عربستان ۴درصد سهم آرامکو را به صندوق سرمایه دولتی منتقل کرد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی چهار درصد سهم آرامکو به ارزش ۸۰ میلیارد دلار را به صندوق سرمایه دولتی این کشور منتقل کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ولیعهد عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد این سهم موقعیت مالی قوی صندوق سرمایه گذاری دولتی (PIF) و رتبه اعتبار مالی میان مدت آن را تقویت خواهد کرد. این صندوق ابزار منتخب محمد بن سلمان برای تغییر و تحول اقتصاد عربستان سعودی و متنوع سازی آن از درآمدهای نفتی است.

در این بیانیه آمده است: دولت پس از این پروسه انتقال با داشتن بیش از ۹۴ درصد سهم از آرامکو، همچنان بزرگترین سهامدار این شرکت نفتی است. انتقال این سهم کمک می کند داراییهای تحت مدیریت صندوق سرمایه گذاری دولتی که افزایش آن به حدود چهار تریلیون دلار (۱.۰۷ تریلیون دلار) تا پایان سال ۲۰۲۵ هدف گذاری شده است، تقویت شود.

مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد بانک بازرگانی ابوظبی در این باره گفت: این انتقال سهم دورنمای جمع آوری منابع مالی بین‌المللی شامل اوراق قرضه توسط صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان را پشتیبانی می کند و احتمالا از فروش آتی سهم آرامکو در آینده حمایت می‌کند.

آرامکوی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتقال این سهم، مبادله خصوصی بین دولت و صندوق دولتی بود. این شرکت بخشی از این مبادله نبوده و وارد هیچ گونه توافق یا پرداخت یا دریافت هیچ عایدی از این انتقال سهم نشده است. همچنین این اقدام روی تعداد سهم عرضه شده آرامکو یا فعالیتها، استراتژی، سیاست پرداخت سود نقدی سهام یا چارچوب حاکمیتی آن تاثیر نمی‌گذارد.

برخی از مقامات سعودی پیش از این احتمال فروش سهم آرامکو را مطرح کرده بودند. یاسر الرمیان، مدیر صندوق سرمایه دولتی عربستان سال میلادی گذشته گفته بود آرامکوی سعودی در صورت مناسب بودن شرایط بازار ممکن است فروش بیشتر سهم را بررسی کند. روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا گزارش کرده بودند عربستان سعودی ممکن است به دنبال فروش حداکثر ۵۰ میلیارد دلار سهم آرامکو باشد.

آرامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان است که عرضه اولیه عمومی سهم خود را اواخر سال ۲۰۱۹ کامل کرد و ۲۹.۴ میلیارد دلار از این عرضه جمع کرد. ارزش سهام آرامکو امسال بیش از چهار درصد رشد کرده و ارزش بازار این شرکت را به ۱.۹۹ تریلیون دلار رسانده است. به این ترتیب آرامکو از نظر باارزشترین شرکتهای جهان، پس از اپل و مایکروسافت قرار می گیرد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از سقوط شدید قیمتهای انرژی در روزهای نخست شیوع پاندمی کووید ۱۹، تقاضا برای نفت اکنون به سطح پیش از دوران کرونا بهبود پیدا کرده و بهای معاملات نفت برنت در بحبوحه نگرانیها نسبت به محدود بودن عرضه جهانی، از مرز ۹۶ دلار در هر بشکه عبور کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −    =  40