۴ انتقاد وزیر اقتصاد به مصوبات کمیسیون تلفیق

وزیر اقتصاد معتقد است که مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ به لحاظ راهبردی برخی از سیاست‌های اقتصادی، لایحه دولت را دچار تغییر کرده است. به گفته او، بودجه سال آینده چهار نقطه ضعف دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ توسط کمیسیون تلفیق بودجه به پایان رسیده و بررسی نهایی آن از فردا در جلسه علنی مجلس آغاز می‌شود.

وزیر اقتصاد در یادداشتی برای روزنامه همشهری انتقاداتی را برای مصوبات کمیسیون تلفیق مطرح کرده است. به اعتقاد احسان خاندوزی مصوبات کمیسیون به لحاظ راهبردی برخی از سیاست‌های اقتصادی، لایحه دولت را دچار تغییر کرده است.

چهار انتقاد وزیر اقتصاد به مصوبات کمیسیون تلفیق به این شرح است:

اولین تغییر افزایش درآمدهای نفتی هم افزایش قیمت و هم افزایش حجم صادرات نفت است که به معنی وابسته‌تر شدن بودجه به نفت است. اما باید از بازگشت به دوران اعتیاد بودجه به نفت پرهیز کرد. باید از تجربه شکنندگی، درس آموخت.

دومین تغییر افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی روی لایحه‌ای که خودش بیشترین میزان درآمد احتمالی را لحاظ کرده بود، یعنی ۲۰ همت درآمد غیرقابل اتکا.

تغییر سوم به فروش ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی سهام شرکت‌های دولتی برای تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی و امثال آن است. این اقدام ادامه روند غلط «خصوصی‌سازی‌ براساس رد دیون» تلقی می‌شود، اما مشکل صندوق‌های بازنشستگی را به‌طور اساسی چاره نمایند.

چهارمین تغییر نیز به افزایش حدود هزار هزار میلیارد تومان بر تسهیلات تکلیفی بانک‌های دولتی مربوط می‌شود که در شرایط ناترازی منابع بانکی، به مشکلات آنها دامن می‌زند.

احسان خاندوزی معتقد است که این شیوه از تسهیلات تکلیفی به حال اقتصاد ایران مفید نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −    =  34