سقوط قیمت اوارق به کانال ۹۰ هزار تومان | ریزش قیمت وام مسکن در آغاز سال ۱۴۰۱ +نمودار

نرخ سود وام مسکن در روزهای نخستین 1401 برابر با 21 درصد بوده و به کمترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسیده است. این کاهش موجب شد تا هزینه وام برای متقاضیان نیز در سطح پایین رقم خورده و هزینه وام مجردین در کمتر از 26 میلیون تومان محاسبه شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، متقاضیان وام مسکن هر روز با مراجعه به این بانک و خرید اوراق تسه  می توانند اقدام به دریافت وام از این نهاد برای خرید خانه کنند. هر کدام از اوراق در بازار اعتباری 500 هزار تومانی داشته و به ازای آن می توان از بانک مسکن وام جهت خرید خانه و وام جعاله جهت تعمیرات خریداری کرد.

هزینه وام مسکن در پایان سال 1400 رکوردهای بی سابقه ای را در حداقل سه سال گذشته خود ثبت کرد. این هزینه از طریق قیمت کشف شده در بازار اوراق تسهیلات بانک مسکن در هر روز به دست آمده و در ادامه نرخ سود وام را نیز دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

رکوردزنی وام مسکن در سال 1400

سقف خرید وام مسکن در نیمه دوم 1400 رشد قابل توجهی داشت. این رقم برای متقاضیان مجرد و متاهل در ایران دو برابر رشد داشته از مرز 240 میلیون تومان برای زوجین به 480 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد.

با افزایش سقف خرید وام، این مبلغ برای مجرد ها نیز به 140 میلیون تومان رسید.

تغییرات ثبت شده در بازار وام مسکن موجب شد تا هزینه اوراق تسهیلات بانک رکوردهای مهمی را از خود برجای بگذارد. این رکوردها موجب شد تا قیمت اوراق تسه در ایران به مرز 160 هزار تومان رسیده و نرخ سود نیز به تناسب افزایش قیمت تا مرز 24 درصد ترقی پیدا کند.

در انتها تب و تاب افزایش قیمت فروکش کرده و در نهایت در روزهای ابتدایی سال 1401 برای نخستین بار در چهار ماه گذشته به کمتر از مرز 100 هزار تومان کاهش یافت.

طبق آمارهای بانک مسکن در روز 15 فروردین ماه قیمت اوراق برابر با 92 هزار و 700 تومان ثبت شده و برای نخستین بار از اول دی ماه 1400 تا کنون به کمتر از مرز 100 هزار تومان رسید.

این کاهش قیمت موجب شد تا هزینه اخذ وام برای متقاضیان مجرد برابر با 25 میلیون و 900 هزار تومان و برای متاهلین معادل با 44 میلیون و 400 هزار تومان به ثبت برسد.

این ارقام کمترین میزان هزینه وام مسکن در 4 ماه اخیر برای هر دو دسته متقاضی بوده است.

کاهش نرخ سود وام مسکن در ابتدای 1401

در ادامه کاهش قیمت در اوارق تسهیلات بانک مسکن نرخ سود وام نیز مسیری کاهشی را در این مدت پیموده است. این نرخ به صورت اسمی برابر با 17.5 درصد از سوی بانک مسکن اعلام شده است. در صورتی که این متقاضیان در ایران از این بانک اقدام به خرید وام کرده و هزینه ای را در وهله نخست به بانک پرداخت می کنند دیگر نرخ سود وام مسکن در میزان اسمی خود نبوده و در نتیجه این رقم از مرز 17.5  درصد خود جدا خواهد شد.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روزهای ابتدایی 1401 برابر با 21 درصد ثبت شده که درمانند قیمت کمترین میزان در چهار ماه گذشته بوده است.

این درحالی است که در میانه زمستان 1400 نرخ سود تا مرز 24 درصد نیز افزایش پیدا کرده بود.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  −    =  87