چگونگی ثبت شکایات خرید اینترنتی

مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صمت از راه اندازی سامانه ثبت شکایات خریداران در صورت تخلف فروشندگان تا قبل از عید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نسیم صالحی، مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صمت با حضور در برنامه تلویزیونی به سوالاتی درخصوص نحوه ثبت شکایات خرید اینترنتی پاسخ داد.

خانم صالحی در پاسخ به علت راه اندازی سامانه هوشمند برای ثبت شکایات گفت: با چالش‌های بسیار مصرف کنندگان، کسب و کار و سازمان‌ها مواجه بودند. مصرف کنندگان نمیدانستند به کدام سازمان و با چه مدارکی برای پیگیری تخلفات در خرید اینترنتی خود مراجعه کنند. برخی از افراد نیز تراکنش‌های تکراری برای ثبت شکایت وارد می‌کردند و سازمان‌ها پرونده تکراری بررسی می‌کردند. از طرفی نیز فروشندگان باید در زمان مختلف، در جا‌های مختلف می‌رفتند.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰، ماهانه ۲ هزار و ۶۰۰ شکایت در این سامانه ثبت می‌شود که اکثر این شکایت به علت شیوع کرونا در حوزه دیجیتال است.

صالحی درباره ساز و کار سامانه ثبت شکایات گفت: ابتدا افراد باید شناسنامه نماد اعتماد را برای بررسی میزان ریسک نماد و خرید خود بررسی کنند. فرایند مذاکره میان کسب و کار و خریدار اتفاق می‌افتد و اگر نتیجه نگیرند براساس نوع کالایی که خریدار انتخاب کرده، به سازمان مرتبط مراجعه و پیگیری می‌کنند. اطلاعات از طریق همین سامانه به کسب و کار و خریدار ارجاع داده می‌شود و از طریق همین سامانه با هم ارتباط دارند.

مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صمت شرایط ثبت شکایت در سامانه را اینگونه توضیح داد: در سامانه بخشی به نام ثبت اطلاعات تراکنش پرداخت قرار دادیم که باید خریداران اطلاعاتی همچون، شماره مرجع، شماره ترمینال، تاریخ خرید، مبلغ خرید را وارد می‌کنند و سپس ما از بانک مرکزی استعلام و به شکایات رسیدگی می‌کنیم؛ بنابراین اگر خریداران از طریق نقدی و کارت به کارت اقدام به خرید کنند، نمیتوانند شکایات خود را ثبت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: پیشنهادی که به خریداران داریم این هست که حتما اطلاعات پرداخت را نزد خود نگه دارند تا اگر با مشکلی رو به رو شدند از این اطلاعات استفاده کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  9  =