فراهم کردن زیرساخت‌های دانش بنیان ها | رشد اقتصاد کشور مقابله با تحریم ها در گرو شعار سال

در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف همانند هوش مصنوعی، کامپیوتر‌های کوانتومی، تولید مواد غذایی، کشاورزی، صنعت و معدنی فعالیت خوبی را داشته باشند. با توجه به اینکه شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است، این شرکت‌ها و پتانسیلی که دارند باید مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی گفتند: برای رشد اقتصاد کشور به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. منظور از اقتصاد دانش‌بنیان، نگاه علمی و فناورانه به تولید در همه عرصه‌هاست که نتیجه آن، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل خواهد بود.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر فقط از مسیر تقویت تولید دانش‌بنیان می‌گذرد، گفتند: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید افزایش یابد و این کار شدنی و ممکن است.

فراهم کردن زیرساخت‌های دانش بنیان ها باتوجه به شعار سال

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت:  سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان «جهش تولید دانش بنیان» تصویب کرد که ایرادات آن نیز که توسط شورای نگهبان مطرح شده بود، رفع شده و دوباره به شورای نگهبان برای تأیید نهایی ارسال شده است.

این بدین معناست که زیرساخت‌های قانونی شعار امسال را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولید دانش بنیان فراهم شده است.

او می‌گوید، سعی ما بر این بوده که تمام موانع قانونی را از جلوی پای شرکت‌های دانش بنیان برداریم و سعی کنیم که پارک‌های علم و فناوری را فعال‌تر کنیم. در بودجه ۱۴۰۱ نیز دولت عنایت ویژه‌ای به این بخش داشته‌ است و تقریباً زمینه برای جهش تولید دانش بنیان فراهم است.

 

مقابله با تحریم ها با وجود شرکت های دانش بنیان

سورنا ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در کشور حدود ۴ میلیون دانشجو وجود دارد و با این وجود باید به نیروی انسانی توجه ویژه شود. یک عدد قابل توجهی از دانش بنیان‌ها را مدیون تحریم‌ها هستیم، اگر تحریم نبودیم، بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان هم وجود نداشتند.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در کشور بیش از ۶۴۰۰ شرکت است. هر جایی که این شرکت‌ها تعدادشان از لحاظ کمی و کیفی بالا بوده ما توانستیم با تحریم مقابله کنیم.

به گفته او در حوزه کشاوزی ضعیف هستیم. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ کشاورزی، یک درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان ما هم نیست.

ستاری می‌گوید که حوزه‌ کشاورزی یکی از جا‌هایی است که ورود تکنولوژی در آن، خلق سرمایه می‌کند و ارزش افزوده‌ محصولات را بالا می‌برد.

طبق آمار بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم اما سهم‌ ما بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار در صادرات آن به صورت ماده خام بوده است. در حالی که این یک تجارت بالای ۹ میلیارد دلاری در دنیاست. این ارزش افزوده‌ای که در حوزه‌های مختلف به واسطه‌ دانش ایجاد می‌شود، همان بخشی است که می‌تواند اقتصاد را تقویت کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  24