آیدا از الگوریتم‌های هوش مصنوعی بهره می برد | با اولین ربات نقاش جهان آشنا شوید+ عکس

ربات انسان نمای آیدا با دیدن آثار هنرمندان و با بهره مندی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی نقاشی می‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در سال‌های اخیر شرکت‌ها به سمت تولید ربات‌های انسان نما حرکت کرده اند. ربات‌هایی که توان رقابت با انسان را داشته و برخی آن‌ها را جایگزین نیروی انسانی در مشاغل می‌دانند.

به گزارش theguardian، دانشمندان با توجه به نیاز‌های انسان و تغییر شرایط دنیا از طبیعت و اشیا برای ساخت ربات‌ انسان نما الهام می‌گیرند. محققان انگلیسی در سال ۲۰۱۹ و با هدف جمع‌آوری بینشی از الگو‌های رفتاری انسان‌ها و ارائه استراتژی‌ها در مواجهه با دنیای آنلاین، ربات آیدا را طراحی کردند. این ربات در هفتصدمین سالگرد مرگ دانته و با استفاده از داد‌ه‌ها و هوش مصنوعی موفق به اجرای شعر کمدی الهی این شاعر در موزه اشمولین آکسفورد شده بود. ربات آیدا برای اجرای این قطعه شعر همه ۱۴ هزار و ۲۳۳ سطر کمدی الهی دانته را دریافت و از تحلیل الگوی گفتاری استفاده کرده بود.

اولین ربات نقاش دنیا

به گفته آیدان ملر، نام این ربات از خانم Ada Lovelace ریاضی‌دان قرن نوزدهم الهام گرفته شده است. همچنین این ربات یادآور دانشمندی به نام آلن تورینگ هم هست. محقق و ریاضی‌دانی که در جنگ جهانی دوم در ارتش انگلیس به رمزنگاری می‌پرداخت. آیدان ملر، خالق اولین ربات انسان‌نمای دنیا است. به گفته طراح این ربات، آیدا یک ماشین هوش مصنوعی بوده و با نگاه کردن به یک نقاشی، مفهوم hauntingly beautiful را به تصویر می‌کشد. این ربات دارای دست و پا بوده و توان خلق نقاشی‌های سیاسی هم دارد. پوست آیدا از جنس سیلیکون بوده و چشم هایش مجهز به دوربین است.

ربات انسان نمای آیدا

نحوه نقاشی کشیدن ربات انسان نمای آیدا

ربات آیدا با داشتن یک مدل زبانی خاص قادر به تولید ۲۰ هزار کلمه در ۱۰ ثانیه است. همچنین بیشتر کلمات و ساختار جملات در این ربات انسان نما با هوش مصنوعی تولید شده است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی ربات آیدا را به بازیابی مفاهیم نقاشی، انتخاب و تصمیم‌گیری برای ایجاد یک اثر تشویق می‌کنند. پس از سفت شدن قلم مو در دست بیونیک، بازوی رباتیک Ai-Da به آرامی حرکت کرده و در یک پالت رنگ فرو می‌رود. سپس به صورت آهسته ضرباتی را بر روی کاغذ می‌زند. ربات انسان نمای آیدا برای خلق هر اثر بیش از پنج ساعت زمان می‌گذارد؛ اما در پایان هیچ کدام از آثار تولید شده شبیه هم نیستند.

نمایشگاه نقاشی ربات آیدا

در سال ۲۰۱۹ هم نمایشگاهی از نقاشی‌های ربات آیدا با موضوع تهدید محیط زیست برگزار شده بود. لباس‌های تن این ربات در آن نمایشگاه از مواد دور ریختنی انسان‌ها در دریا‌ها ساخته شده بودند. طبق شواهد، ربات آیدا از یادگیری ماشینی برای کشیدن نقاشی استفاده کرده است. این ربات انسان نما بر اساس مشاهداتش به خلق اثر می‌پردازد. او تا حالا از آثار هنرمندانی مانند یوکو اونو، دوریس سالسدو، میکل آنژ و واسیلی کاندینسکی در کشیدن نقاشی هایش الهام گرفته است. این ربات پارسال و در جریان نمایشگاهی در مجاورت اهرام جیزه در قاهره به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود.

نمایشگاه تهدید محیط زیست

او قبلاً توانایی خود را در طراحی و خلق اشعار نشان داده است. آثار تولید شده این ربات در دوسالانه ونیز امسال رونمایی می‌شود. تاریخ برگزاری این نمایشگاه ۲۲ آوریل است. نمایشگاه ونیز با عنوان Leaping into the Metaverse به بررسی رابطه تجربه انسانی و فناوری هوش مصنوعی، از آلن تورینگ تا متاورس می‌پردازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =