررسی داشته‌اند. در سوی مقابل بانک پارسیان به دلیل وزن 33 درصدی تسهیلات غیر جاری (30 درصد سررسید گذشته و 3 درصد مشکوک‌الوصول) بیشترین ریسک اعتباری را در بین بانک‌های مورد بررسی متحمل شده است.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =