تحلیل قیمت طلا در ایران و دلیل افت آن در هفته‌های آخر سال ۱۴۰۰

قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ درصد رشد را تجربه کرد و از قیمت حدود ۱۷۰۰ دلار به قیمت حدود ۱۹۰۰ دلار رسید. اما پس از گذر از ۲۰۰۰ دلار در نیمه اسفند ۱۴۰۰ افت محسوسی را تا محدوده ۱۹۰۰ دلار تجربه کرد که مهمترین دلیل آن را می‌توان احتمال گفتگوهای سازنده بین آمریکا و روسیه برای حل معضل اوکراین و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، چندماه اخیر بازه پرتنشی برای طلا بوده است و جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش بی‌سابقه این فلز گرانبها شده و چیزی حدود ۱۲ درصد صعود را تجربه کرده است.

سیاست‌ها و رفتارهای گاها متناقض فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در تغییر نرخ‌های بهره کلیدی، باعث افزایش نوسانات و نااطمینانی‌ها در بازارهای کالایی و مالی دنیا شده است.

ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۰ ماه‌های پرالتهابی بودند. قیمت نفت رشد عجیب و غریبی را تجربه کرد که عمده‌ترین دلیل آن ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تنش‌های روسیه-اوکراین بود و افزایش هزینه‌های انرژی تأثیر منفی خود را بر رشد اقتصادی و اشتغال فصلی و تجارت منطقه یورو گذاشته است.

از سوی دیگر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کنترل تورم اتفاق مهم و تاثیرگذاری بود که همین موضوع نیز بر کاهش عملکرد شاخص‌های بورس منتخب و کاهش قیمت طلای جهانی شد.

همانطور که از نمودار واضح است روند صعودی طلا در ماه‌های آخر سال اتفاق افتاد که دلیل اصلی آن را می‌توان جنگ بین روسیه و اوکراین عنوان نمود. طلا به عنوان یک دارایی امن در تنش‌های سیاسی بیشترین اقبال را برای سرمایه‌گذاری دارد.

تحلیل طلا

به طور کلی قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ درصد رشد را تجربه کرد و از قیمت حدود ۱۷۰۰ دلار به قیمت حدود ۱۹۰۰ دلار رسید.

دلیل افت قیمت طلا در هفته‌های آخر سال

طلا پس از گذر از ۲۰۰۰ دلار در نیمه اسفند ۱۴۰۰ افت محسوسی را تا محدوده ۱۹۰۰ دلار تجربه کرد که مهمترین دلیل آن را می‌توان احتمال گفتگوهای سازنده بین آمریکا و روسیه برای حل معضل اوکراین و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو عنوان کرد.

طبیعتا اگر جنگ ادامه‌دار باشد، خریداران از هر فرصت اصلاحی برای خرید مجدد طلا استفاده می‌کند و فروشنده‌ها نیز از فروختن طلای خود خودداری می‌کنند. این بدان معنی است که بازار هم‌اکنون نظاره‌گر شرایط و نتیجه جنگ روسیه و اوکراین است و در صورت ادامه تنش‌ها این اصلاح موقتی است.

تحلیل قیمت طلا در ایران به دلار نیز وابستگی دارد؟

نمودار تحلیل طلا

در نمودار بالا بازده لگاریتمی دلاری کلاس‌های مختلف دارایی از سال ۱۳۸۷ به نمایش گذاشته شده است. همانطور که مشخص است Gold (در اینجا نماینده قیمت سکه طلا) که با رنگ قرمز در نمودار مشخص شده، به طور معمول دارای بازدهی دلاری مثبت بوده است. شاید بتوان برای طلا عنوان کرد که رابطه دلار با طلا تقریبا خطی و مستقیم است!

سرمایه‌گذاری روی طلا را توصیه می‌کنید؟

واقعیت این است که وقتی نگاهی به بازدهی طلا در ۵ ساله‌های مختلف می‌اندازیم متوجه می‌شویم تنها کلاس‌های دارایی در دسترس که توانسته‌اند در ۲۰ سال گذشته تورم را پوشش دهند بازار سرمایه و طلا هستند.

در جدول زیر به وضوح مشخص است در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ طلا بهترین بازدهی را در بین کلیه بازارها داشته و در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بازار سرمایه و بورس بهترین بازدهی را ثبت کردند. به نظر می‌رسد ترکیب این دو دارایی یک ترکیب خوب برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

جالب است بدانید رشد نقدینگی در این ۲۰ سال تقریبا ۱۱۹ برابر بوده که اگر آن‌ را معادل تورم در نظر بگیریم فقط طلا با ۱۹۰ برابر و بورس با ۳۸۲ برابر شدن توانسته‌اند بهتر از تورم باشند.

تحلیل قیمت طلا

پیش‌بینی قیمت طلا

بدیهی است در صورت ادامه جنگ روسیه و اوکراین ممکن است طلا سقف ۲۰۰۰ دلاری خود را مجدد لمس کند و تا ۲۲۰۰ دلار نیز رشد را تجربه کند اما محتمل‌تر است که با افزایش نرخ بهره و کاهش تنش‌های سیاسی و جنگ در سطوح بین ۱۸۴۰ و ۱۹۰۰ دلار در نوسان باشد.

 

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =