افزایش شفافیت با استفاده از ظرفیت های تحلیل داده

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی از راه اندازی سامانه پیش‌بینی تورم انتظاری خبر داد

مهران محرمیان با اشاره به پروژه‌های فراوان در حوزه‌های ارزی، نظارتی، بانکداری و پرداخت در بانک مرکزی گفت: در تمام این پروژه‌ها به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فراوان تحلیل دیتا هستیم تا با استفاده از این تحلیل‌ها، به افزایش شفافیت کمک شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، که به عنوان سخنران ویژه در کنفرانس ملی سیستم‌های پیچیده با محوریت علم شبکه در دانشگاه تهران حاضر شد، با تاکید بر اهمیت موضوع داده‌ها در توسعه و تحول بانکداری در کشور اظهار داشت: امروزه داده در محوریت اقدامات بانک‌های مرکزی دنیا و همچنین بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها قرار گرفته و بانک مرکزی ایران نیز با همین رویکرد، اقدامات و پروژه‌های موثری در راستای توسعه شفافیت و بهبود فضای کسب و کار انجام داده و یا در دست اقدام دارد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: پروژه‌های فراوانی در حوزه‌های ارزی، نظارتی، بانکداری و پرداخت در بانک مرکزی تعریف شده که بسیاری از آنها عملیاتی شده یا در حال پیاده‌سازی است. در تمام این پروژه‌ها به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فراوان تحلیل دیتا هستیم تا با استفاده از این تحلیل‌ها، به افزایش شفافیت کمک شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای داده محوری در بانک مرکزی پیچیدگی‌های متعددی دارد و همین چالش‌های چندوجهی، دشواری‌های عمده‌ای در تحقق این امر به وجود آورده، گفت: البته با دیدگاه مثبت و اشراف بسیار خوبی که رییس کل محترم بر این موضوع دارند، اجرای این دست از پروژه‌ها در بانک مرکزی با سرعت و اهتمام بیشتری در حال پیگیری و انجام است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر ۹۲ سامانه در بانک مرکزی در حال اجرا است و هدف از اجرای همه این سامانه‌ها، تقویت و افزایش شفافیت در نظام اقتصادی و تحقق اهداف حاکمیت کلان کشور است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این درک ارزشمند در تمام بخش‌های حاکمیت به وجود آمده که با روش‌های داده‌محور می‌توانیم فضا را برای تصمیم‌سازی‌ها شفاف کنیم و این امکان برای نهادهای تصمیم‌ساز فراهم شود تا به پیامدهای تصمیمات اتخاذ شده پیش از اجرای آنها واقف شوند.

تحقق رویکرد داده محور در نظام بانکی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در تشریح برخی از این پروژه‌ها با اشاره به پروژه “نهاب” در نظام بانکی گفت: پروژه نهاب نمونه کامل تحقق داده محوری در شبکه بانکی است، شاید در ابتدا به نظر ارتباط کمتری با داده‌پردازی و فرآیندهای هوش مصنوعی داشته باشد اما این یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تحقق رویکرد داده محور در نظام بانکی بود که بدون اجرای این گام مهم، دستیابی و اجرای بسیاری از پروژه‌های دیگر در این مسیر میسر نبود.

وی گفت: با وجود همه پیچیدگی‌هایی که برای هماهنگی بین سازمانی و نهادهای مختلف برای تخصیص یک کد یکتا برای هر فرد در کشور وجود داشت، در حال حاضر تحقق و فراگیری نهاب در نظام بانکی کشور به بیش از ۹۹.۹ درصد رسیده است.

وی در ادامه به اجرای اعتبارسنجی در شبکه بانکی اشاره کرده و افزود: اجرا و تحقق اعتبارسنجی در کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ سال است که اجرایی و عملیاتی شده و خوشبختانه ما نیز در کشور انجام این پروژه را در دستور کار داشته و به زودی همه ارکان و بخش‌های آن عملیاتی خواهد شد.

سامانه های حاکمیتی ابزار مهم نظارت بانک مرکزی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در بخش دیگری از مرور فعالیت‌های این بانک در توسعه شفافیت در نظام اقتصادی با بهره‌گیری از داده، گفت: سامانه سمات یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در بانک مرکزی آن را محقق ساخته‌ایم. این سامانه به عنوان یک ابزار مهم نظارت بانک مرکزی، در پایش میزان رشد تسهیلات اعطایی هر بانک و همچنین جلوگیری از انحراف در تسهیلات عمل می کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه به سامانه پیچک یا همان صیاد اشاره کرد و گفت: با پیاده‌سازی این سامانه نظارت خوبی بر گردش پول در اقتصاد با استفاده از ابزار چک بوجود امده است که یکی از مهم‌ترین فوائد آن اشراف مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

راه اندازی سامانه پیش‌بینی تورم انتظاری

وی افزود: در آینده نزدیک نیز با عملیاتی شدن سامانه چکاد یا همان چک امن الکترونیکی، ضرورت گردش چک‌های کاغذی برطرف می‌شود و این ابزار کاملا الکترونیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته محرمیان «سامانه پیش‌بینی تورم انتظاری» یکی دیگر از سامانه‌هایی است که در بانک مرکزی به دنبال پیاده‌سازی آن هستیم؛ این سامانه کمک می‌کند با پایش شبکه‌های اجتماعی، جهت‌گیری انتظارات تورمی را در جامعه رصد کنیم تا با استفاده از نتایج این رصدها، تصمیمات مناسبی اتخاذ شود

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  3  =