پایانه‌ های اینترنتی و موبایلی؛ پیشروها

عملکرد شاپرک و شرکت‌های پرداخت در پنج سال گذشته(بخش دوم)

در بین پایانه‌های اینترنتی نیز در طی سال‌های 99 و 1400 دو جابه‌جایی مهم رخ داد. شرکت آسان پرداخت پرشین پس از یکه‌تازی در سال‌های 97 و 98 با در اختیار داشتن بیش از یک‌سوم سهم بازار، در سال 99 به رتبه دوم تنزل پیدا کرد و تجارت الکترونیک پارسیان با رشد بسیار چشمگیری که در پنج سال گذشته نشان داده است سهم خود از بازار را تنها طی 4 سال از 19 درصد به 31 درصد افزایش داد و در صدر جدول قرار گرفت. به‌پرداخت ملت نیز توانست سهم خود از بازار این پایانه‌ها را طی سال‌های 99 و 1400، 7 درصد افزایش داده و از 10 به 17 درصد افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طی 2 سال گذشته تغییرات قابل توجهی در الگوی مصرف و پرداخت در سراسر جهان رخ داد. بسیاری از کارشناسان حوزة پرداخت معتقدند که همه‌گیری کرونا منجر شد تا صنعت پرداخت الکترونیک تنها طی یک سال به میزان پیش‌بینی 10 سالة خود رشد کند. آمارهای پرداخت داخلی نیز حاکی از رشد چشمگیر صنعت پرداخت طی یک سال و نیم گذشته است.
در بخش اول این گزارش با عنوان ” پایانه های فروشگاهی؛ صعودگرها ” به بررسی عملکرد شرکت های پرداخت در 5سال گذشته در تعداد تراکنش ها و سهم عر یک از این شرکت ها از بازار پایانه های فروشگاهی پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پایانه‌های اینترنتی، پیشروها

در بین پایانه‌های اینترنتی نیز در طی سال‌های 99 و 1400 دو جابه‌جایی مهم رخ داد. شرکت آسان پرداخت پرشین پس از یکه‌تازی در سال‌های 97 و 98 با در اختیار داشتن بیش از یک‌سوم سهم بازار، در سال 99 به رتبه دوم تنزل پیدا کرد و تجارت الکترونیک پارسیان با رشد بسیار چشمگیری که در پنج سال گذشته نشان داده است سهم خود از بازار را تنها طی 4 سال از 19 درصد به 31 درصد افزایش داد و در صدر جدول قرار گرفت. به‌پرداخت ملت نیز توانست سهم خود از بازار این پایانه‌ها را طی سال‌های 99 و 1400، 7 درصد افزایش داده و از 10 به 17 درصد افزایش دهد (شکل 5).

تراکنش اینترنتی5

روند تعداد تراکنش‌ها نشان می‌دهد که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از جای خالی آسان پرداخت پرشین در بازار پایانه‌ها بیشترین بهره را برده و عملاً در سال 99 گوی سبقت را از این شرکت ربوده است. در سال 1400 نیز رشد چشمگیر این شرکت منجر به بیش از 70 میلیون تراکنش روی پایانه‌های اینترنتی این شرکت شد. تجارت الکترونیک پارسیان تنها طی 2 سال گذشته رشد 100 درصدی را روی پایانه‌های اینترنتی خود تجربه کرد. این در حالی است که آسان پرداخت پرشین در سال 99 رشد منفی را تجربه کرد، در حالی که در سال 98 رشد حدود 32 درصدی ثبت کرده بود (شکل 6).

تراکنش اینترنتی6

پایانه‌های موبایلی، پیشتازها

طی پنج سال گذشته دو شرکت به‌پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان رشد چشمگیری را در سهم خود از بازار پرداخت موبایلی تجربه کردند. به پرداخت ملت عملاً در سال 97 سهم از بازار را در اختیار نداشت؛ اما در آبان 1400 سهم این شرکت به 35 درصد رسید. پرداخت الکترونیک سامان نیز توانست سهم خود را از 21 درصد در سال 96 به 35 درصد در سال 1400 افزایش دهد. این در حالی است که شرکت‌های پرداخت نوین آرین و آسان پرداخت پرشین افت قابل توجهی را در این بازار تجربه کردند (شکل 7).

تراکنش اینترنتی7

داده‌های تعداد تراکنش‌ها نیز نشان می‌دهد که به‌پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان هر کدام توانسته‌اند در آبان 1400 در حدود 39 میلیون تراکنش را روی پایانه‌های موبایلی خود مدیریت کند، در حالی که پرداخت نوین آرین سهم خود از بازار را به طور کامل از دست داده و تعداد تراکنش‌های شرکت آسان پرداخت پرشین نیز از حدود 38 میلیون در آبان ماه سال 96 به 18 میلیون در سال 1400 کاهش یافته است (شکل 8).

تراکنش اینترنتی8

هفت گلساز ایرانی در بین 100 شرکت برتر به روایت نیلسون ریپورت

سال 2020 یکی از سال‌هایی بود که به خودی خود می‌توانست سنگ محکی برای شرکت‌های پرداخت داخلی در مقایسه با شرکت‌های خارجی محسوب شود. بر اساس آمار نیلسون ریپورت، شرکت به‌پرداخت ملت در سال 2020 با حدود 7 میلیارد تراکنش روی پایانه‌های خود در رتبه 11 از این جدول و بالاتر از بانک آمریکا و بارکلیز قرار گرفت که نشان‌دهندة عملکرد بسیار مناسب شرکت‌های پرداخت در دوران کرونا است. پرداخت الکترونیک سامان نیز با حدود 6 میلیارد تراکنش در رتبه 15 و پس از بارکلیز قرار گرفته است و با فاصله کم، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با حدود 3/5 میلیارد تراکنش در رتبه 17 قرار گرفت (شکل 9).

تراکنش اینترنتی9

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  10