شناسایی سه میلیون کارتخوان فاقد هویت/ اعطای ۲۰۰ هزار فقره وام بدون ضامن

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: با ارتباط و همکاری خوب بانک مرکزی، تا امروز، به عنوان آخرین مهلت قانونی، شاهد شناسایی و یا کنار گذاشته شدن سه میلیون دستگاه پوز فاقد مشخصات بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، طی سخنانی در جلسه با محمد مخبر که به جهت بازدید از خزانه داری کل کشور و دیدار با مدیران وزارت اقتصاد در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ به این وزارتخانه آمده بود؛ با ابراز خرسندی از حسن توجه وی به جهت حضور در جمع مدیران این وزارتخانه در ایام پر ترافیک کاری دولت، اظهار کرد: تمرکز ما در تدوین برنامه راهبردی سال ۱۴۰۱ بر این بود که راهبردهایی بنویسیم که فقط برای کاغذ پُر کردن نباشد و واقعا مبنای سنجش عملکرد هر کدام از سازمان های تابعه وزارت اقتصاد قرار گیرد.

وی افزود: نکته دوم هم این است که می‌خواستیم این برنامه راهبردی، وجه تمایزی نسبت به امور جاری و متعارفی باشد که شاید اگر این برنامه هم نبود، معاونت‌های ستادی و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد، آنها را انجام می‌دادند، اما ما می‌خواستیم، آنچه را تصویب و به عنوان وجه تمایز عنوان کنیم که بیشتر به رویکردهای رئیس جمهور و دولت مردمی نزدیک است.

اعطای ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات بدون ضامن از سوی بانک‌ها

وزیر اقتصاد در تشریح عملکرد این وزارتخانه در راستای اجرایی کردن برنامه‌ها و دستورات رئیس جمهور، از اعطای تسهیلات بدون ضامن به اقشار و طبقاتی که به تسهیلات بانکی دسترسی نداشته‌اند، از سوی بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت در آنها سهام دارد، خبر داد و گفت: تا آخر وقت روز پنجشنبه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر موفق شده‌اند، طی فاصله ابتدای بهمن ماه تا کنون، بدون ارائه حتی یک ضامن، وام دریافت کنند.

خاندوزی در ادامه وضعیت وزارت اقتصاد در حوزه خزانه داری الکترونیک و هوشمند، نسبت به سایر حوزه‌ها خیلی بهتر است و مکانیسم‌های سنتی به حداقل رسیده است، گفت: در سفرهای استانی و در صحبت با مدیران کل استانی، آنها به شدت از انجام تقریباً همه کارها به وسیله سیستم الکترونیک، خوشحالند و می‌گویند اگر ما حتی اگر رسید یا سند کاغذی هم داشته باشیم، خزانه داری می‌گوید برو در سیستم، از طریق سامانه ثبت کن تا بررسی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به قرار داشتن ایام پرفشار پایانی سال مالی ۱۴۰۰ و موعد تسویه حساب‌های دولت و خزانه داری و بودجه‌های جاری و عمرانی کشور، بیان کرد: یک داشبورد خیلی روشن، دقیق و برخطی را دوستان طراحی کرده‌اند که گام خیلی مهمی درحوزه خزانه داری الکترونیک به شمار می‌آید.

یکی از آرام‌ترین و منظم‌ترین سال‌ها را در حوزه پرداختی را داشتیم

وزیر اقتصاد تصریح کرد: سال‌های گذشته در روزهای پایانی سال، راهروها و اتاق‌های خزانه داری کل، مملو از مراجعین دستگاه‌ها بود که دنبال دریافت تخصیص‌های سازمان برنامه بودند و خود ذیحسابان دستگاه‌ها و مسئولان دستگاه‌های اجرایی گاهی می‌گفتند ما نیمه‌های شب به اینجا می‌آمدیم که سریع تر در صف نوبت قرار بگیریم.الحمدالله با اتفاقات خوبی که در حوزه خزانه داری الکترونیک رخ داده، موجب شده یکی از آرام‌ترین و منظم‌ترین سال‌ها را در حوزه پرداختی داشته باشیم.

خاندوزی تدوین نقشه راه رشد غیر تورمی و سایر کارهای انجام گرفته توسط معاونت سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد، بویژه در حوزه مجوزها و تسهیل کسب و کار را از جمله اقداماتی عنوان و اظهار امیدوار کرد که هم گره‌گشای فعالان اقتصادی و کارآفرینان و هم گامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» باشد.

شناسایی سه میلیون اشخاص حقیقی و حقوقی دارای فرارمالیاتی

وی با بیان اینکه در حوزه شناسایی فرار های مالیاتی، اتفاق بسیار خوبی افتاده است، گفت: در حال حاضر از تعداد نزدیک به ۹ میلیون نفر از مؤدیان مالیاتی حقیقی و حقوقی در کشور، حدود یک سوم، یعنی نزدیک به سه میلیون نفر، جزو فراریان مالیاتی هستند که امسال شناسایی شده اند.

وزیر اقتصاد گفت: این اتفاق مهمی است که ما تلاش کردیم به جای اینکه بار بر دوش کسانی باشد که به شکل سنتی و شفاف و روان، همیشه مالیات می‌دهند، به سمت فراریان مالیاتی برویم که انشاالله باید با تلاش بیشتر، باقیمانده این افراد را نیز در تور قانون قرار دهیم.

خاندوزی در ادامه، وجود دستگاه‌های پوز بانکی بی‌صاحب و ساماندهی آنها را یک دغدغه برای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و معضلی چند ساله خواند و اعلام کرد: خوشبختانه با ارتباط و همکاری خوب بانک مرکزی، تا امروز، به عنوان آخرین مهلت قانونی، شاهد شناسایی و یا کنار گذاشته شدن سه میلیون دستگاه پوز فاقد مشخصات بوده‌ایم و مابقی استفاده کنندگان از این دستگاه‌ها نیز، حداکثر تا پایان وقت اداری امروز فرصت معرفی خود را داشتند.

وزیر اقتصادی گفت: انشاءالله سال ۱۴۰۱ را در شرایطی شروع می کنیم که دیگر دستگاه پوز فاقد هویت، بی صاحب و بدون اتصال به سامانه مؤدیان نخواهیم داشت.

۶۰ درصد انبارهای سازمان اموال تملیکی خالی شد

وی با بیان اینکه در حوزه مربوط به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز اتفاقات خیلی خوبی افتاده است، اظهار داشت: بنا بر اعلام همکاران ما در هیئت عالی نظارت این سازمان که از طرف رئیس قوه قضاییه معرفی و با حکم وزیر اقتصاد منصوب می‌شوند، هم اکنون، نزدیک به ۶۰ درصد انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور، خالی شده است و ما بقی هم انشاءالله با اجرایی شدن مصوبه ای که ما برای شخص جنابعالی (معاون اول رئیس جمهور) ارسال کرده‌ایم، به حداقل خواهند رسید.

خاندوزی در خصوص حوزه نظارت بر شبکه بانکی کشور و بویژه بانک‌های دولتی نیز گفت: وزارت اقتصاد یک دستورالعمل ۱۲ بندی به هیئت مدیره‌های بانک های دولتی، ارسال کرده که هر شش ماه آن را پایش می‌کند تا از آن بی‌قاعدگی پیشین، با همکاری خود مدیران عامل بانک‌ها، رها شده و به سمت برنامه محوری و تحول گرایی و مردم محوری برویم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄  32  =