پرداخت های آنلاین شما چقدر امن است؟ بهترین روش پرداخت کدام است؟

با فراگیر شدن خرید اینترنتی در عصر دیجیتال، برگزیدن یک درگاه پرداخت ایمن و مطمئن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. چرا که این روزها درگاه پرداخت به مثابه‌ی زیپ کیف حاوی وجه نقد است و چنان‌چه از امنیت کافی برخوردار نباشد، فرایند خرید را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از این رو انتخاب روش درگاه پرداخت مناسب و ایمن، هم برای فروشنده و هم برای مشتری بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله، شما را با انواع روش‌های پرداخت وجه در خریدهای اینترنتی و ویژگی‌های مهم یک درگاه پرداخت ایمن آشنا می‌کنیم.

انواع روش‌های پرداخت در خریدهای اینترنتی

روش‌های مختلفی برای پرداخت وجه در خریدهای اینترنتی وجود دارد که در این قسمت به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

1) کارت به کارت

یکی از روش‌های پرداخت وجه در خریدهای اینترنتی، کارت به کارت کردن پول به حساب فروشنده است. این روش، با توجه به مشکلاتی که ممکن است در مسیر پرداخت به وجود بیاید و دشواری پیگیری پرداخت چندان مطلوب و مطمئن به‌نظر نمی‌رسد.

2) پرداخت در محل

پرداخت در محل به دو روش قابل انجام است: الف) پرداخت نقدی و ب) استفاده از دستگاه کارتخوان

این روش، هرچند به لحاظ امنیت پرداخت مسیری مطمئن محسوب می‌شود اما مشکلات خاص خود را دارد و گاه فرآیند حسابداری را نیز برای فروشنده دچار مشکل می‌کند.

3) پرداخت USSD

پرداخت با کدهای دستوری (USSD) یکی دیگر از شیوه‌های پرداخت آنلاین محسوب می‌شود که به‌دلیل مشکلات امنیتی بسیارش، به‌تدریج در حال منسوخ شدن است.

4) استفاده از درگاه پرداخت

متداول‌ترین و آسان‌ترین شیوه‌ی پرداخت آنلاین، استفاده از درگاه پرداخت است. از آن‌جا که با استفاده از این شیوه، کلیه‌ی فرآیند فروش محصول (از انتخاب کالا یا خدمت تا صدور فاکتور و تهیه‌ی گزارش) به‌صورت خودکار انجام می‌شود، می‌توان آن را محبوب‌ترین روش پرداخت آنلاین دانست.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست و فرآیند انجام عملیات بانکی در آن به چه صورت است؟

پیش از این‌که به ذکر ویژگی‌های یک درگاه پرداخت امن بپردازیم لازم است یک بار مرور کنیم که درگاه پرداخت به چه چیزی گفته می‌شود و چه کاربردی دارد.

درگاه پرداخت اینترنتی یا درگاه بانکی، یکی از مهم‌ترین سرویس‌هایی است که توسط یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی (پرداخت‌یار) عرضه می‌شود. این درگاه، وظیفه دارد تا به کارت‌های اعتباری مجوز انجام تراکنش اینترنتی بدهد و پرداخت‌های مستقیم را برای خریدهای اینترنتی پردازش کند.

فرایند کار در یک درگاه پرداخت اینترنتی به شرح زیر است:

1. در ابتدا مشتری خدمت یا کالای موردنظر خود را در سایت پذیرنده انتخاب می‌کند و سپس با کلیک بر روی دکمه‌ی پرداخت، به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت می‌شود.

2. مشتری در این قسمت، با پر کردن فیلدهای مشخص شده( از جمله شماره‌ی کارت عضو شبکه‌ی شتاب، رمز اینترنتی، تاریخ انقضای کارت، کد امنیتی و cvv2 ) فرایند پرداخت اینترنتی را تکمیل می‌کند.

3. داده‌های وارد شده توسط خریدار، پس از رمزگذاری به PSP ارسال می‌شوند و سپس PSP داده‌های دریافت شده را به بانک صادرکننده‌ی کارت مشتری ارسال می‌کند.

4. پس از دریافت اطلاعات، بانک برای احزار هویت مشتری اقدام کرده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن عملیات مربوطه، درخواست ارسال شده توسط PSP را با توجه به موجودی حساب مشتری تایید یا رد می‌کند. درنهایت پاسخ بانک، از طریق PSP به درگاه پرداخت ارسال می‌شود.

5. در صورتی که بانک پرداخت را تأیید کرده باشد، مبلغ خرید از حساب صاحب کارت اعتباری کسر می‌شود و در اختیار شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) قرار می‌گیرد. شاپرک نیز در بازه‌های زمانی معین و به‌صورت تجمیعی، مبالغ خرید را به حساب شخص پذیرنده در بانک واریز می‌کند.

نکته‌ی جالب درباره‌ی سازوکار فعالیت درگاه پرداخت اینترنتی، این است که بخش زیادی از فرآیند آن در مدت زمان اندکی انجام می‌شود و سرعت آن به گونه‌ای است که مشتری می‌تواند پاسخ نهایی را ظرف چند ثانیه دریافت کند.

هم‌اکنون که با فرآیند کار درگاه‌های پرداخت‌های اینترنتی آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که به ذکر نکاتی در خصوص انتخاب یک درگاه پرداخت امن و مطمئن بپردازیم. توجه به این موارد، به ما کمک می‌کند تا راه را بر خطرات احتمالی که ممکن است در خریدهای اینترنتی اتفاق بیفتد سد کنیم.

چطور از امنیت یک درگاه پرداخت مطمئن شویم؟

در ادامه‌ی این یادداشت به مرور چهار ویژگی مهم یک درگاه پرداخت امن می‌پردازیم.

1. وجود عبارت https و علامت قفل سبز رنگ در ابتدای آدرس اینترنتی درگاه پرداخت

یکی از ساده‌‌‌ترین راه‌ها برای بررسی اعتبار صفحه‌ی اینترنتی، حضور عبارت https در ابتدای آدرس آن‌هاست. علاوه‌بر آن، حضور علامت قفل سبز رنگ در کنار آدرس صفحه، نشان از امنیت و اعتبار آن دارد.
اما باید دقت کنید که صرف حضور عبارت https و علامت قفل در کنار آدرس، نمی‌تواند اعتبار صفحه را تضمین کند. چراکه اخیراً تعدادی از سایت‌های جعلی نیز، برای گمراه کردن کاربران، در آدرس خود از پروتکل SSL استفاده می‌کنند. از این رو لازم است مجموعه‌ای از فاکتورها در کنار هم بررسی شوند تا بتوانیم پرداختی امن را تجربه کنیم.

2. وجود صفحه کلید مجازی در درگاه پرداخت اینترنتی

یکی دیگر از راه‌های بررسی جعلی نبودن یک درگاه پرداخت اینترنتی، وجود یک صفحه کلید مجازی در آن است. یک صفحه کلید مجازی که با هربار رفرش کردن صفحه، شماره‌های آن تغییر کند و به صورت قبلی نباشد.

اگرچه کلاه‌بردارن اینترنتی، بعضاً این گزینه را نیز در ساخت درگاه‌های اینترنتی جعلی خود لحاظ کرده‌اند و از این رو، این ویژگی هم مثل مورد قبلی شرط لازم و نه کافی برای شناسایی یک درگاه پرداخت امن محسوب می‌شود.

3. استفاده از آنتی‌ویروس‌های آپدیت شده

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان به کمک آن از امنیت یک سایت اطمینان حاصل کرد، استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و به‌روزرسانی شده در سیستم مورد استفاده است.

این نرم‌افزارها کمک می‌کنند انواع تروجان‌ها، کی‌لاکرها و ویروس‌های خطرناک را شناسایی کرده و از وارد کردن اطلاعات مهمی مثل اطلاعات حساب‌های بانکی در آن‌ها خودداری کنیم.

4. وارد کردن اطلاعات حساب بانکی به صورت اشتباه

برخی از سایت‌های جعلی با هر بار وارد کردن اطلاعات، فقط عبارت «تراکنش با موفقیت انجام شد» را نمایش می‌دهند و این به آن معناست که این سایت از تشخیص حساب معتبر و نامعتبر عاجز است.

تعداد دیگری از این دست سایت‌ها نیز همواره عبارت «تراکنش ناموفق بود» را نشان می‌دهند تا کاربر را ترغیب کنند دوباره اطلاعاتش را وارد کند و از این طریق به اطلاعات حساب او دسترسی پیدا کنند. یک راه مناسب برای در امان ماندن از این قبیل سایت‌ها، وارد کردن عمدی اطلاعات حساب بانکی به صورت اشتباه و رصد کردن واکنش سایت است.

۵- چک کردن آدرس مرورگر:

طبق مقررات و قوانین شاپرک آدرس درگاه‌های پرداخت اینترنتی مجاز به شرح زیر است:

نام شرکت ارائه دهنده خدماتآدرس
آسان پرداخت پرشینhttps://asan.shaparak.ir
به پرداخت ملتhttps://bpm.shaparak.ir
تجارت الکترونیک پارسیانhttps://pec.shaparak.ir
تجارت الکترونیک پارسیانhttps://pecco.shaparak.ir
پرداخت الکترونیک سامانhttps://sep.shaparak.ir
پرداخت الکترونیک سامانhttps://sep2.shaparak.ir
پرداخت الکترونیک پاسارگادhttps://pep.shaparak.ir
پرداخت نوین آرینhttps://pna.shaparak.ir
پرداخت الکترونیک سدادhttps://sadad.shaparak.ir
کارت اعتباری ایران کیشhttps://ikc.shaparak.ir
فن آوا کارتhttps://fanava.shaparak.ir
فن آوا کارتhttps://fcp.shaparak.ir
پرداخت الکترونیک سپهرhttps://mabna.shaparak.ir
الکترونیک کارت دماوندhttps://ecd.shaparak.ir
سایان کارتhttps://pas.shaparak.ir

 

کدام درگاه درگاه پرداخت اینترنتی را انتخاب کنیم؟

برای اطمینان پیدا کردن از امنیت فرآیند پرداخت، لازم است درگاهی را پیدا کنیم که از آزمون تمامی موارد ذکر شده سربلند بیرون بیاید. تعدد درگاه‌های قابل استفاده، به حدی است که ممکن است باعث سردرگمی شود اما جای نگرانی نیست. چراکه ما با بررسی گزینه‌های موجود و تحلیل امکانات و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توانیم با اطمینان کامل درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال را به شما معرفی کنیم.

چرا باید برای پرداخت‌های خود زرین پال را انتخاب کنیم؟

زرین پال یک پرداخت‌یار باسابقه است که امکان اتصال مشتری به درگاه پرداخت مطمئن را فراهم می‌کند. دیوار امنیتی قوی و نظارت مستمر تیمی از کارشناسان خبره، امنیت اطلاعات کاربران را تضمین کرده و به‌همین سبب مشتری و فروشنده هردو می‌توانند از امنیت تراکنش‌های مالی اطمینان داشته باشند.

به‌علاوه هنگام استفاده از زرین پال، کاربران به درگاه‌های دارای پروتکل https و واجد سایر فاکتورهای امنیتی هدایت می‌شوند. این موارد، در کنار پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز هفته باعث می‌شود هیچ مشکلی در فرآیند پرداخت کاربران به‌وجود نیاید.

همچنین احزار هویت دقیق و سنجیده زرین‌پال هنگام ثبت‌نام موجب میشود تا پرداخت کنندگان نهایی با اطمینان خاطر بیشتری از هویت مشخص خریدار خرید خود را نهایی کنند.

به همین دلیل است که ما معتقدیم استفاده از زرین پال به معنی استفاده‌ی مطمئن از امن‌ترین درگاه‌های پرداخت شاپرکی است. بیش از 11 سال سابقه و یک میلیون پذیرنده‌ی فعال زرین پال گواهی بر این مدعا است.

زرین پال چه خدمات دیگری ارائه می‌دهد؟

 

زرین پال خدمات بسیار گسترده‌ای را در حوزه‌ی پرداخت به کسب‌وکارهای مختلف ارائه می‌دهد که ساخت درگاه پرداخت، لینک پرداخت (زرین لینک)، زرین کارت و درگاه پرداخت اشتراکی از جمله‌ی این موارد است.

به‌علاوه امکان دریافت شماره شبا از سایت زرین پال نیز برای کاربران فراهم است و مشتریان بانک‌های مختلف، می‌توانند به‌سادگی و تنها با یک کلیک به شماره‌ی شبای حساب خود یا دیگران دست پیدا کنند.

سخن پایانی

در این یادداشت، کوشیدیم شما را با ویژگی‌های یک درگاه پرداخت امن آشنا کنیم. در ادامه نیز به معرفی زرین پال که یک پرداخت یار باسابقه و خوش‌نام در بین کسب‌وکارهای ایترنتی است پرداختیم.

از آن‌جا که به گواه کاربران استفاده از زرین پال، امن‌ترین راه پرداخت وجه اینترنتی است شما می‌تواند با خیال راحت به آن اعتماد کرده و تراکنش‌های مالی‌تان را انجام دهید.

پیشنهاد می‌کنیم چنان‌چه متقاضی دریافت درگاه پرداخت هستید اطلاعات بیشتر را در سایت زرین پال به نشانی www.zarinpal.com مشاهده کرده یا به حساب اینستاگرام آن به آدرس Instagram.com/zarinpal.com مراجعه فرمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1