تعرفه بالای برق فعالیت زیرزمینی ماینینگ ها را به دنبال دارد

هشدار انجمن بلاکچین؛

انجمن بلاکچین در بیانیه‌ای هشدار داد که تعیین نرخ غیرکارشناسی برای حامل‌های انرژی به گونه‌ای که قیمت تمام‌شده برق را بالاتر از ۴ سنت برای این صنعت فراهم کند، حاصلی جز عقب‌ماندگی و ماینینگ زیرزمینی برای کشور ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شروع و نزدیک شدن به فصل گرما دوباره نگرانی برای تعطیلی دستوری دستگاه‌های استخراج رمزارز برای فعالان این حوزه را پررنگ‌تر کرده است. تعطیلی استفاده از این دستگاه‌ها تنها بخشی از نگرانی فعالان این حوزه و بخش دیگر نگرانی آن‌ها بهای گران برق و گاز است. در همین راستا انجمن بلاکچین در بیانیه‌ای که منتشر کرده بار دیگر نسبت به خطر ناشی از اشتباه، اجمال یا تعارض در فرایند غیرشفاف قانون‌گذاری در این حوزه هشدار داده است.

انجمن بلاکچین در بیانیه خود گفته است:‌

کشور ما تا به امروز آسیب‌های زیادی را از محل عدم تولید میلیاردها دلار دارایی دیجیتال، رشد کسب‌وکارهای ناسالم این حوزه، استخراج زیرزمینی و کوچ نیروی انسانی متخصص ایرانی متحمل شده و تنها مردم و کسب‌وکارهای سالم مظلومانه چوب این کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌ها را خورده‌اند.

در ادامه این بیانیه با تأکید بر اینکه این حوزه تنظیم‌پذیر و قانون‌پذیر است اما دستورپذیر نیست آمده که:‌ «ماهیت غیرمتمرکز این حوزه باعث ایجاد دو ویژگی خاص برای تجارت داخلی و خارجی کشور می‌شود و راهکارهای متناسب جهت حفظ حقوق هم‌زمان مردم، کسب‌وکارها و حاکمیت بارها توسط انجمن فناوران زنجیره بلوک ارائه شده است.»

این انجمن همچنین در بیانیه خود آورده است:

سه سال است که تعیین تعرفه استخراج رمزارزها معادل ۷۰ درصد میانگین صادراتی برای گاز و نرخ صادراتی برای برق، منجر به عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (در عین اعلام آمادگی کامل) در زیر ساخت تبدیل انرژی کشور شده و تنها باعث قانون‌گریزی فعالان و عدم توسعه کشور در ابعاد اقتصاد انرژی و اقتصاد دیجیتال شده است که همچنان شاهد وجود همین دیدگاه با توسل به دلایل کاملاً نادرست و توجیهات قابل جرح هستیم.

انجمن بلاکچین با مطرح کردن این سؤال که چه کسی پاسخگوی از دست رفتن درآمد ۲٠ هزارمیلیارد تومانی برای وزارت نفت و نیرو از محل فروش انرژی به این صنعت و عدم خلق ثروت در کشور از درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلاری استخراج خواهد بود، ادامه داده: «چگونه است که متن احکام تنظیم‌گری این حوزه تا این حد از روح سند تحول دولت سیزدهم و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ و اهمیت اقتصاد دیجیتال برای کشور دور افتاده است؟»

در این بیانیه با ابراز تأسف نسبت به سیاست‌گذاری در این حوزه آمده است که متأسفانه همین رویکرد درباره حوزه تبادل دارایی‌های دیجیتال نیز حاکم است و رنگ‌وبوی تمرکزگرایی و مجوزدهی و تصدی‌گری تکراری بانک مرکزی که بارها نتایج آن را در سال‌های گذشته دیده‌ایم به چشم می‌خورد. براساس این بیانیه هرگونه تمرکز در این موضوع منجر به رانت و فساد می‌شود یا از لحاظ امنیتی دارایی‌ها و داده‌های مردم را به مخاطره می‌اندازد.

این انجمن در ادامه پیشنهاد داده است برای جلوگیری از خروج کسب‌وکارها و نیروی انسانی متخصص از کشور و عدم نگه‌داشتن دارایی‌های دیجیتال ایرانی‌ها در کسب‌وکارهای خارجی، قوانین به‌گونه‌ای تنظیم شود تا تسهیل‌گر بوده و نگاه توسعه‌ای داشته باشد. در این زمینه در بیانیه ذکر شده: «تأکید می‌کنیم تعیین نرخ غیر کارشناسی برای حامل‌های انرژی به گونه‌ای که قیمت تمام‌شده برق را بالاتر از ۴ سنت برای این صنعت فراهم کند چیزی جز عقب‌‌ماندگی و ادامه ماینینگ زیرزمینی برای کشور نخواهد داشت.»

در پایان این بیانیه نسبت به جذب نیروهای جوان و نخبه ایرانی توسط کشورهای همسایه هشدار داده و توضیح داده شده است:‌ «ما در رقابت استخراج (قدرت شبکه بیت‌کوین) درمقابل کشورهای تازه واردی همچون آمریکا و کانادا روزبه‌روز درحال باختن قافیه هستیم. در صورتی که می‌توانستیم قطب منطقه و پیشرو در این صنعت باشیم و قدرت پردازشی را داشته باشیم که تأمین‌کننده قدرت استراتژیک فردای ما باشد.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =