طرح رایگان پوشش بیمه سلامت برای اقشار کم درآمد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کردند نسبت به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش قرار دادن رایگان آنها اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در نشست علنی روز چهارشنبه(۱۱ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه که به پیشنهاد «روح‌اله نجابت» نماینده مردم شیراز مطرح شد موافقت کردند.

در این بند پیشنهادی که به تبصره (۱۴) الحاق شد و برای ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲ مطرح شده، آمده است:

۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آنها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه‌ریزی نماید که پرداخت توسط بیمار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند.

۲- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین لیست داروهای جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست داروهای بیمه‌ای و حذف داروهای غیرهزینه‌ اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص داروهای گرانقیمت اقدام نماید. همچنین سازمان‌های بیمه‌ای مکلف هستند نسبت به نظارت بر تجویز و اجرای راهنماهای بالینی اقدام کنند.

روح‌اله نجابت به عنوان پیشنهاد دهنده این بند با تأکید بر اینکه در سال آینده باید به اقشار کم درآمد توجه بیشتری شود، گفت: دولت مکلف بوده افراد نیازمند را مطابق برنامه ششم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد اما از آنجایی که بعضاً این قشر توان یا اطلاع کافی برای ثبت‌نام جهت بیمه سلامت را نداشته‌اند از این مهم محروم مانده‌اند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: در این پیشنهاد وزارت تعاون را مکلف می شود که افرادی که بیمه نشده‌ و کم درآمد هستند را بیمه کند تا به خصوص قشر محرومان در سال ۱۴۰۱ در صورت نوسانات ارزی دچار بحران نشوند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد: در این پیشنهاد ذکر شده که وزارت تعاون به دهک‌های پایین که نیازمند دارو هستند کمک کند و لیست جداول دارویی را طبق استطاعت مردم به روز کند تا در صورت گران شدن داروها، اقشار محروم دچار مشکل نشوند.

«جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت در مجلس با این بند پیشنهادی مخالفت کرد. زیرا آن را قانونگذاری جدیدی دانست.

«عبدالحسین روح الامینی» نماینده مردم تهران در موافقت با این پیشنهاد گفت: این بند الحاقی کمک می‌کند مردم به جای ایستادن در صف‌ها از سوی دولت صرفا با کد ملی بیمه شوند که این وظیفه حاکمیت و شورای عالی بیمه و رفاه است.

وی خاطرنشان کرد: جداول داروها نیز هر ساله تغییر می‌کند و محدودیت مصرف دارد که شورای عالی بیمه و غذا و دارو باید در حوزه فرانشیزها و تجویز داروها نظارت کنند، همچنین پوشش همه اقشار نباید برای پرداخت هزینه دارو یکسان باشد و باید بنا به استطاعت بیماران جداول دارویی تغییر کند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  −    =  69