سامانه برخط بازار متشکل ارزی رونمایی شد

سامانه برخط بازار متشکل ارزی با هدف تسهیل دسترسی متقاضیان به ارز توسط رییس کل بانک مرکزی رونمایی شد. با راه اندازی این سامانه صف‌های فیزیکی خرید ارز برچیده و خرید ارز تسهیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، امروز در مراسم رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی کشور اظهار داشت: در حال حاضر در بهترین زمان ذخایر ارزی به صورت اسکناس قرار داریم.

وی افزود: حجم معاملات بازار متشکل ارزی در سال ۱۴۰۰ برابر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که در مقایسه با سال گذشته بین سه تا چهار برابر رشد داشت.

رییس‌کل بانک مرکزی بیان‌داشت: وضعیت بازار ارز در کشور متعادل است و ۲۶ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه ارز داشتیم.

صالح‌آبادی تصریح کرد: این اقدام هم باعث تکریم ارباب رجوع و مردم خواهد شد و هم روشی برای سهولت دسترسی مردم به ارزهای مورد نیازشان است که در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود. البته فروش ارز فقط محدود به این سامانه نیست و همچنان فروش ارز براساس مصارف بیست و سه‌گانه‌ای که در این سامانه هم وجود دارد، امکان‌پذیر است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران امکان برنامه‌ریزی برای مردم را فراهم خواهد کرد، افزود: تامین ارز مسافرتی اولین فاز اجرایی این سامانه است که به مرور به سایر نیازهای ارزی نیز تعمیم خواهد یافت.

انتقال تقاضای واقعی ارز به بازار رسمی

امیر هامونی رییس هیات مدیره شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران نیز در این مراسم گفت: با راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران این امکان وجود دارد که سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی براساس نیازهای واقعی اشخاص تعیین شود.

وی ادامه داد: با انجام این مهم تقاضای واقعی ارز به بازار رسمی منتقل شده و بازار غیررسمی کمرنگ‌تر خواهد شد.

هامونی تصریح کرد: بازرسان بانک مرکزی میتوانند با مراجعه به سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران اطلاعات و مدارک متقاضیان و خریداران ارز را مشاهده کنند.

بر اساس این گزارش، مراحل ثبت درخواست در این سامانه در ۱۴ مرحله همچون ثبت کد ملی و تلفن‌همراه، ثبت اطلاعات هویتی، بارگذاری تصویر بلیت و گذرنامه و موارد دیگر انجام می‌شود.

متقاضیان ارز مسافرتی، دانشجویی و دیگر ارزهای تعریف شده در مصارف ۲۳ گانه می‌توانند ارز خود را از این طریق تهیه کنند.

همچنین انتخاب صرافی و زمان دریافت ارز برعهده متقاضی است و محدودیتی ندارد.

با راه‌اندازی این سامانه نیازها در بازار رسمی پاسخ داده می‌شود و در نتیجه بازارهای غیررسمی کم رنگ می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4