جذب ۱۱ استارت‌آپ در شتابدهنده‌های دانش بنیان

آمریکا و چین سرآمد معرفی استارت آپ های موفق

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ هر روز ۲ “تک شاخ” به حوزه استارت‌آپ‌ها معرفی می‌شوند، گفت: آمارها نشان می‌دهد که در دنیا سرمایه گذاری بر روی استارت آپ های مبتنی بر فناوری رشد بیشتری نسبت به استارت‌آپ‌های معمول دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ایسنا، سیاوش ملکی فر در رویداد پیوند در حوزه مالی و حسابداری که امروز به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، استارت‌آپ‌ها را کسب و کارهایی دانست که پتانسیل رشد سریع را دارند و گفت: به عنوان مثال بررسی عملکرد هتل هیلتون به عنوان یک استارت‌آپ رگولاتور و معمول و Airbnb به عنوان یک استارت‌آپ فناورانه نشان می‌دهد که هتل هیلتون بعد از 96 سال به چنین ساختاری رسیده است، ولی Airbnb بعد از 4 سال به رشد رسیده است.

وی ادامه داد: بررسی رشد استارت‌آپ‌ها در دنیا نشان می‌دهد که در نیمه اول سال 2021 هر روز 2 “تک شاخ” (استارت‌آپ‌هایی با بیش از یک میلیارد دلار درآمد) معرفی می‌شوند که کشور امریکا در معرفی تک شاخ‌ها رتبه اول و بعد از آن کشور چین قرار گرفته است.

ملکی فر، با بیان اینکه روند سرمایه گذاری بر روی استارت‌آپ‌های “ژرف فن” (Deep Tech) رو به افزایش است، یادآور شد: استارت‌آپ‌ها به دو دسته متعارف و رگولاتور و استارت‎آپ‌های مبتنی بر فناوری (ژرف فن) تقسیم بندی می‌شوند. استارت آپ‌های رگولاتور کسب و کارهایی هستند که بر اساس پلتفرم‌های موجود خدمات آنلاین ارائه می‌دهند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که در نیمه اول سال 2020 میزان سرمایه گذاری بر روی استارت‌آپ‌های “ژرف فن” به 9 میلیارد یورو رسیده است.

وی اضافه کرد: یک استارت‌آپ رگولاتور تلاش می‌کند یک طرح و کسب و کار را ثابت کرده و بعد رشد می‌کنند ولی استارت‌آپ‌های “ژرف فن” بر تحقیق و توسعه متمرکز شده اند.

ملکی‌فر شرکت “بایو اند تک” را نمونه استارت‌آپ “ژرف فن” عنوان کرد و گفت: این شرکت که بر روی درمان شخصی سازی سرطان متمرکز شده بود، از سال 2008 تا 2018 حدود 9,4 میلیون یورو از اتحادیه اروپا گرنت دریافت کرده بود و بعد از آن شرکت فایزر 425 میلیون یورو بر روی این شرکت سرمایه گذاری کرد و تحقیقات این شرکت به سمت تولید واکسن آنفلوآنزا هدایت شد و با این میزان سرمایه گذاری، ارزش این شرکت به 22 میلیارد دلار رسید.

ملکی فر به بیان حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از استارت‌آپ‌ها پرداخت و افزود: این صندوق به لحاظ قانونی اجازه حمایت از استارت‌آپ‌ها را ندارد؛ از این رو تمرکز ما بر حمایت از شتابدهنده‌های دانش بنیان است. از این طریق ما با طرح “هم سرمایه گذاری” اقدام به حمایت از کسب و کارهای استارت آپی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در طرح “هم سرمایه گذاری” در صورتی که استارت‌آپی به 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داشته باشد، اگر شتابدهنده یک میلیارد تومان آن را تامین کند، ما 2 میلیارد باقی مانده را در قالب طرح “هم سرمایه گذاری” با شتابدهنده‌ها همکاری خواهیم کرد.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: تاکنون 42 میلیارد تومان “هم سرمایه گذاری” شده است.

وی به برگزاری رویداد پیوند اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که شتابدهنده‌ها امکان انتخاب ایده‌های مناسب را ندارند، از این رو ما اقدام به برگزاری رویداد پیوند کردیم که طی آن ما با جستجو در دانشگاه‌ها ایده‌های خوب را جذب و آنها را به شتابدهنده‌ها معرفی می کنیم.

به گفته وی تاکنون 11 رویداد برگزار شد و طی آن 100 استارت‌آپ و 100 شتابدهنده حضور یافتند و از این تعداد استارت‌آپ، 11 مورد آنها جذب شتابدهنده‌ها شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  36  =  42