نحوه غیرفعال کردن کارپوشه مؤدیان فاقد شرایط اخذ مالیات

وزارت اقتصاد در اجرای ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده، پیش نویس آیین نامه اجرایی غیرفعال کردن کارپوشه مؤدیان مالیاتی فاقد شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض را برای تأیید به دولت ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ در تاریخ ۱۲ تیر ماه سال جاری از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به رییس‌جمهور وقت ابلاغ شد که به موجب ماده (۵۷) آن، تاریخ اجرای قانون مذکور ۶ ماه پس از ابلاغ به رییس‌جمهور است.

به موجب ماده (۲۴) قانون مزبور، با استقرار سامانه مؤدیان، فعال بودن کارپوشه مؤدی در این سامانه به این معناست که او از نظر سازمان امور مالیاتی کشور شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض از خریداران را دارد و چنانچه مؤدی شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارض را از دست بدهد، سازمان مذکور موظف است بلافاصله کارپوشه او را در سامانه مؤدیان غیرفعال کند.

«کارپوشه» اصطلاحاً به کارتابل ویژه اختصاص یافته به مؤدی تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور اطلاق می‌شود که به وسیله آن، مؤدی پس از احراز هویت امن، می‌تواند علاوه بر دریافت کلیه خدمات الکترونیکی مالیاتی، اطلاعات صورتحساب‌های ارسالی خود به سامانه مؤدیان را مشاهده و تکالیف مرتبط با قانون مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهد. کارپوشه‌ها شامل چهار دسته فعال، غیرفعال، غیرفعال موقت و غیرفعال دائم هستند.

بر این اساس تبصره ماده اخیرالذکر، غیرفعال کردن کارپوشه مؤدی می‌بایست مستند به آیین نامه‌ای باشد که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب هیأت وزیران برسد.

با توجه به نکات فوق و به‌منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در فرآیند اجرایی قانون موصوف، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش‌نویس پیشنهادی «آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده» را برای طرح و تصویب در هیأت وزیران ارائه کرد که برای گذراندن مراحل کارشناسی در دستور کار کمیسیون اقتصاد دولت قرار گرفت.

در آیین نامه پیشنهادی وزارت اقتصاد، مواردی که منجر به غیرفعال شدن کارپوشه مؤدی به‌صورت موقت و دائم می‌شود، ذکر شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  −  51  =