پول دیجیتال در اختیار عموم قرار می گیرد/ رمزپول ملی در دستور کار بانک مرکزی ۹۰ کشور دنیا

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: استفاده از رمزپول‌ملی یعنی با فناوری مورد استفاده در رمزارزها و به طور خاص با تمرکز بر بلاکچین، همان اسکناس یا پولی که در دست مردم است، به صورت دیجیتال در اختیار عموم قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رمزارز مدت‌هاست در دنیا پا گرفته و یکی دو سالی‌ است که در ایران نیز از آن استقبال شده است. رمزارزهایی که در ابتدا با مخالفت بسیاری از دولت‌ها از جمله ایران مواجه شدند و هیچگاه قانونی نشدند اما به مرور با توسعه این بازار و اقبال گسترده مردم، این نتیجه حاصل شد که رمزپول ملی با همان کارکرد رمزارز رایج در دنیا با اندکی تفاوت، برای هر کشوری ایجاد شود.

برهمین اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف ساماندهی این بازار و همچنین استفاده آسان مردم از پول دیجیتال، تصمیم گرفت رمزریال را وارد اقتصاد کشور کند که به گفته رئیس کل بانک مرکزی مقررات آن در شورای پول و اعتبار تصویب شده و به زودی نیز عملیاتی خواهد شد.

در همین باره مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه رمزپول ملی در دنیا پدیده ای فراگیر است، اظهار کرد: بانک های مرکزی پیش از این رمزارزها را نادیده گرفته بودند و بعد از مدتی به آن توجه کردند و البته در حال حاضر نیز که بازار رمزارزها در حال توسعه بیشتری هستند به طور جدی وارد این حوزه شده‌اند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر اخبار محدودیت استفاده از رمزارزها در کشورهای مختلف دنیا هم شنیده می‌شود، تصریح کرد: کشورهایی مانند چین، روسیه و امریکا نیز محدودیت هایی را در نظر گرفته بودند اما یکی از واکنش‌هایی که بانک‌های مرکزی دنیا به رمزارزها نشان دادند بحث رمز پول ملی است.

محرمیان ادامه داد: استفاده از رمزپول‌ملی یعنی با فناوری مورد استفاده در رمزارزها و به طور خاص با تمرکز بر بلاکچین، همان اسکناس یا پولی که در دست مردم است، به صورت دیجیتال در اختیار عموم قرار گیرد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که وقتی ما بانکداری الکترونیک داریم، پس چه نیازی به این رمزپول است؟

رتبه ایران در شمول مالی

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: ایران در شمول مالی (Financial inclusion) در رنکینگ جهانی دارای رتبه “خیلی خوب” است و درصد موفقیت ما در این بخش، درحدود 93درصد است که عدد بسیار بالایی است اما درمورد رمزپول، نکته‌ای که وجود دارد ایجاد و استفاده از open money است که قدرت برنامه نویسی در پول را برای ما فراهم خواهد کرد که در نهایت در حوزه‌های مختلف از جمله نظارت، کسب و کار و همچنین سیاست‌های پولی نوآوری ایجاد می‌کند.

وی افزود: در این صورت ما قادر خواهیم بود پولی عرضه کنیم که به طور هوشمند تشخیص دهد در چه حوزه ای ورود کند و در کجاها خیر؛ چه بسا بتواند تقلب‌ها را هم به صورت هوشمندانه تشخیص دهد. در حالی که با اسکناسی که اکنون در اختیار داریم این امکان میسر نیست، به عنوان مثال اگر یک اسکناس از جیب دارنده آن روی زمین بیفتد و نفر دیگری آن را بردارد قابلیت پیگیری از حالت خود پول وجود ندارد، مگر اینکه شواهد دیگری وجود داشته باشد؛ اما در رمز پول ملی قابلیت برنامه نویسی وجود دارد که هم می‌تواند کسب‌وکارهای جدید ایجاد کند و هم بحث smart contract یا قراردادهای هوشمند در این میان رونق می‌گیرد و در نهایت نیز پیوند پول با حوزه های دیگر را شاهد خواهیم بود.

رمزپول ملی در دستور کار بانک مرکزی ۹۰ کشور دنیا

به گفته محرمیان، در حوزه تسهیلات و سیاست های پولی و نظارت هم می‌شود اقداماتی انجام داد که تا به حال قادر به انجام آن نبودیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حدود 90 بانک مرکزی در دنیا این موضوع را در دستور کار دارند و ما نیز جزو پیشروها هستیم. چند بانک مرکزی در حالت پایلوت هستند و مثلا چین اعلام کرده بود که در المپیک زمستانی قرار است یوآن دیجیتال را رونمایی کند. ما هم در همین راستا در حال حرکت هستیم و مفتخرم که بگویم متخصصان کشورمان تکنولوژی ای را توسعه دادند که قابلیت و سهولت استفاده برای مردم را به همراه دارد.

وی گفت: البته باید توجه کرد پیش‌فرض‌هایی که گاهی عموم در زمینه رمزپول دارند درست نیست، از جمله اینکه ماینینگ رمزپول ملی کجاست؟ یا اینکه می توان در این بخش سرمایه‌گذاری کرد؟ لازم به تاکید است که رمرزپول ملی قابلیت استخراج نخواهد داشت و صرفاً توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود؛ همچنین قابلیت سرمایه گذاری نیز ندارد چرا که اساساً به معنی دارایی نیست.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

85  ⁄  17  =