مولفه‌ های اعتبارسنجی در آینده چه مواردی خواهند بود؟

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی معتقد است به زودی به نقطه ای خواهیم رسید که اعتبارسنجی به طور واقعی رتبه اعتباری هر فرد را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اعتبارسنجی یا همان رتبه اعتباری نشان می‌دهد که فرد در انجام تعهدات مالی خود از جمله بازپرداخت وام‌ تا چه اندازه خوش‌حساب بوده است.

اعتبارسنجی، مقیاسی برای محاسبه ریسک اعتباری است که نتیجه بررسی سوابق مالی فرد بر اساس انجام تعهدات بانکی، پرداخت به موقع وام و میزان توانایی مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها با استفاده از فرمولهای استانداردی می‌باشد که از گزارش اعتباری استخراج و محاسبه می‌شود.

یک رتبه اعتباری مناسب نتیجه پرداخت به موقع صورتحساب ها و تسهیلات دریافتی می‌باشد و نشان می‌دهد فرد نسبت به انجام به موقع تعهدات مالی خود تا چه اندازه پایبند است.

از سویی دیگر، یک رتبه اعتباری نامناسب نتیجه تاخیر در بازپرداخت اقساط وام‌های بانکی، سابقه منفی از جمله ورشکستگی، سابقه چک برگشتی، داشتن سابقه منفی در زمینه بدهی مالیاتی و… می‌باشد.

در همین راستا مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درباره مزایای اعتبارسنجی و مولفه‌های آن در آینده توضیحاتی ارائه داد.

محرمیان با تاکید براینکه موضوع اعتبارسنجی مشتریان بانکی جزو اولویت های اول پروژه های بانک مرکزی قرار دارد، گفت: روی این اولویت خیلی وقت گذاشته ایم و برنامه ریزی کرده ایم. بخشی از آن گرفتن دیتا از سازمان های دیگر است و اینکه آنها را در سامانه اعتبارسنجی اضافه کنیم که البته کار بسیار سختی است و بخش دیگر هم خود الگوریتم های اعتبارسنجی است.

وی عنوان کرد: طبیعتا مشکلاتی وجود دارد ولی در هر دو حوزه با جدیت کارها را پیش می بریم.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی معتقد است به زودی به نقطه ای خواهیم رسید که اعتبارسنجی به طور واقعی رتبه اعتباری هر فرد را نشان می دهد.

محرمیان تاکید کرد: کاربرد اعتبارسنجی فقط در حوزه تسهیلات نیست و حتی مردم در روابط عادی مانند اجاره مسکن نیز می توانند از یکدیگر رتبه و امتیاز اعتباری درخواست کنند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارسنجی یک ابزار سیستماتیک است که باعث تغییر در رفتار اجتماعی می‌شود، تاکید کرد: چک برگشتی، بازگشت اقساط تسهیلات، میزان تسهیلات، نحوه تسویه کارت اعتباری هر فرد، میزان بدهی مالیاتی، میزان درآمد شخص، میزان مالیات پرداختی، بدهی به گمرک، رفع تعهدات ارزی و جریمه های راهنمایی و رانندگی جزو مولفه های اعتبارسنجی هر شخص خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  3