راهکارهای بانکداری باز برای نوآوری در صنعت بیمه

مدیران و مفسران صنعت مالی دنیا، بانکداری باز را یک روند اجتناب‌ناپذیر و در حال شتاب شناسایی کرده‌اند. چراکه به‌واسطه بانکداری باز، اشتراک‌گذاری آزادانه داده‌ها و اطلاعات مالی بین بانک‌ها و شرکت‌های ثالث (TPPها)، تبدیل به یک روند جهانی شده است که طی سال‌های اخیر با شتاب بیشتری در جهان و ایران، صنایع مختلف را دستخوش تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ریسک نیوز، مدیران و مفسران صنعت مالی دنیا، بانکداری باز را یک روند اجتناب‌ناپذیر و در حال شتاب شناسایی کرده‌اند. چراکه به‌واسطه بانکداری باز، اشتراک‌گذاری آزادانه داده‌ها و اطلاعات مالی بین بانک‌ها و شرکت‌های ثالث (TPPها)، تبدیل به یک روند جهانی شده است که طی سال‌های اخیر با شتاب بیشتری در جهان و ایران، صنایع مختلف را دستخوش تغییر کرده است.

درحالیکه بیش از 80 درصد بیمه‌گران معتقدند که باید نوآوری دیجیتال با سرعت فزاینده‌ای در این صنعت اتفاق بیفتد تا بتوانند مزیت رقابتی‌شان را در صنعت بیمه حفظ کنند، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد راهکارهای نوآورانه بانکداری باز این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا بیش از 10 درصد در فضای رقابتی بازار خود رشد کنند.

به موازات افزایش شناخت در مورد ارزش‌های بانکداری باز در بازار صنعت بیمه، بیمه‌گران فعالانه در جستجوی پلتفرم‌های بانکداری باز هستند که دسترسی به داده‌ها را ساده‌سازی کرده و تجارب مشتریان را افزایش می‌دهد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید بانکداری باز چگونه برای شرکت بیمه‌ای شما سودمند خواهد بود و فرابوم به عنوان بزرگترین اکوسیستم بانکداری باز کشور چطور می‌تواند در این مسیر کنارتان باشد.

صنعت بیمه یکی از قوی‌ترین و البته‌ رقابتی‌ترین صنایع در جهان است. از سویی دیگر بانکداری باز به عنوان یک جنبش جهانی، موسسات مالی را تشویق می‌کند به شرکت‌های نهاد ثالث مجاز، اجازه دسترسی به داده‌های مشتریان حقیقی و حقوقی خود را بدهند تا خدمات بانکی انجام گیرد. اما مزایای به اشتراک‌گذاری داده‌ها در صنعت بیمه بسیار گسترده است. از ارائه محصولات شخصی‌سازی شده گرفته تا رویارویی با موانع به مراتب کمتر در صنعت اینشورتک.

امروزه در دنیا شرکت‌های بانکداری باز سرویس‌های متنوعی به بیمه‌گران ارائه می‌کنند. آمارها حاکی از آن است که سهم شرکت‌های بیمه از سرویس‌های بانکداری باز در حال افزایش است و این به این معنی است که شرکت‌های بیمه‌گر چالش‌های کاربران خود را با این سرویس‌ها رفع کرده‌ و مشتریان نیز از این سرویس‌ها استقبال کرده‌اند.

شرکت فرابوم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های ارائه‌دهنده راهکارهای بانکداری باز در ایران، خدمات متنوعی به اصناف مختلف ارائه می‌کند که می‌توانند با این سرویس‌ها تراکنش‌های خود را افزایش داده و درآمدشان نیز افزایش یابد.

 

خدمات فرابوم برای صنعت بیمه

برداشت مستقیم از حساب (پیمان)

سرویس‌های اعتبارسنجی

زیرساخت مغایرت‌گیری

سرویس‌های انتقال وجه

برداشت مستقیم از حساب (پیمان)

یکی از مهم‌ترین خدمات مالی که این روزها برای شرکت‌های بیمه‌گر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و همچنین چالش‌ها و مشکلات مشتریان را برطرف کرده است، مربوط به خدمات برداشت مستقیم از حساب است که فرابوم آن را تحت عنوان پیمان ارائه می‌کند.

پیمان پلتفرمی است که امکان برداشت مستقیم از حساب مشتری در بانک را در اختیار مؤسسات قرار می‌دهد تا مؤسسه بتواند براساس مجوز برداشت ارائه شده از سوی مشتری، اقدام به عملیات برداشت وجه کند.

مشتری می‌تواند برای مؤسسات، پیمان‌های متفاوت با شرایط برداشت متفاوتی را تعریف کند. این محصول به شرکت‌های بیمه‌گر این امکان را می‌دهد تا برای پرداخت‌های دوره‌ای و موردی مشتریان خود از پیمان استفاده کنند.

پیمان با هدف مدیریت پرداخت‌های مکرر به مؤسسات معتبر که صلاحیت آنها توسط شرکت فرابوم مورد تأیید قرار گرفته، ارائه می‌شود. در این روش، کاربران برای هر بار پرداخت‌های خود، نیازی به مراجعه مکرر به درگاه پرداخت و ورود اطلاعات کارت نداشته و تنها با یک تأیید قادر به پرداخت از حساب خود هستند.

این قابلیت برای هر دو طرف سرویس‌گیرنده و سرویس‌دهنده مزایای زیادی را به همراه دارد. به عنوان مثال در برخی موارد، کاربر به دلیل فراموشی عملیات پرداخت در موعد مقرر، امکان استفاده از سرویس مؤسسه مذکور را از دست می‌دهد و یا زمانی که کاربر به‌صورت اقساطی، قصد تهیه بیمه‌نامه و پرداخت اقساط در ادوار مختلف را دارد، سرویس پیمان به‌طور خودکار مبلغ قسط را ماهانه از حساب کاربر برداشت کرده و قسط پرداخت می‌شود و دیگر نیازی به ورود اطلاعات کارت نیست. در واقع کاربر مجوز برداشت از حساب خود را در بستر امن پیمان به مؤسسه داده است و با این روش پرداخت‌های دوره‌ای در زمان مشخص به‌صورت خودکار انجام می‌شود. این امکان علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده برای کاربر از نظر پرداخت منظم، در تأمین مالی مؤسسات هم نقش به‌سزایی دارد.

اعتبارسنجی و امتیاز اعتباری توانم

کلیه موسساتی که به کاربران خود تسهیلات اعطا می‌کنند به خدمت اعتبارسنجی نیاز دارند. این خدمت در فرابوم با نام «توانم» ارائه می‌شود. با کمک این سرویس شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند کاربران خوش‌حساب خود را شناسایی، امتیاز اعتباری آنها را دریافت و رفتار بازپرداختی ایشان را بررسی کرده و بیمه‌نامه‌های خود را با شرایط ویژه به ایشان ارائه کنند.

توانم ضمن حل مشکلات و چالش‌های مربوط به سنجش اعتبار مشتریان می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر نیز کمک کند چراکه با کمک این سرویس دغدغه بیمه‌گران در خصوص دیرکرد بازپرداخت اقساط تسهیلات رفع شده است. همچنین سرویس توانم برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. چراکه مشتریان به دلیل رفتار بازپرداختی مناسبی که داشته‌اند به‌راحتی شناسایی شده و می‌توانند به عنوان مشتریان خوش‌حساب در طرح‌های تشویقی بیمه‌گر شرکت کرده و خدمات بیشتر و بهتری دریافت کنند و البته تبدیل به مشتریان وفادار شوند.

مزیت‌ها و قابلیت‌های توانم

*امکان اعتبارسنجی بیش از 50 میلیون فرد ایرانی در سامانه

*امکان اعتبارسنجی شرکت‌ها و موسسات حقوقی
*ارائه گزارشات اعتباری حرفه‌ای و دقیق با جزئیات
*به‌روزرسانی گزارشات اعتباری تا 1 ماه
*به‌روزرسانی چک‌های برگشتی تا یک هفته
*همکاری با بیش از 19 بانک کشور درارائه اطلاعات

*قابلیت شخصی‌سازی سرویس همراه با بهره‌مندی از سرویس‌های دیگر

زیرساخت مغایرت‌گیری

امکان دریافت سرویس مغایرت گیری برای شرکت‌های بیمه از طریق یک پلتفرم جامع قابل توجه است چرا که آنها از این طریق می‌توانند یک گزارش دقیق از مغایرت‌ها و تراکنش‌ها داشته باشند. به عنوان مثال زمانی که کاربران اقدام به پرداخت اقساط بیمه خود می‌کنند، یک شناسه برای شرکت بیمه ارسال می‌شود که نشان‌دهنده پرداخت‌های کاربران است. شرکت بیمه‌گر با کمک سرویس مغایرت‌گیری گزارش دقیقی از پرداخت‌های موفق و پرداخت‌های ناموفق کاربران با شناسه‌های آنان دریافت خواهد کرد و این امکان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد تا از وضعیت پرداخت‌های مشتریان خود آگاه شوند.

به این ترتیب و با کمک این قابلیت، عملیات گزارش گیری برای مدیران سیستم تسهیل شده و آنها می‌دانند که چه تعداد تراکنش موفق در یک سیستم داشته‌اند

سرویس‌های انتقال وجه

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در شرکت‌های بیمه‌ای، انتقال وجوه داخلی، انتقال وجه پایا و ساتنا هستند. امروزه مشکلات مربوط به تعداد و سقف تراکنش‌های انتقال وجه تبدیل به معظل مهم و اساسی برای شرکت‌ها شده است. اما فرابوم با توجه به ارتباط مناسب با بانک‌ها توانسته است چالش‌های شرکت‌ها در عملیات انتقال وجه را حل کند. با استفاده از سرویس انتقال وجه فرابوم، انتقال وجه‌های دسته‌ای و گروهی به شرکت‌ها ارائه می‌شود و مدیران می‌توانند به سادگی، عملیات انتقال وجوه را یکجا انجام دهند. علاوه بر این از آنجاییکه اغلب این فرایندها می‌بایست در یک کارتابل توسط مدیرعامل و یا هیئت‌مدیره بررسی و تأیید شود، با کمک این سرویس به بیمه‌گران این امکان داده می‌شود تا مدیریت انتقال وجه حساب‌های تعریف شده سازمان خود در چند بانک را در قالب ساتنا – پایا در اختیار داشته باشند.

بیمه و بانکداری باز؛ ترکیبی برنده

یافتن پلتفرم بانکداری باز مناسب برای شرکت‌های بیمه‌گر، به این شرکت‌ها و موسسات این امکان را می‌دهد تا بدون به‌خطر انداختن قابلیت‌های اطمینان و امنیت خود، درها را به‌روی بیشترین فرصت‌ها باز کنند.

با شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر رفتار و ذهنیت مشتریان دستخوش تغییرات اساسی شده است. در طول این همه‌گیری در حدود 10 تا 20 درصد، استفاده از خدمات بانکداری باز توسط شرکت‌های بیمه‌گر در سراسر اروپا افزایش داشته است و این به این معنی است که صنعت بیمه از ارائه خدمات در قالب دیجیتالی استقبال کرده اند. در واقع بانکداری باز به شرکت‌های بیمه‌گر این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های خود را به حداقل برسانند، داده‌های خود را به‌صورت مداوم کنترل کرده و تجربه مشتری را بهبود ببخشند. فرابوم تمام ابزارهای مورد نیاز برای ارائه یک تجربه کاربری عالی را بدون به خطر افتادن امنیت، انطباق و با توانایی جمع‌‌‌آوری و پردازش داده‌های مشتریان به صنعت بیمه ارائه می‌کند.

استفاده از پلتفرم فرابوم چه مزایایی برای صنعت بیمه دارد؟

*تسهیل عملیات و گزارش‌گیری دقیق

*رفع خطاها و مغایرت‌ها

*کاهش هزینه‌های عملیاتی

*افزایش درآمدزایی

*افزایش توسعه و بهره‌وری

*افزایش تعامل با مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار

*اثرات شبکه‌ای ارزشمند

*ایجاد نوآوری بیشتر

امروزه ارتباط صنایع و شرکت‌ها با بانک‌ها زمان‌بر و پیچیده است از این رو برای دریافت سرویس‌ها و راهکارهای بانکی، وجود یک سیستم دقیق که بتواند نیازهای مشتریان را برطرف کرده و به صورت یکپارچه سرویس‌های بانکی را ارائه کند، ضروری است. با این روش واسطه‌ها حذف شده و ضمن ارائه تنوع و نوآوری برای مشتریان، عملیات توسعه تسهیل می‌شود.

فرابوم با ایجاد یک پلتفرم امن و ارائه مدیریت ریسک توانسته به عنوان تجمیع‌کننده سرویس‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها را از بین ببرد و به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های بانکداری باز در کشور تبدیل شود. در حال حاضر پلتفرم بانکداری باز فرابوم (راهکاری کاملاً بومی با بهره‌مندی از تجربیات موفق بین‌المللی در این حوزه) با اتصال به 24 بانک و موسسه مالی و بیش از 400 مشتری و همچنین به واسطه یکپارچگی با محبوب‌ترین اپلکیشن‌های شرکت‌های پرداخت( PSPها)، گسترده‌ترین پلتفرم بانکداری باز کشور است که توانسته بیش از 200 API را در قالب با کیفیت‌ترین راهکارها و سرویس‌های بانکداری باز به صنایع مختلف ارائه کند.

فناوری و زیرساخت به‌روز بکار رفته در راهکار نوآوری باز بوم این امکان را به مشتریان می‌دهد که ضمن بهره‌مندی از بستری یکپارچه و برخط، از انعطاف‌پذیری آن نسبت به تغییرات و پاسخ سریع به تقاضاهای محیط و نوآوری، آسوده‌خاطر باشند. چراکه در پلتفرم بوم امنیت لایه‌ای، مدیریت ریسک، کاهش هزینه‌های عملیاتی، درآمدزایی بیشتر، رفع خطاها و مغایرت‌ها و افزایش نوآوری به صورت یکجا برای صنایع مختلف فراهم شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از راهکارها و سرویس های بانکداری باز فرابوم می توانید وب سایت فرابوم به نشانی www.faraboom.co مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 47725000-021 تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  77  =  84