ارزش معاملات تجارت الکترونیک از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد

مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: ارزش مالی تجارت الکترونیکی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان (۵۶۰۷ هزار میلیارد ریال) عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ویروس کرونا از عوامل اصلی بود که مردم را به سوی تامین مایحتاج خود از کسب‌وکارهای الکترونیکی سوق داد. همین مساله باعث رونق بازار کسب و کارهای اینترنتی شد چرا که پیش از این مردم اغلب خریدهای خود را به صورت حضوری انجام می‌دادند و رغبت آنها برای خرید اینترنتی خیلی زیاد نبود. به واسطه شیوع این ویروس و آماده‌سازی زیرساخت‌های حوزه فناوری، تجارت الکترونیکی در ایران توانست هر سال رشد مناسبی داشته باشد.

فرانک ابوالمعصوم مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آخرین آمار تجارت الکترونیکی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ از مبلغ ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد، اظهار داشت: در این ۶ ماه، تعداد معاملات تجارت الکترونیکی به یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ عدد رسیده است.

ابوالمعصوم افزود: این در حالی است که آمار جهانی، نشان می‌دهد حجم تجارت الکترونیکی جهان در سال ۲۰۲۰ به ۴.۲۱۳ تریلیون دلار بود و در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۴.۹۲۱ تریلیون دلار رسید که این آمار حکایت از رشد ۱۷ درصدی حجم تجارت الکترونیکی جهان را در یک سال نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند در جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۶.۴۵ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۴۸.۳۳ درصد رسیده است.

مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور را تشریح کرد: در سال ۱۳۹۹ ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران ۱۵۵ درصد و در نیمه نخست ۱۴۰۰ به ۱۵۶ درصد رسید که حکایت از نرخ رشد چهار دهم درصدی دارد.

ابوالمعصوم خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار نیز بیش از ۱۰۰ درصد در سال ۹۹ و بیش از ۱۰۶ درصد در نیمه نخست ۱۴۰۰ بوده که با رشد ۶ درصدی مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور اما به این اندازه نیست. وزیر ارتباطات نیز بارها به این نکته اشاره کرده که در توسعه اینترنت ثابت دچار عقب‌ماندگی هستیم و باید این مساله با راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم جبران شود.

اینماد با رشد ۱۱ درصدی همراه شد

این مسوول واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین گفت: در سال ۹۹ ضریب نفوذ این فناوری در کشور ۱۲.۱۰ درصد بود که در نیمه نخست ۱۴۰۰ به ۱۲.۵۵ درصد رسید، نرخ رشد در این فناوری ۳.۷۰ درصد بوده است.

ابوالمعصوم با بیان این‌که در نیمه نخست سال ۹۹ تعداد ۱۴ هزار و ۷۳۱ نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) صادر شد، یادآور شد: در نیمه نخست ۱۴۰۰ این ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شد که با رشد ۱۱ درصدی مواجه شده است.

به گفته وی، بیشترین حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۲۱، مربوط به کشور چین است. آمریکا، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، هند، کانادا و اسپانیا با فاصله چشمگیری از چین، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =