متاورس مثل یک خواب متفاوت است/ همگام شدن با عناصر جهان نوظهور

متاورس خود یک زیر ساخت و یک دنیای جدید است. این دنیای جدید یک اپلیکیشن بر روی سرویس، یا یک بازی جدید نیست، بلکه نسل بعدی یا نسخه بعدی اینترنت است که تجربه را برای دیوایس‌های مختلف time پشتیبانی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» توسط کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و با حضور رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه، رئیس هیأت مدیره‌ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، رییس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و تنی چند از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

متاورس یک زیرساخت جدید است

«علی اصغر انصاری» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات، با بیان اینکه متاورس خود یک زیر ساخت است گفت: متاورس یک دنیای جدید، یک اپلیکیشن بر روی سرویس، یا یک بازی جدید نیست، بلکه نسل بعدی یا نسخه بعدی اینترنت است که تجربه را برای دیوایس های مختلف time پشتیبانی می کند.

انصاری اشاره کرد: متاورس از دید شرکت‌های مخابراتی، جبران کننده سرمایه گذاری مخابرات جهت توسعه ۵G است و این شرکت‌ها از واقعیت افزوده و دنیای دیجیتال می‌توانند به عنوان ابزارهای کلیدی برای بازگشت سرمایه صرف شده روی شبکه‌های فوق سریع ۵G استفاده نکنند. اگر متاورس بخواهد واقعا تحقق پیدا کند، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در زیرساخت‌های مخابراتی لازم دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اکنون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالعات اولیه ای روی چالش‌ها و فرصت‌های متاورس و الزامات آن در حوزه های فنی و رگولاتوری آغاز کرده است.

«سادینا آبایی»، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در این مراسم توضیح داد: آواتارها مسیر ما را در حوزه متاورسی بسیار خوب رقم می‌زنند و این فضا که بر پایه بلاک چین و تفکرات این حوزه نهادینه شده، حاکمیت گریز است و اگر دولت‌ها وارد نشوند می‌توانند موانعی برای حضور افراد در فضای متاورسی باشند.

وی افزود: از آن‌جایی که کشوری با مقررات متفاوتی هستیم، باید سیاست های حضور در متاورس را تعیین کنیم، زیرا کنترل این فضا از دست دولت خارج است و حاکمیت خاص خود را دارد.
نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: تکنولوژی‌های جدید مانند متاورس، افراد جدید را می‌طلبد و فهم آن باید برای همه فراهم بشود تا همه با این فضای جدید ارتباط بگیرند.

همگام شدن با عناصر جهان نوظهور

داوود ادیب، رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در ادامه مراسم گفت: اگر از هم اکنون زیرساخت‌های ورود به انقلاب صنعتی پنجم و همچنین انقلاب‌های بعدی را فراهم نکنیم و آماده پذیرش متاورس نشویم، راه دشواری را در همگام شدن با عناصر جهان نوظهور، کسب‌وکارهای جدید، بهداشت و توسعه پایدار در آینده نزدیک خواهیم داشت.

ادیب، اشاره کرد: متاورس همچون تکنولوژی‌های قدیمی که امروز فراگیر شده‌اند، به سرعت در حال توسعه و تکامل است و به زودی شاهد این خواهیم بود که این پدیده نوظهور، به عنوان زیربنای تعاملات بین انسان‌ها و ماشین‌ها و به عنوان یکی از زیر سیستم های انقلاب صنعتی پنجم، ساختار تعاملات بشری را تغییر و تعریف جدیدی از جهان فرازمینی را به وجود بیاورد. در این راستا همه کشورهای توسعه یافته در تلاش خواهند بود تا به عنوان رهبران این حوزه چارچوبی را برای تعیین الگوریتم‌ها و قوانین مربوط به متاورس تعریف و این قوانین را برای استفاده جمعی در جهانی دیگر، نهادینه کنند.

مهدی اقتصادی، رییس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، توضیح داد: متاورس در دوران کرونا برای ما قابل لمس‌تر بود و حتی می توان گفت که بزرگترین نقش حمایت از تکنولوژی و فضای مجازی را بر عهده داشت.
اقتصادی تبیین کرد: از نظر بنده متاورس از آنجایی که عالمی جدید در حوزه تکنولوژی است، دانش افراد فعال در آن ناقص است و مهم ترین نکته ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد، انتخاب مدیران با علم به این موضوع است.

رییس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، افزود: متاورس حتی می‌تواند در بحث فرهنگ، سیاست، آموزش و… پررنگ باشد، اما تا زمانی که مدیران اندیشمند نداشته باشیم این اتفاق بزرگ در کشور نخواهد افتاد در همین حال باید مدیرانی حتی از بخش خصوصی انتخاب شوند تا روند این فرایند سرعت گیرد

«حسین اسلامی»، رئیس هیأت مدیره‌ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، توضیح داد: ایرانی ها در فضای مجازی بسیار تقویت شده عمل کرده‌اند زیرا به نشان دادن چیزی که نیستند، علاقه‌مند هستند.
اسلامی، افزود: متاورس فضایی بدون محدودیت و محرومیت است و قطعا با استقبال ما مواجه خواهد شد و هر چقدر به این فضا نزدیکتر شویم، تنظیم‌گری ما نیز قوی‌تر خواهد شد.

در ساده‌ترین تعریف، متاورس (Metaverse) دنیای دیجیتال جدیدی است که ممکن است بخش‌های بزرگی از جهان را فرا گیرد. اکنون انسان‌ها در دنیای خود به وسیله گوشی یا سیستم به اینترنت وصل می‌شویم و تمام ارتباط ما با اینترنت از طریق صفحه نمایش گوشی یا مانیتور است. در متاورس اما کاربران محدود به یک صفحه نمایش نیستند بلکه تمام ذهن آن‌ها درگیر زندگی در دنیای جدید است (شاید مثل یک خواب متفاوت). دنیایی که بسیاری از محدودیت‌ها را زیر پا می‌گذارد و ممکن است مفهوم زمان و مکان را برای ما تغییر دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  6