پایانه های فروشگاهی؛ صعودگرها

عملکرد شاپرک و شرکت‌های پرداخت در پنج سال گذشته(بخش اول)

طی پنج سال گذشته صنعت پرداخت کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرد، به گونه‌ای که تعداد کل تراکنش‌های شبکه پرداخت کشور به طور سالانه رشدی 25 درصدی را در سال‌های 97 تا 99 تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1400 نیز همین رشد ادامه یابد و تعداد تراکنش‌های شبکه به بیش از 40 میلیارد تراکنش افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طی 2 سال گذشته تغییرات قابل توجهی در الگوی مصرف و پرداخت در سراسر جهان رخ داد. بسیاری از کارشناسان حوزه پرداخت معتقدند که همه‌گیری کرونا منجر شد تا صنعت پرداخت الکترونیک تنها طی یک سال به میزان پیش‌بینی 10 ساله خود رشد کند. آمارهای پرداخت داخلی نیز حاکی از رشد چشمگیر صنعت پرداخت طی یک سال و نیم گذشته است.

در این بین برخی از شرکت‌های پرداخت داخلی توانستند صعود چشمگیری را تجربه کنند. همه‌گیری کرونا تبدیل به سکوی پرتاب خوبی برای شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک پاسارگاد و به‌پرداخت ملت شد و منجر شد تا این شرکت‌ها رشد چشمگیری در سهم خود از بازار پرداخت روی برخی از پایانه‌ها را تجربه کنند. در سال 2020 با وجود بحران همه‌گیری کرونا، 7 شرکت پرداخت از بین 12 شرکت در رتبه‌بندی نیلسون ریپورت در زمره 100 شرکت پرداخت برتر قرار گرفتند.

عملکرد صنعت

طی پنج سال گذشته صنعت پرداخت کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرد، به گونه‌ای که تعداد کل تراکنش‌های شبکه پرداخت کشور به طور سالانه رشدی 25 درصدی را در سال‌های 97 تا 99 تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1400 نیز همین رشد ادامه یابد و تعداد تراکنش‌های شبکه طی سال 1400 به بیش از 40 میلیارد تراکنش افزایش یابد.

بر اساس آمارهای منتشره توسط شرکت شاپرک، در سال 99 مجموعاً 33 میلیارد تراکنش روی پایانه‌های این شبکه انجام شده است که 90 درصد آن روی پایانه‌های فروشگاهی (8/29 میلیارد تراکنش)، 6 درصد روی پایانه‌های اینترنتی و 4 درصد نیز روی پایانه‌های موبایلی انجام شده است (شکل 1).

عملکرد پنج ساله پرداخت1

پایانه‌های اینترنتی در کل دوره رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، به گونه‌ای که در سال 97 رشد تراکنش روی این پایانه‌ها به 110 درصد رسید و در سال 98 و 99 نیز به ترتیب رشد 42 و 28 درصدی را ثبت کرد. با این حال تراکنش پایانه‌های موبایلی از روند ثابت و مشخصی برخوردار نیستند.

آمارهای تراکنش آبان ماه شرکت نشان می‌دهد که مجموع تعداد تراکنش‌ها در سال 98 مرز 2 میلیارد تراکنش ماهانه را پشت سر گذاشته و در سال 1400 نیز به سادگی از مرز 3 میلیارد تراکنش عبور کرده است که بخش قابل توجهی از این رشد در سال 1400 را روی پایانه‌های اینترنتی تجربه کرده است. تعداد کل تراکنش‌های آبان ماه در سال 1400 رشد 19 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کرد، در حالی تراکنش‌های اینترنتی رشد چشمگیر 50 درصدی را در آبان تجربه کردند (شکل 2).

عملکرد پنج ساله پرداخت2

سهم بازار پایانه‌های فروشگاهی

طی همه‌گیری کرونا تغییرات قابل توجهی در سهم بازاری شرکت‌ها در پایانه‌های فروشگاهی مشاهده شد. به‌پرداخت ملت که تا سال 98 با در اختیار داشتن حدود یک چهارم بازار این پایانه‌ها در صدر جدول با فاصله زیاد قرار داشت، تنها طی دو سال کاهش 4 واحد درصدی را تجربه کرد و برای اولین بار پس از چندین سال صدرنشینی در رتبة دوم قرار گرفت و سهمی 20 درصدی از بازار را در اختیار گرفت. این در حالی است که پرداخت الکترونیک سامان طی 3 سال منتهی به آبان 1400 توانست سهم خود از بازار را از حدود 17 درصد به نزدیک 21 درصد افزایش دهد که صعود چشمگیری محسوب می‌شود.

تجارت الکترونیک پارسیان نیز طی سال‌های 99 و 1400 توانست فاصله خود را با شرکت سامان کاهش داده و تنها طی این دو سال سهم خود از بازار را از 15 درصد به 18 درصد افزایش دهد. دو سال گذشته فرصت خوبی برای پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز محسوب می‌شد تا سهم خود از بازار پایانه‌های فروشگاهی را افزایش داده و از 5 درصد به حدود 5/7 درصد افزایش دهد؛ اما شرکت‌هایی چون آسان پرداخت پرشین و فن‌آوا کارت نیز همراه با به پرداخت ملت افت چشمگیری را تجربه کردند (شکل 3).

عملکرد پنج ساله پرداخت3

آمار تعداد تراکنش‌ها در شکل 4 نیز نشان می‌دهد که گرچه شرکت به‌پرداخت ملت در سال‌های 99 و 1400 رشد خوبی را تجربه کرده است؛ اما میزان رشد تراکنش‌های در دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سمان به طور چشمگیری بالا بوده است. هر سه شرکت نامبرده در آبان ماه سال جاری بیش از 500 میلیون تراکنش را مدیریت کرده‌اند. پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز تنها طی 2 سال تعداد تراکنش‌های خود را دو برابر افزایش داده است (شکل 4).

عملکرد پنج ساله پرداخت4

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  3  =