تفاوت های تاکسی اینترنتی در دنیا با نمونه های داخلی

طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسد که شرایط و تسهیلات «اوبر» و «لیفت» به عنوان استارتاپ‌های جهانی فعال در حوزه تاکسی‌های اینترنتی با شرکت‌های تاکسی آنلاین مانند اسنپ و تپسی در کشور خودمان متفاوت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رانندگان فعال در اسنپ و تپسی همواره از برخی از شرایط و قوانین شرکت‌های تاکسی اینترنتی گلایه‌مند هستند. چرا که به اعتقاد آن‌ها شرایط برای رانندگان این حوزه در کشورهای دیگر بسیار فرق دارد.

طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسد که شرایط و تسهیلات «اوبر» و «لیفت» به عنوان استارتاپ‌های جهانی فعال در حوزه تاکسی‌های اینترنتی با شرکت‌های تاکسی آنلاین مانند اسنپ و تپسی در کشور خودمان متفاوت است.

رانندگان اوبر بیمه می‌شوند؟

رانندگان اوبر و لیفت در همان ابتدا علاوه‌بر اینکه در یک قرار ملاقات از لحاظ فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند، بیمه هم می‌شوند. ویژگی‌ای که اسنپ و تپسی هنوز نتوانستند آن را اجرایی کنند. پوشش‌دهی بیمه رانندگان اوبر و لیفت به صورت‌های مختلف است.

در حالی که اپلیکیشن فعال نباشد، تنها بیمه خودرو خود شخص عمل می‌کند. اما زمانی که اپلیکیشن فعال و راننده منتظر پیدا شدن مسافر است، اگر تصادفی در این زمان رخ دهد بیمه شخص ثالث عمل می‌کند. این بیمه خسارت‌های ۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار را به رانندگان پرداخت می‌کند.

حالت دیگر این است که در صورتی که راننده در حال سوار کردن مسافر یا در طول سفر است، به ازای هر تصادف، در صورت آسیب به راننده یا مسافر بیمه شخص ثالث یک میلیون دلار خسارت پرداخت می‌کند. در صورت خسارت به خودرو نیز به میزان ارزش واقعی خودرو خسارت پرداخت می‌شود.

تعمیر خودرو، بیمه‌ها و تخفیف درمانی و مالی، خدمات تلفن همراه، از دیگر تسهیلاتی است که این شرکت‌ها برای رانندگان خود و اعضای خانواده‌های آن‌ها در نظر گرفته‌اند.

پرداخت آنی جریمه لغو سفر در لیفت

براساس اعلام شرکت اسنپ، این شرکت در صورت رسیدن راننده به مبدا سفر و سپس لغو سفر از سوی مسافر، مبلغ ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان به راننده پرداخت می‌کند. اما در صورتی که راننده حتی پس از رسیدن به مبدا سفر و عدم آمدن مسافر پس از چندین دقیقه، خود سفر را لغو کند، مبلغی به او تعلق نمی‌گیرد.

در تپسی در هر صورت مبلغی به راننده پرداخت نمی‌شود. حتی اگر پس از ۳۰ دقیقه مسافر سفر را لغو کند.

در حالی که در لیفت در صورتی که حتی راننده با گذشت پنج دقیقه از زمان رسیدنش به مبدأ، خود سفر را لغو کند، پنج دلار به صورت آنی به او پرداخت می‌شود.

در مقایسه با سرویس‌دهندگان داخلی، لیفت مبلغ بسیار بیشتری بابت لغو سفر پرداخت می‌کند. حتی اگر لغو سفر پس از رسیدن به مبدا می‌تواند از سوی راننده باشد. همچنین مسافر تنها پنج دقیقه فرصت دارد که در مبدأ سفر باشد. اما زمان مشخضی در اسنپ و تپسی برای حضور مسافر در نظر گرفته‌نشده است.

مسافران هم احراز هویت می‌شوند

یکی از مسائلی که در تاکسی‌های آنلاین ایران رعایت نمی‌شود، عدم احراز هویت مسافران است. این در حالی که رانندگان تمامی اطلاعات خود را در زمان ثبت‌نام باید در اختیار شرکت قرار دهند.

نمایش مدل و رنگ و پلاک ماشین راننده و همچنین تصویر او برای پیدا کردن و تعیین هویتش توسط مسافر بسیار ضروری است. اما مساله احراز هویت مسافران چه می‌شود؟

شرکت لیفت تصویر مسافران را به راننده نمایش می‌دهد و از این طریق راننده به راحتی می‌تواند آن‌ها را یافت کند. با این حال Uber این قابلیت را در اپلیکیشن خود ندارند. در اسنپ و تپسی این مساله در سطح پایین‌تری قرار دارد.

اسنپ و تپسی تنها نام مسافر را نمایش می‌دهند که البته گاهی مسافران نام‌های ناقص و مستعار دارند. نام‌های مستعار منجر می‌شود که رانندگان نیز احساس سفری امن را نداشته‌باشند.

یکی از تفاوت‌هایی که این دو شرکت یعنی لیفت و اوبر با دیگر تاکسی‌های اینترنتی دارند این است که اگر فردی خودروی شخصی نداشت، باز هم می‌تواند فعالیت کند. راننده می‌تواند از اوبر یا لیفت یک خودرو ماشین کرایه کند که دارای بیمه و وضعیت فنی خوب است. اما این خودرو را پس از یک هفته باید به شرکت بازگرداند.

همچنین، این شرکت‌ها به مسافران هم برای سفرهای خارج از شهر ماشین کرایه میدهند. اعطای ۲۰ دلار اعتبار اولیه به مسافران نیز جزو ویژگی‌های جالب این شرکت‌ها است.

در نهایت این نکته باید در نظر گرفت که اوبر و لیفت دو استارتاپی هستند که در چندین کشور در حال فعالیت هستند و جزو استارتاپ‌های یونیکورنی( درآمد یک میلیون دلاری) به حساب می‌آیند. با وجود اینکه اسنپ و تپسی هم در راستای اعطای تسهیلات بیشتر به راننگدان و مسافران تلاش می‌کنند، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به اوبر و لیفت روبه‌روی آن‌هاست.

 

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8