صعود نفت به دلیل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

آیا قیمت نفت به 200 دلار می رسد؟

قیمت نفت امروز دوباره به دلیل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو افزایش یافت. اما آیا روند صعودی قیمت نفت، متداوم است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت نفت امروز دوباره تحت‌تاثیر حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان ۱.۶۲ درصد افزایش یافت. قیمت نفت قبلا و در ۷۲ ساعت گذشته به دلیل پیشی گرفتن تقاضا از عرضه افزایش یافته بود.

حالا آتش‌سوزی و انفجار، قیمت نفت را دوباره افزایش داده است. اوپک هم پیش از این اعلام کرده بود که قادر به افزایش تولید خود نیست. پیش از این کشورهای مصرف‌کننده، چندین بار از اوپک خواستند برای مهار قیمت‌ها تولید خود را افزایش دهد. حتی کاخ سفید سعی کرد با اعمال فشار بر اوپک قیمت نفت را کنترل کند اما نتوانست.

به جز این، تنش‌های سیاسی میان اوکراین و روسیه هنوز به شدت خود باقی مانده است. با وجود این که کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان اعلام کردند نفت روسیه را تحریم می‌کنند اما اتحادیه اروپا کرد در تحریم‌های نفتی از آمریکا پیروی نمی‌کند. تا حدی که روسیه، تهدید کرد در صورت تداوم تحریم‌های بانکی، از سرازیر شدن گاز و نفت به اروپا جلوگیری می‌کند.

قیمت نفت دوباره افزایش می‌یابد؟

کارشناسان بلومبرگ تخمین زدند که اگر اروپا به بحران انرژی برخورد، قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار هم افزایش می‌یابد. این کارشناسان همچنین هشدار داده بودند که اگر قیمت طلای سیاه به ۲۰۰ دلار برسد، تورم جهانی حدود هشت درصد بالا می‌رود.

البته یک گمانه دیگر، لغو تحریم‌های ایران و به سرانجام رسیدم مذاکرات وین است. وزیر امور خارجه ایران، چند روز پیش اعلام کرده بود که بیشتر از همیشه به توافق نزدیک هستیم. به همین دلیل هم برخی از کارشناسان و خبرگزاری‌های خارجی مانند بلومبرگ و رویترز احتمال می‌دهند که با حضور توافق در وین و ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت هم تثبیت و سپس کاهش می‌یابد.

این در حالی است که روزنامه اکونومیست ادعا کرده بود که طبق قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه، روسیه اجازه دارد بر قیمت گاز ایران نظارت کند. این کشور همچنین می‌تواند درباره خریداران کار ایران تصمیم بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −  14  =