قیمت نفت خام از مرز ۱۱۶ دلار عبور کرد

قیمت معاملات آتی نفت برنت دریای شمال امروز در معاملات بازار انرژی به ۱۱۶ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید که این رقم بالاترین میزان از اوت ۲۰۱۳ محسوب می شود. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم ۱۱۳ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از رویترز، ادامه فشار‌های غرب با همراهی آمریکا بر دولت روسیه برای پایان دادن به حملات موشکی به اوکراین و تشدید تحریم‌های بین المللی علیه مسکو موجب اختلالات جدی در بخش انرژی به ویژه در بخش عرضه نفت خام شده است.

گزارش سازمان انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد میزان ذخایر نفت خام آمریکا به کمترین میزان خود در چند ساله اخیر رسیده است. سازمان اوپک پلاس هم بدون در نظرگرفتن شرایط فعلی بر سر موضوع تنش‌های سیاسی میان روسیه و اوکراین و اختلالات فعلی در بازار‌های جهانی گفته همچنان به تعهد خود برای تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام پایبند است.

از این رو، قیمت معاملات آتی نفت برنت دریای شمال امروز در معاملات بازار انرژی به ۱۱۶ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید که این رقم بالاترین میزان از اوت ۲۰۱۳ محسوب می شود. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم ۱۱۳ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

تحلیلگران می‌گویند اگر کاخ سفید تحریم‌های بیشتری در بخش انرژی و صادرات نفت و گاز روسیه هم اعمال کند وضعیت بازار‌های نفت می‌تواند با بحرانی جدی مواجه شود. بسیاری معتقدند هر گونه اختلال در نظام عرضه نفت خام روسیه می‌تواند بازار انرژی با شوکی بی سابقه رو به رو کند.

روسیه پس از آمریکا و عربستان سعودی، سومین تولید کننده بزرگ نفت خام در جهان و دومین تولید کننده گاز است. هم اینک معادل ده درصد از بازار نفت خام جهان در اختیار مسکو است و هر گونه اختلال در عرضه نفت خام روسیه به واسطه تحریم های آمریکا می تواند بازار انرژی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  −    =  14