بدترین هفته طلای سیاه در ۲ سال گذشته

در حالی که دو هفته قبل، بهای شاخص برنت توانسته بود از ۱۰۷ دلار بر بشکه به ۱۲۰ دلار برسد و هفته‌‌‌ای کاملا امیدوارکننده برای نفت رقم خورده بود، در هفته کاری منتهی به جمعه (۱۲ فروردین) روند معکوس شد و با افت ۱۳‌درصدی هر دو شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدییت، بدترین هفته طلای سیاه در ۲ سال گذشته ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در هفته گذشته نفت حدود ۱۳‌درصد کاهش قیمت ثبت کرد که بزرگ‌ترین افت در طول ۲ سال گذشته به‌‌‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر، نفت خام آمریکا با سقوط ۱۴ دلاری خود، بیشترین کاهش هفتگی را از نظر دلاری در بیش از ۱۰ سال گذشته رقم زد.

تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به آزادسازی روزانه یک‌میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور برای ۶ ماه از مهم‌ترین عوامل هفته سرخ طلای سیاه بود.

این اقدام دولت آمریکا از حیث حجم آزادسازی که احتمالا به ۱۸۰‌میلیون بشکه خواهد رسید، در تاریخ این کشور بی‌‌‌سابقه خواهد بود.

در این میان، اعضای آژانس بین‌المللی انرژی نیز جمعه توافق کردند آنها هم اقدام به برداشت نفت از ذخایر اضطراری خود کنند اما حجم آن هنوز مشخص نشده است.

رویداد مهم دیگر در هفته گذشته نشست اوپک و متحدانش بود که با وجود درخواست مصرف‌کنندگان برای افزایش سریع‌‌‌تر عرضه، به رشد تدریجی آن برای ماه آینده (مه) منتج شد.

اوپک‌‌‌پلاس در این ماه ۴۳۲‌هزار بشکه در روز به تولید خود می‌‌‌افزاید. به گفته کلاید راسل ستون‌‌‌نویس خبرگزاری رویترز، با توجه به شرایط غیرعادی بازار و نااطمینانی موجود در هر یک از عوامل تعیین‌‌‌کننده، این اقدام تصمیمی ایمن بوده؛ هرچند این گروه در نهایت باید تصمیم بگیرد قیمت بالای نفت ارزش آن را دارد که منجر به رکود اقتصاد جهانی و عواقب آن برای بخش انرژی شود یا خیر.

بزرگ‌ترین افت هفتگی نفت از ۲ سال گذشته

در حالی که دو هفته قبل، بهای شاخص برنت توانسته بود از ۱۰۷ دلار بر بشکه به ۱۲۰ دلار برسد و هفته‌‌‌ای کاملا امیدوارکننده برای نفت رقم خورده بود، در هفته کاری منتهی به جمعه (۱۲ فروردین) روند معکوس شد و با افت ۱۳‌درصدی هر دو شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدییت، بدترین هفته طلای سیاه در ۲ سال گذشته ثبت شد.

از نظر دلاری هم وست تگزاس که ۱۴ دلار در این بازه کاهش یافته بود، بیشترین افت هفتگی در پیش از سال ۲۰۱۱ را تجربه کرد. به این ترتیب، وست تگزاس اینترمدییت با قیمت ۲۷/ ۹۹ دلار بر بشکه بسته شد و برنت ۳۹/ ۱۰۴ دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شد.

آمریکا برنامه دارد برای ۶ ماه، هر روز یک‌میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود موسوم به SPR را آزاد کند تا به این ترتیب با قیمت‌های بالای انرژی مقابله کند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی نیز در نظر دارند چنین اقدامی را پیش بگیرند اما حجم این آزادسازی ذخایر هنوز مشخص نشده است.

به گفته بلومبرگ، جو بایدن انتظار دارد متحدانش در این سازمان بین ۳۰ تا ۵۰‌میلیون بشکه نفت خود را برای موازنه بازار آزاد کنند.

بازار نفت که خود درگیر تقاضای بالای پس از کاهش قرنطینه‌‌‌ها و کمبود عرضه بود، حالا با خارج شدن نفت روسیه از بازار هم مواجه است.

از سوی دیگر، اوپک و متحدانش از جمله روسیه در جلسه هفته گذشته خود بر سر افزایش ۴۳۲‌هزار بشکه‌ای عرضه در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) به توافق رسیدند.

این گروه در ماه‌‌‌های گذشته افزایش ۴۰۰‌هزار بشکه‌‌‌ای را در دستور کار خود داشت اما طبق تصمیمی که ۲۷ تیر ۱۴۰۰ گرفته شده بود، خط پایه تولید کشورهای روسیه (۵۰۰‌هزار بشکه)، عربستان (۵۰۰‌هزار بشکه)، امارات (۳۳۲‌هزار بشکه)، عراق (۱۵۰‌هزار بشکه) و کویت (۱۵۰‌هزار بشکه) از ابتدای ماه مه ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت. به همین دلیل ۳۲‌هزار بشکه اضافی به عرضه ۴۰۰‌هزار بشکه‌‌‌ای آنها افزوده شد.

با این حال، به‌‌‌نظر نمی‌رسد اوپک‌‌‌پلاس توانایی محقق کردن همین میزان را که از منظر مصرف‌کنندگان کم است داشته باشد.

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته (مارس) افزایش یافته اما بسیار کمتر از سقف تعیین شده این گروه و هم‌‌‌پیمانانش. در واقع طبق این منبع، اوپک تولید جمعی خود را در این ماه به ۵۴/ ۲۸ میلیون بشکه در روز رسانده است که فقط ۹۰‌هزار بشکه در روز بیش از تولید آن در فوریه بوده؛ در حالی که اوپک می‌توانست عرضه خود را ۲۵۳‌هزار بشکه افزایش دهد.

همین موضوع سبب نرخ پایبندی ۱۵۱‌درصدی اوپک در این ماه نسبت به پایبندی ۱۳۶‌درصدی در ماه فوریه شد. البته آمار رسمی در اواسط ماه جاری میلادی توسط اوپک منتشر خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  16