راه گریز پرداخت حقوق های نجومی بسته می شود؟

دولت مجاز شد حداکثر تا ۷ برابر حداقل دستمزد به کارکنان ادارات و شرکت‌ها‌ی تحت پوشش خود حقوق دهد. این تصمیم اخیر مجلس را می‌توان گامی بلند برای مقابله با حقوق‌های نجومی دانست. بنا به مصوبه مجلس سقف خالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان به گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مجلس سال گذشته سقف ۳۳ میلیون تومان را برای پرداخت به کارکنان دولت اعلام کرده بود. کف حقوق‌ها در بودجه سال آتی معادل ۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان اعلام شد که با احتساب رقم ۷ برابر معادل ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. با استناد به جزء ۸ و بندهای یک و ۲ پیوست شده به بند الف، تبصره ۱۲ لایحه بودجه، سقف خالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر، غیر‌مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان درسال ۱۴۰۱ به گروه‌های مختلف حقوق بگیر و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور هفت برابر حداقل دستمزد خواهد بود.

بنا به مصوبه مجلس، پرداخت مازاد بر این مبلغ به هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیات علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و موسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق‌التحقیق، حق‌التالیف و حق داوری پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیات علمی و عیدی پایان سال از حکم این جزو مستثنی است.

همچنین سقف پرداختی به کارکنان مستقر در سکوهای حوزه عملیاتی شرکت نفت براساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌شود.

دستمزد فوق‌العاده به کارکنان قوه‌قضائیه

از سوی دیگر، مجلس با پیشنهاد محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه، ‌درباره تخصیص دستمزد فوق‌العاده موافقت کرد. چندی پیش کارکنان قوه‌قضائیه در مقابل مجلس اعتراض کردند و قوه‌قضائیه نیز به آنها قول داد تا افزایش حقوق آنها را در بودجه پیگیری کند. در پیشنهاد رئیس قوه‌قضائیه، ‌علت اصلی درخواست افزایش دستمزد فوق‌العاده، ‌جذب و نگهداشت کارکنان قوه‌قضائیه و کاهش اطاله دادرسی پرونده‌های قضایی عنوان شده است. شورای حقوق و دستمزد نیز با این پیشنهاد موافقت کرده است.

پرداخت‌ها در یک فیش باشد

مجلس همچنین تمام دستگاه‌های موضوع این قانون را مکلف کرد تا تمام پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک فیش به صورت ماهانه درج کنند و داشتن هرگونه فیش دیگر با هر عنوان، خلاف قانون تلقی می‌شود.

رشد ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند ضمن افزایش ۱۰ درصدی گروه‌های مختلف حقوق بگیر براساس آخرین حکم کارگزینی افراد به نسبت مدت کارکرد حقوق آنها از پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومان کمتر نباشد. بنا به بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات به میزان ۱۰ درصد و بر اساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص)، والدین شهدا و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، از ۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان کمتر نباشد.

همچنین تفاوت تطبیق حقوق‌ها بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق نیز بدون تغییر باقی ماند و حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های کارکنان تابع قانون کار که در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی مشغول به کار هستند نیز ۱۰ درصد افزایش یافت.

پاداش پایان خدمت؛ ۴۷۲ میلیون تومانی

نمایندگان مجلس سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت، تعیین شده در قانون را در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ ‌سال ۴۷۲ میلیون تومان تعیین کردند. این موضوع در جزء ۷ بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه آمده است. بنا به قانون مدیریت خدمات کشوری و با احتساب فوق‌العاده بند (۱۰) ماده ۶۸ این قانون، پاداش پایان خدمت مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰‌سال و تا سقف ۴۷۲ میلیون تومان تعیین شده است.

پرداخت یارانه ۳ برابری به فرزندان دهک‌های اول تا چهارم

مجلس در مصوبه‌ای برای پرداخت یارانه ۳ برابری برای فرزندان خانوارهای دهک‌های اول تا چهارم جامعه سازوکار تعیین کرد. بنا به بند ب؛ سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه‌ها، می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کرده تا پرونده آنها بررسی و در صورت پذیرش اعتراض، یارانه آنها دوباره برقرار شود. منابع حاصل از حذف دهک‌های پر درآمد در اختیار سازمان هدفمندسازی و برای یارانه افراد جدید و جامانده و سایر موارد قانونی و اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولین صرف می‌شود. سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچ‌کدام از والدین در دستگاه‌های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نیستند می‌توانند تا ۳ برابر یارانه مصوب سایرین، یارانه بگیرند.

موافقت مجلس با پرداخت یارانه‌های نقدی

مجلس همچنین دیروز با بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه موافقت کرد‌. این موافقت به تداوم پرداخت یارانه‌های نقدی و قانون هدفمندی یارانه‌ها است. بنا به این تبصره و اجزای آن، تمام دریافتی‌های قید شده در این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی و حق بیمه منازل مسکونی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور واریز می‌شود. همچنین سازمان مذکور موظف است متناسب با تحقق دریافتی‌ها‌(منابع) میزان مصارف را اعلام کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  69  =  73