رکوردزنی پایه پولی در ۱۰ سال اخیر+ نمودار و جدول

سبقت رشد ماهانه پایه پولی در دولت رئیسی در مقایسه با دولت روحانی

سرعت رشد ماهانه در پایه پولی روندی نزولی گرفته اما هنوز آمارها نشان دهنده وضعیت نامساعد این متغیر در سطح کشور دارد. رشد ده ماهه این شاخص به بالاترین سطح خود در دهه 90 رسیده ودر مقایسه با ماه های ابتدایی دولت دوازدهم یک واحد درصد بالاتر بوده است.

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، متغیرهای کلان اقتصادی در دی ماه آمار قابل ملاحطه ای را از خود برجای گذاشت.

آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در رابطه با اولین ماه زمستانی کشور نشان می دهد روند نقدینگی و پایه پولی به بالاترین رشد ده ماه در دهه 90 دست یافته است.

رکوردزنی در پایه پولی دی ماه 1400

پایه پولی در دی ماه به 567 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به ماه قبل 1.29 درصد رشد داشته و 8 هزار میلیارد تومان نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرد.

پایه پولی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون (ازابتدای مردادماه) روندی صعودی اتخاذ کرده بود. این روند تا آذرماه ادامه داشت. تا این که در دی ماه این روند متوقف شده و سرعت رشد پایه پولی کم شد. در آذرماه رشد ماهانه این متغیر برابر با 3.75 درصد ثبت شده که در اولین ماه زمستان 2.46 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که رشد 10 ماهه این شاخص در بالاترین سطح این دهه قرار داشته است. مقایسه پایه پولی با پایان سال گذشته نشان می دهد متغیر پایه پولی در دی ماه رشدی 23.8 درصدی نسبت به اسفند 99 داشته که مقایسه آن با موقعیت های مشابه در دهه 90 نشان می دهد این بیشترین رشد 10 ماهه این شاخص در کشور بوده است.

بررسی مقداری پایه پولی نیز نشان می دهد در دی ماه 109 هزار ملیلیارد تومان به پایه پولی افزوده شده است.

از سویی مقایسه آمار پایه پولی در دولت دوازدهم و سیزدهم در این مدت نشان می دهد تاکنون عملکرد دولت سیزدهم در بعد ماهانه رشد بیشتری را در شاخص پایه پولی ثبت کرده است.

سطح بالاتر رشد ماهانه پایه پولی در دولت رئیسی

مقایسه رشدماهانه پایه پولی در سال های 92 و 1400 که ماه های ابتدایی دوره ریاست جمهوری روحانی و رئیسی در دولت های دوزادهم و سیزدهم تاکنون بوده نشان می دهد رشد ماهانه شاخص پایه پولی سطح بالاتری را در سال 1400 ثبت کرده است.

در همین رابطه مقایسه جهش درصدی پایه پولی در هر ماه در دولت سیزدهم نسبت به دوازدهم نشاندهنده آن است که در هر ماه حداقل یک واحد درصد رشد پایه پولی در دولت رئیسی بیشتر بوده است.

این رشد در دی ماه سال 92 برابر با 0.28 درصد بوده و نسبت به این شاخص در دی 1400 تقریبا 1.01 واحد درصد کمتر بوده است.

سهم 30 درصدی بانک ها در پایه پولی

آماری که صالح آبادی رئیس فعلی بانک مرکزی در خصوص آمار پایه پولی در این ماه اعلام کرد نشان از آن داشت که سهم بانک ها از پایه پولی در حدود 170 هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر 30 درصد از پایه پولی در این ماه ناشی از بدهی بانک ها به بانک مرکزی بوده و 70 درصد باقیمانده به سایر عوامل بستگی داشته است.

رشد 40 درصدی نقدینگی در دی 1400

در دی ماه 1400 میزان نقدینگی برابر با 4 هزار و 500 هزار میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با ماه قبل در حدود 1.8 درصد افزایش پیدا کرده است. این رشد معادل با افزایش 79 هزار میلیارد تومانی در نقدینگی بوده است.

رشد ده ماهه مجموع پول و شبه پول در دی ماه نیز برابر با 29.7 درصد بوده که البته بانک مرکزی اعلام می کند این رشد واقعی نیست. براساس اطلاعات تحولات کلان اقتصادی در این ماه 2.4  واحد درصد از رشد 10 ماهه نقدینگی مربوط به افزایش پوشش آماری بوده است.

رشد دوازده ماهه این شاخص نیز برابر با 40 درصد محاسبه می شود که به علت خطاهای رخ داده در ماه های قبل ثبت شده که 2.6 واحد درصد آن فاقد آثار پولی است.

رکوردزنی ضریب فزاینده نقدینگی

ضریب فزاینده نقدینگی از تقسیم نقدینگی بر پایه پولی به دست می آید. این شاخص در دی ماه برابر با 7.9 بوده است. مقایسه این رقم در اولین ماه زمستان در ده سال گذشته نشان می دهد این بیشترین میزان ضریب فزاینده در اولین ماه فصل سرد سال در دهه 90 بوده است.

این رویداد به معنای افزایش سرعت گردش پول در این ماه در مقایسه با موقیعت مشابه در سال های اخیر در دهه 90 بوده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  71  =  76