افشای اطلاعاتی محرمانه از مشتریان بانک کردیت سوئیس

کردیت سوئیس گزارش رسانه‌ها را تلاشی منسجم برای بی‌اعتبار کردن این بانک خوانده است

بانک کردیت سوئیس بعد از درز اطلاعاتی محرمانه درباره دارایی‌های پنهان مشتری‌هایش در چند دهه گذشته، هرگونه اتهام خلافکاری را رد کرده و گفته است که مقررات پولشویی را رعایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اطلاعات مربوط به ۱۸ هزار حساب بانکی کردیت سوئیس که در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده، از سوی منبعی ناشناس در اختیار روزنامه آلمانی “زوددویچه تسایتونگ” قرار گرفته است.

این روزنامه با کمک حدود ۵۰ رسانه بین‌المللی دیگر، چندین ماه این اطلاعات را بررسی و نتایج تحقیقات را منتشر کردند.

در این تحقیقات شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد کردیت سوئیس برای مشتریانی حساب باز کرده که در جرایم سنگینی مانند پولشویی و قاچاق مواد مخدر دست داشته‌اند.

زوددویچه تسایتونگ گزارش داده که در میان صاحبان حساب در موسسه خدمات مالی و بانکی کردیت سوئیس اسامی ناقضان حقوق بشر و تاجران تحریم‌شده هم دیده می‌شود.

این حساب‌ها شامل حساب‌های شخصی، مشترک و سازمانی است که قدمت بعضی از آنها به بیش از هفتاد سال می‌رسد.

کردیت سوئیس در بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرده و گفته است: مسائلی که عنوان شده عمدتا به گذشته مربوط می‌شود، از جمله مواردی که به دهه ۱۹۴۰ میلادی برمی‌گردد. این گزارش‌ها بر اساس اطلاعاتی ناقص، غلط و گزینشی تهیه شده که پیش‌زمینه‌ها را در نظر نگرفته است.

گزارش اطلاعات درز کرده از کردیت سوئیس که در رسانه‌هایی مانند گاردین و نیویورک‌تایمز هم منتشر شده، می‌گوید این بانک برای مجرمانی حساب باز کرده که در قاچاق انسان دست داشته‌اند.

بیشتر حساب‌های بررسی شده در این گزارش‌ها، به بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی مربوط می‌شود، هر چند که شامل فعالیت‌های جاری بانک نمی‌شود.

کردیت سوئیس در بیانیه‌اش گفته است که شماری زیادی از حساب‌هایی را که درباره آنها نگرانی بالقوه وجود داشته بررسی کرده است.

این بانک می‌گوید حدود ۹۰ درصد از حساب‌های بررسی‌شده بسته شده‌اند یا قبل از تحقیق رسانه‌ها در روند بسته شدن بوده‌اند.

کردیت سوئیس گزارش رسانه‌ها را تلاشی منسجم برای بی‌اعتبار کردن این بانک و کل سیستم مالی سوئیس خوانده که در سال‌های گذشته بسیار متحول شده است.

منبع ناشناسی که اطلاعات را به رسانه‌ها درز کرده، در روزنامه زوددویچه تسایتونگ نوشته است: به باور من قوانین پنهان‌کارانه بانکی در سوئیس غیر اخلاقی است. بهانه‌ حفظ حریم خصوصی مالی در واقع سرپوشی است بر نقش شرم‌آور بانک‌های سوئیسی در همکاری با کسانی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄    =  5