لبنان از ورشکستگی دولت و بانک مرکزی خود خبر داد

معاون نخست وزیر لبنان از ورشکستگی دولت و بانک مرکزی این کشور خبر داد. او خسارت این کشور را ۷۰ میلیارد دلار تخمین زده و گفته این خسارت‌ها بین بانک مرکزی، بانک‌ها و سپرده‌گذاران تقسیم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معاون نخست وزیر لبنان از ورشکستگی دولت و بانک مرکزی این کشور خبر داد. او گفت که خسارت‌ها بین بانک مرکزی، بانک‌ها و سپرده‌گذاران تقسیم می‌شود و هیچ اختلاف نظری در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش رویترز، یک خلاء ۷۰ میلیارد دلاری در اقتصاد این کشور وجود دارد.

بحران اقتصادی لبنان از اکتبر سال ۲۰۱۹ و در اوج دوران پس از جنگ این کشور آغاز شد. فرماندهان نظامی جنگ به رهبران این کشور تبدیل شدند و از آن زمان قدرت را در اختیار دارند.

در ابتدا با مدیریت این افراد اقتصاد لبنان رونق داشت اما در عمل یک طرح پانزی و پر از فساد و سوء مدیریت بود. در نهایت این طرح از هم پاشید.

بانک جهانی اقتصاد لبنان را بدترین اقتصاد جهان و بحران آن را بدترین بحران اقتصادی از اواسط قرن نوزدهم نامید.

پول لبنان ۹۰ درصد از ارزش خود را از داده است و مردم به سختی به کالاهای اساسی همچون مواد غذایی، آب، بهداشت و درمان و تحصیل دسترسی دارند.

همچنین قطعی برق با وجود کمبود سوخت در این کشور به طور گسترده وجود دارد. ۸۲ درصد از مردم لبنان در فقر زندگی می‌کنند و نرخ بیکاری این کشور ۴۰ درصد تخمین زده شده است.

بحران اقتصادی لبنان را همه‌گیری کرونا تشدید کرد. همچنین یک انفجار بزرگ در سال ۲۰۲۰ در بیروت که ۲۱۶ نفر کشته، هزاران زخمی و نابودی بخش‌هایی از پایتخت را به دنبال داشت در افزایش این بحران تاثیر بسزایی داشت.

انکار ورشکستگی توسط بانک مرکزی

اما روز گذشته رئیس بانک مرکزی لبنان ورشکستگی نهادی را که او ۳۰ سال در حال اداره آن بود، انکار کرد و گفت با وجود خسارت‌های زیاد او همچنان در حال ایفای نقش قانونی خود است.

برخلاف بخش اقتصادی، بخش سیاسی این کشور به قوت خود باقی است و اقدامی هم در راستای حل این بحران انجام نمی‌دهد.

مذاکره دولت لبنان با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک نیز بی‌نتیجه ماند. اکنون لبنان هیچ گونه نقدینگی برای جبران خسارت‌های مالی ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  8