کاهش ۸۵ درصدی جرایم فیشینگ با استفاده از رمز دوم پویا

امکان سواستفاده از رمز دوم پویا با رعایت موارد امنیتی از بین می رود

پیرو انتشار شایعاتی در خصوص هک شدن رمز دوم پویا در شبکه های اجتماعی، بانک مرکزی ضمن رد این ادعا تاکید کرد، ضریب امنیت رمز دوم پویا، با آگاهی هموطنان ارتقا می یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر افزایش دوباره برداشت های غیر مجاز از حسابهای کاربران به رغم فعال بودن رمز پویا در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. در مورد این اخبار و امکان سواستفاده از رمزهای پویا توجه به چند نکته مهم، ضروری است:

– تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از سوءاستفاده مجرمان و متخلفان بر بستر خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی از سوی نهادهای مسئول از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امکان و احتمال سوءاستفاده از هموطنان و ضرر و زیان‌ها را کاهش می‌دهد ولی هیچ‌کدام از این اقدامات احتمال سوءاستفاده متخلفان را به طور مطلق از بین نمی برد. به همین خاطر ضروری است هموطنان عزیز نیز مراقبتهای لازم را هنگام استفاده از این ابزارها به عمل آورند.

– بررسی دقیق مواردی که از کاربران ابزارهای بانکداری و پرداخت الکترونیکی که با وجود استفاده از رمز پویا، طعمه متخلفان قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد سوءاستفاده‌ شوندگان، کنترل کامل گوشی تلفن همراه خود را در اختیار مجرمان قرار داده‌اند و امکان سوءاستفاده را برای افراد سودجو فراهم کرده‌اند، بنابراین در صورتی که کاربران شیوه‌ها و پروتکل‌های امنیتی اعلام شده از سوی نهادهای مسئول به خصوص بانک مرکزی را رعایت کنند، احتمال موفقیت مجرمان به حداقل ممکن می‌رسد.

– استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف OTP برای انجام تراکنش‌های بانکی و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ضریب امنیتی بسیار بالایی برای مشتریان و کاربران در انجام تراکنش‌های بانکی ایجاد می‌کند و در حال حاضر تمامی سرویس دهندگان این خدمت در شبکه بانکی، از مکانیزم های قوی برای احراز هویت و همچنین تولید و ارسال رمز استفاده می کنند.

– مجددا تاکید می شود هموطنان نسبت به رعایت امنیت در استفاده از نرم افزارهای مختلف و مراجعه به لینک هایی که از طریق پیامک از سوی افراد ناشناخته و با عناوین جعلی ارسال می شود دقت کافی داشته باشند، چرا که بسیاری از بدافزارهایی که منجر به فیشینگ حساب افراد می شود به صورت اتوماتیک و بدون اطلاع کاربر، اقدام به دریافت و ارسال پیامک های رمز پویا برای سواستفاده کنندگان می کنند.

– بدیهی است توجه به متن ارسالی پیام کوتاه از جمله کنترل دقیق مبلغ و عنوان پذیرنده در پیام ارسالی از سوی بانک توسط دارندگان حساب ضروری است، اگرچه شبکه بانکی کنترلهای دقیقی در مبدا نسبت به درخواست ارسالی بابت دریافت رمز پویا صورت می دهد اما دقت در این موارد از سوی کاربران می تواند احتمال سواستفاده از حساب ایشان را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

در پایان یادآور می شود بررسی های دقیق آماری نشان می دهد فراگیری استفاده از رمز دوم پویا تا 85 درصد کاهش جرایم فیشینگ را در کشور به دنبال داشته است و این مهم با آگاهی و اطلاع دقیق هموطنان می تواند به طور کامل محقق شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =