افزایش ۲ هزار درصدی تقاضا برای فیلترشکن در روسیه

با فیلتر شدن پلتفرم‌های متا مانند فیس‌بوک و اینستاگرام در روسیه، تقاضای مردم برای ابزارهای دور زدن این محدودیت‌ها به شدت بالا رفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دسترسی به اینستاگرام در روسیه از روز دوشنبه قطع شد. این اقدام در پاسخ به تصمیم متا در مجوز دادن به ابراز خشونت و آرزوی مرگ برای روسیه و ارتش آن بود.

اما متا، این غول شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که خشونت علیه پوتین و روسی‌ها دیگر در پلتفرم‌هایش مجاز نیست.

فیس‌بوک هم به دلیل اعمال محدودیت در دسترسی به رسانه‌های روسی فیلتر شد. در شب همان روزی که اینستاگرام فیلتر شد تقاضا برای وی‌پی‌ان یا همان فیلترشکن‌ها دو هزار و ۸۸ درصد نسبت به اواسط ماه فوریه افزایش داشت. وی‌پی‌ان‌ها اطلاعات را رمزگذاری می‌کنند و موقعیت مکانی کاربر را نیز نشان نمی‌دهند.

عملکرد وی‌پی‌ان به چه صورت است؟

وی‌پی‌ان‌ها برنامه‌های مخصوص رمزگذاری هستن که آدرس آی‌پی کاربر را تغییر می‌دهند و مکان و کشور اصلی فرد را پنهان می‌کند. این برنامه‌ها برای ورود اطلاعات از خارج از روسیه به این کشور و دسترسی به اخبار از جنگ اوکراین که دولت پوتین اخبار آن را سانسور می‌کند؛ بسیار حیاتی و ضروری هستند.

روسیه پس از حمله به اوکراین با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای از جانب غرب مواجه شد. این کشور تلاش می‌کند با کاهش سرعت اینترنت و فیلتر شبکه‌های اجتماعی جریان اطلاعات را کنترل کند.

با حملات سایبری به وبسایت‌های روسیه و اوکراین تقاضا برای فیلترشکن در حال افزایش بود. سال گذشته روسیه چندین وی‌پی‌ان را فیلتر کرد اما با وجود انتقادها علیه منع آزادی اینترنت، نتوانست تمام آنها را مسدود کند.

به نقل از یورونیوز، در حال حاضر ۲۰۳ سایت خبری و ۹۷ سایت مبادلات ارز و ارز دیجیتال در روسیه فیلتر شده‌اند. حملات سایبری به سیستم‌های فناور اطلاعات و زیرساخت‌های روسیه نیز از روز ۲۴ فوریه در حال افزایش است. روسیه به هکرها هشدار داد که ممکن است عواقب کیفری در انتظار آنها باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  4