تخصیص کارت اعتباری معیشتی به جای ارز ۴۲۰۰

رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که مجلس ارز ۴۲۰۰را حذف و ۶۶‌هزار میلیارد تومان برای کارت اعتباری معیشت تخصیص داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در حالی که اجماع نظر در صحن علنی برای حذف ارز ترجیحی ایجاد نشد و این مصوبه برای بررسی بیشتر به تلفیق برگشت خورد. اما خبرگزاری تسنیم دیروز خبری به نقل از محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها منتشرکرد که اعلام کرده بود مجلس ارز ۴۲۰۰را حذف و ۶۶‌هزار میلیارد تومان برای کارت اعتباری معیشت تخصیص داده است.

این خبر در حالی اعلام شد که تلفیق تا پنج‌شنبه مصوبه‌ای درباره ارز ۴۲۰۰ نداشت و زارع، سخنگوی این کمیسیون اعلام کرده بود که احتمالا ۵۰‌هزار میلیارد تومان به رقم۲۵۰‌هزار میلیارد تومان مصوب تلفیق افزوده شود و یارانه‌ها از زنجیره اول به زنجیره آخر، یعنی مصرف‌کنندگان برسد.

دراین میان میرتاج الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اعلام کرد که با تصمیم نمایندگان در سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و برای جبران آن، ۶۶‌هزار میلیارد تومان در قالب کارت خرید کالا‌‌‌های اساسی اختصاص پیدا می‌کند.

وی با استناد به تصمیم مجلس گفته است که دولت در لایحه پیشنهادی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده بود و به جای آن حدود ۱۷۸‌هزار میلیارد تومان یارانه ریالی اختصاص داده بود که ۶۶ همت آن برای جبران حذف ارز ترجیحی کالا‌‌‌های اساسی و ۱۰۲‌هزار میلیارد نیز برای خرید تضمینی گندم و دارو اختصاص پیدا کرده است.

به گفته وی، کمیسیون تلفیق مجلس یارانه ریالی دولت را به ۲۵۰‌هزار میلیارد رساند تا میزان یارانه حمایتی در هر سه حوزه حمایت نقدی، خرید تضمینی گندم و دارو افزایش پیدا کند.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ۹‌میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرد در حقیقت در قالب همین ۲۵۰‌هزار میلیارد تومان خواهد بود، گفته است البته مجلس ابهام داشت که آیا ۹‌میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد یا نرخ ETS که با توجه به رد پیشنهاد یکی از نمایندگان درباره محاسبه ۹‌میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی بنابراین صحبت ارز ۴۲۰۰ تومانی تمام شد.

وی تاکید کرد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای حذف یارانه نیست و یارانه به شکل ریالی به مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند در قالب کارت خرید کالا و نه یارانه نقدی اختصاص پیدا می‌کند.

میرتاج الدینی با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌‌‌ها برای اختصاص یارانه اعتباری برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، گفت: هنوز میزان ریالی یارانه اعتباری برای هر فرد مشخص نشده و دستورالعمل اجرایی آن باید از سوی دولت اعلام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  24