بررسی نوسانات قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ و چشم انداز ۱۴۰۱

بسیاری می‌پرسند، حال که دلار در سال 1400 بازده تک رقمی را ثبت کرد، آیا این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت؟ به احتمال زیاد پاسخ مثبت است. بررسی‌ها حاکی از آن است که با انتشار اخبار مثبت از وین و لغو تحریم‌ها، در ابتدای سال آینده یک شوک کاهشی به قیمت دلار وارد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازدهی دلار در سالی که گذشت به رقم ۸/ ۵ درصد رسید. شاخص بازار ارز در سال ۱۴۰۰ شاهد نوسانات بسیاری بود. این نوسانات قیمتی دلار در سه بازه زمانی «فروردین تا پایان شهریورماه»، «مهر تا اواخر آذرماه» و «دی تا آخر اسفند»در سال جاری قابل بررسی است.

سه پرده از دلار۱۴۰۰

بازه اول که تحلیلگران ارزی از آن با عنوان بازه ثبات یاد می‌کنند شامل نوسان نرخ این ارز در کریدور قیمتی 25 هزار تا 26 هزار و 850 تومان بود. که با وجود تغییر دولت در این بازه 6 ماهه نرخ دلار تحرک چشم‌گیری از خود نشان نداده و نرخ شاخص بازدهی خود را در رقم 7 درصد به ثبت رساند.

تحلیلگران ارزی بازه زمانی دوم را 3 ماه افزایشی اسکناس آمریکایی می‌خوانند. چرا که در این زمان نرخ شاخص بازار ارز توانست از رقم 26 هزار و 850 تومان به محدوده قیمتی 30 هزار تومان برسد. از عوامل مهم در شکل‌گیری این روند افزایشی می‌توان به کاهش عرضه دلار در بازار، خبرهای متفاوت درباره لغو تحریم‌ها و همچنین افزایش انتظارات تورمی در جامعه اشاره کرد. نرخ شاخص بازدهی دلار در این 3 ماه مذکور به رقم 13 درصد رسید.

اما بازار ارز در فصل زمستان 3 ماه سردی را تجربه کرد و با افت دمای قیمتی همراه بود. در 10 روز دوم دی ماه و با شروع دور هشتم نشست‌های هسته‌ای ایران و گروه 1+4 روند کاهشی نسبتا شدیدی برای اسکناس آمریکایی آغاز شد. دلار در این روند توانست با عقبگرد تند خود از کانال 30 هزار تومانی به پله‌های انتهایی کانال 25 هزار تومانی بازگردد و انتظارات جامعه و بازار از آینده نرخ شاخص ارزی را در جهت کاهش قیمت‌های مجدد قرار دهد.

عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که با وجود انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت در این 3 ماه، افزایش چشمگیر فروش نفت ایران و در نتیجه آن بهبود وضعیت ذخایر ارزی کشور نیز تاثیر بسزایی در ایجاد روند کاهشی مذکور داشته است. نرخ شاخص بازدهی اسکناس آمریکایی در زمستان 1400 به رقم منفی 14 درصد رسید و در نهایت قیمت دلار در آخرین روزهای کاری سال در سطح قیمتی 26 هزار و 250 تومان ثبت شد.

روز پنج‌شنبه 26 اسفند بازار ارز تهران مجددا شاهد کاهش قیمت بود. در ادامه افزایش نرخ این ارز تا کانال 26 هزار تومانی در هفته‌ای که گذشت و با انتشار اخبار سیاسی مثبت روند افزایشی آغاز شده در روز‌های میانی هفته متوقف و دلار در محدوده سقف مقاومت 26 هزار و 450 تومان به نوسان پرداخت.

انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت حول محور آینده نشست‌های هسته‌ای وین در روز‌های پایانی هفته گذشته پس از توقف روند افزایشی نرخ دلار سبب کاهش قیمت این ارز تا پله دوم کانال 26 هزار تومانی نیز شد و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات آخرین پنج‌شنبه سال با 200 تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 26 هزار و 250 تومان رسید.

چشم‌انداز دلار در 1401

بسیاری می‌پرسند، حال که دلار در سال 1400 بازده تک رقمی را ثبت کرد، آیا این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت؟ به احتمال زیاد پاسخ مثبت است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که با انتشار اخبار مثبت از وین و لغو تحریم‌ها، در ابتدای سال آینده یک شوک کاهشی به قیمت دلار وارد خواهد شد. البته بعید است که کاهش قیمت دلار بسیار شدید باشد و احتمالا پس از این شوک کاهشی در یک مسیر تعادلی قرار می‌گیرد.

روند قیمت دلار بیش از هر متغیری در سال آینده به رفتار سیاستگذار بستگی دارد. هم می‌تواند نرخ دلار را متناسب با سیاست‌های خود در جهت حمایت از تولید تنظیم کند، هم می‌تواند به سیاق گذشته با تثبیت آن، برای مهار کوتاه مدت تورم از آن بهره ببرد. بنابراین به احتمال زیاد مسیر دلار نیز در سال آینده شبیه به سال 1401 باشد و ثبات در بازار ارز حکم‌فرما خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  4  =