رفتار ۹ ماهه اقتصاد ایران تا پاییز ۱۴۰۰/ رشد اقتصادی به ۵.۱ درصد رسید

مرکز آمار ایران اعلام کرده که در ۹ ماهه سال ١٤٠٠، رشد اقتصادی ایران به 5.1درصد با نفت و ٣.٨ درصد محصول ناخالص داخلی بدون نفت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رشد 9 ماهه اقتصادایران منتشر شد و طی آن مرکز آمار مدعی رشد 5.1 درصدی اقتصاد کشور در این مدت شده است.

مقایسه این رشد با تابستان امسال نشان می دهد در پاییز امسال از سرعت افزایش تولید ناخالص داخلی در ایران اندکی کاسته شده است.

این کاهش البته در بخش اقتصاد نفتی ایران شکل گرفته و اقتصاد بدون نفت آن تقریبا ثابت مانده است.

رشد اقتصادی5.1درصدی طی 9 ماه

در پایان پاییز 1400 تولیدناخالص ملی ایران به قیمت های ثابت برابر با 549 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته رشدی 5.1 درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که رشد اقتصاد ایران در شش ماهه امسال به طور کلی برابر با 5.7 درصد برآورد شده بود.

به عبارت دیگر می توان گفت در بازه سه ماهه پاییز امسال تقریبا 0.6 واحد درصد از رشد اقتصادی کشور کاسته شده است. اما بررسی ها نشان می دهد این کاهش بیشتر در بخش نفتی اقتصاد ایران صورت گرفته است.

رشد اقتصادی در بخش غیر نفتی در 9 ماهه 1400 برابر با 3.8 درصد بوده که تقریبا مطابق با همین رقم در تابستان سال گذشته به ثبت رسیده است.

به عبارت دیگر در بخش تولید ناخالص داخلی بدون نفت سرعت رشد ایران تغییری نداشته است. یعنی می توان گفت در این موعد رشد اقتصادی کشور در اثر کاهش شتاب تولید در بخش نفت کند تر شده است.

این مقایسه را می توان در قاب فصلی نیز انجام داده و نتیجه ای مشابه را استنباط کرد.

تولید ناخالص داخلی

کاهش سرعت رشد اقتصادی فصلی در ایران

طبق داده های مرکز آمار، رشد اقتصادی ایران در بهار امسال برابر با 7.5 درصد و در تابستان معادل با 4 درصدبوده است.

این رشد در انتها در پاییز سال 1400 با 0.1 واحد درصد کاهش به 3.9 درصد تنزل پیدا کرده ودر کف امسال قرار گرفته است.

این در حالی است که در بخش غیر نفتی ایران رشد اقتصادی از 3.1 درصد در تابستان به 3.8 درصد در پاییز رسیده است.

افزایش تولید در اقتصاد بدون نفت ایران، به همراه کاهش سرعت رشد اقتصادی باز هم نشان می دهد که کند شدن سرعت تولید ریشه نفتی دارد.

رشد اقتصادی

 

کاهش تولید ناخالص داخلی در بخش نفت

در سمت مصارف اقتصاد ایران مشاهده می شود رشد شش ماهه بخش استخراج نفت و گاز طبیعی در ایران رشدی معادل با 18.3 درصد داشته که این رقم در 9 ماهه امسال به 13.4 درصد رسیده است.

در مقایسه فصلی نیز آمارها نشان می دهند رشد بخش نفت اقتصاد ایران از 10 درصد در تابستان به 4 درصد در پاییز تنزل پیدا کرده است. این رقم از 25 هزار و 600 میلیارد تومان به 25 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.

بنابراین شواهد آماری گویای آن است که در این مقطع کاهش سرعت تولید در ایران نتیجه کاهش تولید در بخش نفت بوده است. این در حالی است که سیاستمداران در دولت سیزدهم اذعان داشتند صادرات ایران مسیری افزایشی را در این فصل داشته و درآمدزایی نفتی دراین سه ماه جهش پیدا کرده است.

درجه بندی رشد اقتصادی 9 ماهه ایران در 1400

با این وجود هنوز هم بیشترین رشد اقتصادی در 9 ماهه 1400 مرتبط با بخش استخراج نفت و گاز طبیعی بوده که برابر با 13.4 درصد ثبت شده است.

دومین رکورد دراین مقطع نیز به بخش ساختمان تعلق داشته که برابر با 6.3 درصد ثبت شده است.

در مقابل همچنان در بخش کشاورزی تولید ایران مسیری نزولی را طی کرده و با 3.9 درصد افت تولید بیشترین افت را در میان بخش های اقتصادی ایران به ثبت رسانده است.

رشد اقتصادی2

 

منبع: اقتصادنیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  6