طرح صیانت بزرگترین تهدید برای مهاجرت نیروی انسانی

تصویب طرح صیانت، بزرگ‌ترین تهدید برای مهاجرت روز‌افزون منابع انسانی است که ملی‌ترین دارایی ایران است و بزرگ‌تر و خطرناک‌ترین چالش شرکت‌‌ها در سال پیش‌رو مهاجرت آی‌‌تی‌کارهاست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مدیر آی‌‌بی‌‌ام چندی پیش در سخنرانی‌‌اش ادعا کرد که ۹۴ درصد رشد اقتصادی آمریکا از آی‌‌تی است. اینکه مردم در انگلیس، با دو لیتر بنزین در روز در هوای پاک با آرامش روزگار سپری می‌کنند، زیر سایه آی‌‌تی است؛ اینکه گوگل در عرض چند سال، رقم‌‌هایی را به دست می‌‌آورد که در هیچ کسب‌‌وکاری ممکن نیست، زیر سر آی‌‌تی است؛ اینکه هم‌اکنون اگر غول‌‌های نرم‌‌افزاری دنیا مثل گوگل، اپل، فیس‌بوک و سایر نرم‌‌افزارهای زیرساختی به‌راحتی می‌توانند با قطع سرویس خود، دانش‌‌پژوهان کشورمان را به چالش بیندازند، زیر سایه قدرت آی‌‌تی است.

بسیاری از همین غول‌‌های آی‌‌تی جهان، مدیون جوانان نخبه این مرزوبوم هستند؛ همان‌هایی که با بیت‌المال در مهد ایران در بهترین دانشگاه‌های دولتی پرورش پیدا می‌کنند و هنگامی که مرحله خدمت به مرزو بومشان می‌رسد، با اشتباه‌های فاحش مدیریت دولتی، در غرب ابزارهایی تولید می‌کنند که با همان‌‌ها غرب ما را تحت فشار قرار می‌دهد.

در تمام کشورهای مترقی، دولت وظیفه دارد بستر اقتصادی را شخم بزند، نهال سودآوری را در آن بکارد و آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. اما در ایران شرایط به شکلی دیگر است؛ بخش خصوصی زمین بایر را آب می‌دهد، شخمش می‌زند، می‌‌کارد، می‌‌پروراند، در مقابل آب و باد و توفان و تگرگ به بار می‌‌نشاند و در نهایت وقتی میوه نحیف آن شکوفه داد، آنگاه دولت وارد شده و توفانی به پا می‌کند که نه‌شکوفه‌‌ای می‌‌ماند، نه درختی، نه بخش خصوصی و‌‌ نه نیروی متخصص.

تصویب طرح صیانت، بزرگ‌ترین تهدید برای مهاجرت روز‌افزون منابع انسانی است که ملی‌ترین دارایی ایران است و بزرگ‌تر و خطرناک‌ترین چالش شرکت‌‌ها در سال پیش‌رو مهاجرت آی‌‌تی‌کارهاست.

 

حمید محمود‌زاده
دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  −  49  =