شمارش معکوس برای الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار/ حذف امضای طلایی

دو روز دیگر تا برچیده شدن بساط امضاهای طلایی باقی مانده است و در همین راستا روز گذشته وزارت صمت، سازمان بورس و وزارت ورزش و جوانان نیز به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار پیوستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در آستانه اتمام مهلت قانونی الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار، وزارت صمت، سازمان بورس و وزارت ورزش و جوانان روز گذشته به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار متصل شدند.

هجدهم اسفند‌ماه آخرین مهلت برای اتصال دستگاه‌های صادرکننده مجوز به این درگاه ملی مجوزها است. پیچیدگی و زمان‌بر بودن فرآیند کسب‌وکار که عمده دلیل آن به نظام مجوزدهی در ایران بازمی‌گردد، موجب شده است تا رتبه کشور در مقیاس جهانی کسب‌وکار نامساعد ارزیابی شود، از این‌رو در سال‌۸۷ اصلاح نظام مجوزدهی در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت و با تصویب ماده۷ قانون سیاست‌های کلی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، این موضوع به‌طور ویژه‌ای مورد‌توجه واقع شد؛ تا جایی که شفاف‌سازی فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب‌وکار از سوی دستگاه‌های مرجع صدور مجوز، مهم‌ترین کار ویژه‌ای بود که در این ماده قانونی برای دستگاه‌های اجرایی تعریف شد.

اما این ماده قانونی در سال‌های گذشته دستخوش اصلاحات متعددی شد‌ تا اینکه بالاخره در بهمن‌ماه سال‌گذشته به سایر دستگاه‌های اجرایی اعلام شد که یک سال ‌فرصت دارند تا شرایط و ضوابط مجوزهای کسب‌وکار را شفاف و تسهیل کنند. مهلت اعلام شده نیز تا ۱۸ اسفند سال‌۱۴۰۰ تعیین شد.

در این راستا از آذرماه امسال، متولی اصلی ساماندهی مجوزهای کسب‌وکار که همان مرکز ملی مطالعات و پایش و بهبود کسب‌وکار است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی درخصوص عملکرد دستگاه‌ها برای تبعیت از این ماده قانونی گام‌های جدی‌تری برداشت و خطاب به‌دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد که بعد از پایان مهلت قانونی (۱۸اسفند۱۴۰۰) بر اساس جرم‌‌‌‌‌‌‌انگاری صورت‌گرفته در قانون با دستگاه‌های متخلف برخورد خواهد شد. پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌شود که اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوزهای کشور موجب می‌شود تا متقاضیان در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، مجوز کسب‌وکار خود را از این درگاه دریافت کنند. با اجرایی‌شدن این ماده قانونی گفته می‌شود مشکلات صدور مجوز برطرف و امضاهای طلایی حذف شود.

حذف امضای طلایی

روز گذشته خبر از حذف امضای طلایی سه دستگاه دولتی منتشر شد. سید‌امیر سیاح در گفت‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌گویی، از حذف امضای طلایی صدور مجوزهای کسب‌وکار برخی دستگاه‌ها خبر داد.

رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی گفت: در حال‌حاضر امضای طلایی از کل ۵۴مجوزی که وزارت صنعت معدن و تجارت صادر می‌‌‌‌‌‌‌کند، حذف شد.

وی همچنین با اشاره به تلاش دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ها برای اصلاح مجوزهای و رفع موانع اتصال به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار تصریح کرد: امضای طلایی مجوزهای مشاغل خانگی دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ها، سازمان بورس و وزارت ورزش و جوانان حذف شد.

سیاح در پاسخ به اینکه کدام دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ها به درگاه ملی مجوزها متصل شده‌‌‌‌‌‌‌اند؟ تاکید کرد: در حال‌حاضر وزارت جهادکشاورزی به درگاه ملی مجوزها متصل شده است و همه‌‌‌‌‌‌‌ فرآیندهای مربوط به ثبت درخواست، پاسخ و صدور مجوز از طریق این درگاه انجام می‌شود و یکشنبه نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس نیز متصل شده‌اند.

اتصال وزارت صمت به درگاه ملی مجوزها

اگرچه وزارت صمت یکی از دستگاه‌هایی بود که در اتصال به درگاه ملی مجوزها عملکرد قابل‌قبولی نداشت و بارها از سوی متولیان نیز مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما روز گذشته خبر اتصال این وزارتخانه به درگاه ملی مجوزها منتشر شد.

معاون وزیر صمت نیز ضمن اعلام این خبر، دلیل تاخیر در اتصال به این درگاه را توضیح داد. سیدمهدی نیازی در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگویی درباره آخرین وضعیت پیوستن وزارت صنعت، معدن و تجارت به درگاه ملی مجوزها، اظهار کرد: موضوع پیوستن دستگاه‌های مختلف به درگاه ملی مجوزها، از سال‌گذشته تصویب شد اما دستگاه‌ها با تاخیر کار را دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه باید تا ۱۸ اسفند امسال اتصال دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ها به سامانه صدور مجوزها انجام شود، گفت: زمانی که دولت جدید مستقر شد، وزارت اقتصاد با معاونت‌‌‌‌‌‌‌های وزارت صمت ارتباط مستقیم داشتند، اما روابط چندانی شکل نگرفت تا زمانی که اینجانب مسوولیت محیط کسب‌وکار را در وزارت صمت بر عهده گرفتم‌‌‌‌‌‌‌.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت بیان کرد: بنابراین دو نوع کار تعریف شد که یکی از آنها تکمیل فرم‌ها و کاربرگ‌هایی بود که وزارت اقتصاد خواستار بود تا دستگاه‌ها آن را تکمیل کنند، بنابراین معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت این موضوع را در دستور کار قرار داد و تیمی برای این موضوع مستقر و کارها را سازماندهی کرد تا اینکه در همه بخش‌های وزارت صمت این فرم‌ها تکمیل و کار انجام شد.

نیازی عنوان کرد: کار دوم و مهم تعریف‌شده دیگر در معاونت مذکور، اتصال سامانه‌‌‌‌‌‌‌های وزارت صمت به درگاه ملی صدور مجوزها بود که برای این منظور نیز برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌های لازم به‌سرعت انجام و کار به‌صورت ویژه پیگیری شد. در‌‌‌‌‌‌‌باره تکمیل فرم‌‌‌‌‌‌‌ها و کاربرگ‌‌‌‌‌‌‌ها جمع‌بندی‌‌‌‌‌‌‌ها انجام شده و به زودی هیات مقررات‌زدایی برگزار می‌شود تا فرم‌ها و کاربرگ‌‌‌‌‌‌‌ها به تصویب برسد.

وی در رابطه با اتصال سامانه‌‌‌‌‌‌‌های وزارت صمت به درگاه ملی مجوزها، اظهار کرد: سه شب پیش اتصال به‌صورت آزمایشی انجام شد و شنبه شب این اتصال توسعه یافت، تقریبا سامانه‌‌‌‌‌‌‌های وزارت صمت به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شده است و روز یکشنبه مورخ ۱۵اسفند مراحل نهایی به اتمام رسید ‌و براین اساس اتصال سامانه‌‌‌‌‌‌‌های وزارت صمت به درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد دیروز عملیاتی شد.

وی بیان کرد: وزارت صمت در اجرای قانون به چالشی برخورد نکرد و همان‌طور که وزیر صمت به این موضوع تاکید داشت، به‌صورت خاص این موضوع پیگیری شد.

نیازی تصریح کرد: امیدواریم در ادامه راه اصلاح فرآیندها را با سرعت بیشتری دنبال کنیم زیرا بحث اصلاح فرآیندها به علت اهمیت در دستور کار قرار دارد و امیدواریم طی دو، سه‌ماه آینده بخش‌های زیادی از این اصلاحات انجام شود.

آخرین وضعیت مجوزها

بر اساس اظهارات متولیان امر، از ۲۶۰۰ مجوزی که دستگاه‌ها طی ۷ سال‌اخیر بارگذاری کرده‌اند، ۱۲۸۵ مجوز اصلاح یا درخواست اصلاح آن به‌دستگاه‌ها ارسال شده است. از این مجوزها، بیشترین مجوزهای صادرشده مربوط به وزارت کار است که آن‌هم به این دلیل است که بیشتر از سایر دستگاه‌ها مجوز اعلانی دارد. سایر دستگاه‌ها که بیشترین صدور مجوزها را دارند نیز شامل وزارت جهادکشاورزی، سازمان غذا و دارو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صمت است.

سیاح اخیرا اعلام کرده بود که درگاه ملی صدور مجوزهای کسب‌وکار آماده بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری است، اما درگاه تخصصی دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ها برای صدور مجوزها آماده بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری نیست و فقط درگاه وزارت کار آماده است که طبق اعلام این وزارتخانه به‌زودی این درگاه از نظر فنی متصل می‌شود. او ثبت محورکردن مجوز ۳۴۱ کسب‌وکار خانگی را از اولین دستورها برای بررسی در هیات مقررات‌‌‌‌‌‌‌زدایی اعلام کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  85  =  86