رشد ۹۲ درصدی تعداد گواهی امضای الکترونیکی

در 11 ماهه سال 1400 صورت گرفت؛

بنابر اعلام معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا، تعداد گواهی های امضای الکترونیکی صادره در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 92 درصدی همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، رضا جوادی نیا معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری اظهار داشت: زیرساخت کلید عمومی در کشور، بر اساس قانون تجارت الکترونیکی و آئین ­نامه اجرایی ماده ۳۲ این قانون در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد. مرکز ریشه کشور و اولین مرکز میانی (مرکز میانی وزارت صمت) در کشور در همان سال اول، ایجاد شده و شروع به کار نمود. در حال حاضر، چهار مرکز دولتی وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بورس و اوراق بهادار و سه مرکز میانی خصوصی مجوز فعالیت خود را از شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی دریافت کردند.

وی افزود: هم اکنون سامانه های بزرگ و ملی کشور در کشور از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه­ تأییدیه مدارک تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پروژه پرونده الکترونیکی و نسخه الکترونیکی وزارت بهداشت و ….. در فرآیندها و تبادلات الکترونیکی خود از گواهی امضای الکترونیکی استفاده می کنند.

زیرساخت کلید عمومی

جوادی نیا با تأکید بر ضرورت استفاده از امضای الکترونیکی توضیح داد: از مزایای استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه ها می توان به حذف کاغذ و حذف مراجعات حضوری به دستگاه‌ های اجرایی اشاره کرد بطوریکه در پروژه اعطای تسهیلات بانک ملی به کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا، صدور گواهی بر روی تلفن همراه متقاضیان (امضای همراه) صورت گرفت و اسنادی از قبیل قراردادها و سفته ها توسط متقاضیان بصورت الکترونیکی از طریق تلفن همراه ایشان امضا شده و دیگر نیازی به چاپ نسخ کاغذی و مراجعه حضوری به شعب بانک ها نمی باشد. این امر علاوه بر صرفه جویی در مصرف کاغذ، حضور شهروندان در سطح شهر را بصورت چشمگیری کاهش داده و موجب گردیده تا گام بزرگی در راستای اجرای سیاست ها و پروتکل های بهداشتی برداشته شد.

جوادی نیا افزود: از ابتدای راه­ اندازی زیرساخت کلید عمومی در کشور تا نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار گواهی امضای الکترونیکی برای کاربران در سامانه های مختلف صادر گردیده که از این تعداد حدود ۷۷۰ هزار گواهی طی یک دوره ۱۰ ساله در سال­ های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ صادرشده است.

با تلاش‌­های انجام گرفته در راستای تسهیل فرآیندهای صدور و تمدید گواهی الکترونیکی در سال­های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و همچنین توسعه بکارگیری گواهی الکترونیکی در کشور و افزایش تعداد سامانه ­های مجهز به زیرساخت کلید عمومی، تعداد گواهی ­های صادر شده در این دو سال، رشد قابل توجهی نسبت به دوره ۱۰ ساله پیش از آن داشته بطوریکه تعداد ۵۴۰ هزار گواهی در سال ۱۳۹۹ صادر گردید که نسبت به گواهی ­های صادر شده در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۲۴ درصد رشد داشته است. این عدد در سال ۱۴۰۰ به صدور بیش از یک میلیون گواهی امضای الکترونیکی در زیرساخت کلید عمومی کشور رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۹۲ درصد رشد داشته است.

آمار امضای الکترونیک

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا در پایان اشاره کرد: علاوه بر موارد فوق، پیرو تکالیف تعیین شده از سوی معاون اول محترم رئیس جمهور برای دستگاه ­های اجرایی در راستای راه­ اندازی سامانه جامع تجارت ایران و همچنین تکالیف تعیین شده در راستای توسعه دولت الکترونیک، دستگاه ­های اجرایی مختلف با همکاری مرکز تتا در حال تجهیز سامانه ­های خود به قابلیت بکارگیری امضای الکترونیکی می ­باشند که پیش­ بینی می ­شود با اتمام فرآیند تجهیز و آغاز بکارگیری امضای الکترونیکی در این سامانه ­ها، در سال آینده نیز شاهد رشد قابل توجهی در تعداد گواهی­ های الکترونیکی صادره در کشور باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  8