نقش مهم سامانه CODR در رتبه‌ بندی کسب‌ وکارها

سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب ‌و کارهای اینترنتی رونمایی شد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) فرآیند ثبت شکایت هوشمند از کسب و کارهای اینترنتی را توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امروز با هدف حمایت از مصرف ‌کنندگان، فروشندگان و همچنین بهبود شرایط در قوه قضائیه، در فضای تجارت الکترونیکی، اقدام به رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب ‌و کارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR)، کرد.

در این مراسم که با حضور وزیر صمت، وزیر دادگستری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و جمعی دیگر از مسئولان مرتبط با جریان تجارت الکترونیکی کشور برگزار شد، اثر گذاری این سامانه بر افزایش امنیت خریدهای اینترنتی با تکیه بر اینماد مورد تایید مسئولان قرار گرفت.

جمع سپاری و داوری جمعی در سامانه برخط CODR

علی رهبری در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR)، اظهار کرد: با استفاده از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط (codr) مردم پیش از خرید اینترنتی کالا می‌توانند اطلاعات شناسنامه‌ای و تخلفات را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه اگر رتبه اعتماد فروشگاه اینترنتی پایین بود، بهتر است گزینه پرداخت در محل انتخاب شود، گفت: اما اگر بعد از خرید مشکلی ایجاد شد، مشتری می‌تواند در همان بخش اطلاعات شناسنامه‌ای اینماد گزینه ثبت شکایت را انتخاب کند و وارد مسیر شکایت شود.

تعرفه شکایت بین دو تا 20 درصد تعریف شد

به گفته این مقام مسئول تعرفه داوری شکایت بین دو تا ۲۰ درصد است که ابتدا شاکی و در نهایت متخلف باید آن را پرداخت کند. بنابراین از شکایت صوری جلوگیری می‌شود. اما در گذشته شاهد بودیم که عده‌ای برای تخریب یک کسب و کار شکایت ثبت می‌کردند. همچنین اگر رای به نفع مصرف کننده نباشد، راه بر او بسته نیست و می‌تواند به مرجع رسیدگی مراجعه کند.

رهبری با اشاره به فعالیت ۳۵ داور، اظهار کرد: نسبت شکایات به تعداد فروش هم به زودی اضافه خواهد شد. اما این سامانه برای بعد از خرید است تا به صورت الکترونیکی به شکایات رسیدگی و اختلاف حل شود.

کسب و کار اینترنتی

وی با بیان اینکه در حوزه تجارت الکترونیک در زمان نارضایتی مصرف کنندگان و خریداران محصولات، شاهد سردرگمی آنان بودیم که برای شکایت از کجا اقدام و چه مدارکی برای ثبت شکایت آماده کنند، اظهار کرد: اتلاف هزینه، زمانبر شدن فرآیند شکایت، اجحاف به مصرف‌کنندگان و ارتباط نداشتن مراجع ذی‌ربط با یکدیگر، از دیگر مشکلات موجود بود که انتظار می‌رود با به آغاز کار این سامانه کاهش یابد.

هدف‌گذاری برای رسیدگی سه تا ۲۱ روزه به شکایات

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده رسیدگی به شکایات از طریق این سامانه بین ۳ تا ۲۱ روز انجام شود، تصریح کرد: الزام قانونی اخذ نماد اعتماد الکترونیک به بیش از ۱۰ سال پیش مربوط است و از سال ۱۳۹۱ شورای امنیت کشور ارائه درگاه پرداخت را به دریافت نماد الکترونیک منوط کرده است.

رهبری با اشاره به اجرای قانون یاد شده از حدود ۲ سال پیش برای شرکت‌های خدمات پرداخت در حال اجرا است، گفت: فاز دوم این الزام از آذر ماه امسال اجرا شده که دریافت درگاه پرداخت مشروط به داشتن نماد الکترونیک شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1