دلیل افزایش ۶ برابری بودجه ساترا چیست؟/واکنش‌ها به بودجه ۱۱ هزار میلیاردی

در قانون بودجه سال آینده، مجلس بودجه ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای ساترا (زیرمجموعه صداو سیما) تصویب کرده است. آن هم در حالی که سال گذشته این بودجه فقط دو هزار میلیارد بود. فعالان این حوزه به افزایش شش برابری بودجه ساترا انتقاد می‌کنند. اما علت اعتراض این افراد چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کمیسیون تلفیق امسال هم مانند سال گذشته بودجه‌‌ قابل توجهی را به حمایت از تولید محتوا اختصاص داد. این بودجه ۱۱ هزار میلیاردی صراحتا نشان می‌دهد که مجلس سعی بر اعطای صلاحیت مشروع به ساترا ذیل سازمان صدا‌و‌سیما را دارد.

طبق نظرات کارسناشنان فعال در این حوزه، ساترا در فعالیت چند ساله‌ خود، علی رغم اشکالات قانونی متعدد، در عرصه‌های مختلفی فعالیت کرده است. اما به نظر می‌رسد در هیچ یک از آن‌ها عملکرد قابل قبولی نداشته است.

عملکرد ساترا در سال‌های گذشته، همواره با انتقاد کارشناسان و فعالان حوزه صوت‌و تصویر روبه رو بوده است. چرا که به اعتقاد آن‌ها ادامه فعالیت ساترا منجر به بحران‌ها و آسیب‌های زیادی به صنعت سینما و فعالیت VOD ها در چند ماه آینده خواهد شد.

مخالفت فعالان بخش VOD‍ با ساترا

ساترا علاوه بر آنکه مجوز و نظارت بر شبکه نمایش خانگی را پس از سه سال درگیری با سازمان سینمایی، از وزارت ارشاد گرفت. حالا اخیرا تمامی فیلم‌های ویدیویی را که پیش از این مجوز نمایش آن‌ها در اختیار سازمان سینمایی بود، تحت نظارت خود در آورده است.

فعالین حوزه نمایش با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان، صراحتا خواستار رد مصوبه کمیسیون تلفیق برای سپردن نظارت بر آثار حرفه‌ای فضای مجازی به ساترا شدند.

همچنین، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین با انتشار بیانیه‌ای ضمن برشمردن ایرادات حقوقی وارد بر دو دستورالعمل‌هایی از سوی ساترا، خواستار فراهم شدن امکانی از طرف نهادهای ذی‌صلاح برای نگارش و تنظیم طرح لایحه قانونی در حوزه صوت و تصویر فراگیر شد.

ارگردانان مطرح کشور نیز مانند محسن امیر یوسفی، مصطفی کیایی، محمد مهدی عسگرپور و سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما معتقدند ادامه فعالیت ساترا هیچ کمکی به رشد سینما ایران نمی‌کند.

واکنش‌ها به بودجه ۱۱ هزار میلیاردی

برخی از فعالان حوزه صوت و تصویر با انتشار خبر بودجه ۱۱هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی ساترا، در شبکه اجتماعی توییتر واکنش‌‌های منفی نشان دادند که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید.

«عجیبه؛ مجلس الان دو ساله با برخی افراد، یه بند در مورد ⁧‫ساترا‬⁩ در قانون بودجه میگذاره که به این سازمان وجاهت قانونی بده؛ اما اینکار یعنی آشفتگی در قانونگذاری (چون به بودجه ربط نداره). شما که اینقدر به ساترا علاقه دارید چرا براش قانون وظایف و اختیارات تصویب نمی‌کنید؟»

«کل پلتفرم‌های VOD در سال گذشته روی هم به سختی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان صرف تولید و خرید محتوا کردند و حالا صحبت از بودجه ۱۱ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیاردی ساترا برای نظارت بر تولید و توزیع محتوای آنلاین هست. ‏منطقی نیست، حتما برنامه دیگه‌ای دارند.»

«۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه به ساترا داده‌اند برای نظارت بر فصای مجازی (توییتر، اینستاگرام، …). ‏همین جا اعلام می‌کنم به عنوان کارشناس رسانه، این کار را با می‌توانم با کیفیت بهتر انجام دهم. صرفاً با ۲۰۰ میلیارد، کلی هم سود می کنم.‏این پول ها در جیب چه افراد و شرکت‌های می‌رود؟»

«در یک قانون یکساله در خصوص صلاحیت نظارت بر آثار حرفه‌ای در ⁧‫فضای مجازی‬⁩ و واگذاری آن به ⁧‫ساترا‬⁩ تصمیم‌گیری شده است که خسارات زیادی را برای ⁧‫نمایش‌خانگی‬⁩ ایجاد کرده است. ‏به نظر شورای محترم نگهبان این مصوبه بیش از اختصاص بودجه برای ⁧‫جهاد تبیین‬⁩ مخالف نظام اداری صحیح نیست؟؟

‏در یک ⁧‫نظام اداری صحیح‬⁩ با وجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و داشتن ساختار آشنا با صدور پروانه ساخت و نمایش آثار نمایش خانگی، یک نهاد موازی دیگر از جیب مردم ایجاد نمی‌کنند که تازه میخواهد چرخ را دوباره اختراع کند.»

 

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  2  =