نفتکش‌های روسی از رادارها ناپدید شدند/ تداوم روند نزولی قیمت نفت

در حالی که قیمت هر بشکه نفت برنت، حدود چهار درصد کاهش یافته، امروز رسانه‌ها خبر دادند که نفتکش‌های روسی حامل مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی حرکت خود را پنهان می‌کنند. کارشناسان دریایی این اقدام را تلاش برای دور زدن تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت نفت در روز دوشنبه حدود ۴ دلار سقوط کرد، این در حالی است که نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای سوخت در چین پس از اینکه مقامات شانگهای گفتند که مرکز مالی این کشور را برای آزمایش کووید-۱۹ طی ۹ روز تعطیل می‌کنند، افزایش یافت (سنا).

هر بشکه نفت برنت، در لحظه تنظیم این گزارش با ۳،۹۱ درصد کاهش به ۱۱۵ دلار رسید. اما نفت سبد اوپک همچون روزهای گذشته به قیمت ۱۱۸،۷ دلار معامله می‌شود.

ابراز نگرانی اوپک از ممنوعیت عرضه نفت روسیه

با وجود این، اوپک نگرانی خود از پیشنهاد ممنوعیت واردات نفت روسیه را به اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر این باور است که ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا به مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند.

اعضای مهم اوپک مانند عربستان و امارات متحده عربی تاکنون تلاش کرده‌اند موضعی خنثی بین غرب و مسکو اختیار کنند. هم‌زمان ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) که روسیه هم در آن حضور دارد، در نشست‌های سیاستگذاری خود از پرداختن به بحران اوکراین خودداری کرده‌اند.

اتحادیه اروپا که به‌شدت به نفت روسیه وابسته است، تحریم‌های سنگینی علیه روسیه – از جمله مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور – اعمال کرده است، این اتحادیه اکنون در حال بررسی تحریم صنعت انرژی روسیه است.

تلاش روسیه برای دور زدن تحریم‌ها

در همین رابطه، امروز رسانه‌ها خبر دادند که نفتکش‌های روسی حامل مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی حرکت خود را پنهان می‌کنند. کارشناسان دریایی این اقدام را تلاش برای دور زدن تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو می‌دانند.

شرکت «ویند وارد» اعلام کرد در هفته منتهی به ۲۵ مارس حداقل ۳۳ مورد فعالیت خاموش نفتکش‌های روسی را مشاهده کرده که دو برابر میانگین هفتگی ۱۴ مورد در سال گذشته است. فعالیت‌های خاموش عمدتا در منطقه اقتصادی انحصاری روسیه روی داده‌اند.

کشتی‌های تجاری بر اساس قانون دریانوردی بین‌المللی مستلزم هستند سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS خود را هنگامی که در دریا هستند، روشن کنند. وزارت خزانه داری آمریکا در ماه مه سال گذشته هشدار داده بود غیرفعال کردن یا دستکاری سیستم AIS یک کشتی، یکی از شیوه‌های مورد استفاده برای فرار از تحریم‌ها و کشتیرانی غیرقانونی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1