بسته خبری سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰/ پیش نویس احیای برجام نهایی شد؟

ادامه دور هشتم مذاکرات وین از امروز از سرگفته می شود و نماینده روسیه از پیش نویس نهایی احیای برجام خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،درحالی که از امروز دور هشتم مذاکرات برجامی وین از سرگرفته می شود که برخی خبرها حکایت از نهایی شدن پیش نویس احیای برجام می دهند.

اخبار سیاسی | روسیه: پیش نویس نهایی احیای برجام نوشته شد

در تازه ترین رویداد، اکونومیست در گزارشی به مساله توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی پرداخته و اظهار کرده که شاید این آخرین فرصت‌ها برای حصول توافق باشد. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که رشد برنامه هسته‌ای ایران، فرصت را برای توافق محدود کرده است. در بخشی از این گزارش آمده که ایران به دنبال تضمینی برای ادامه اجرای توافق حتی با روی کار آمدن دولتی جدید در آمریکاست. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین همچنین اطلاع داد: پیش نویس نهایی بازگرداندن برجام آماده شده است

رویترز به نقل از از یک مقام اروپایی نوشت: مذاکرات وین سه‌شنبه از سر گرفته شود. آلمان گفته است: رسیدن به توافق در وین به ایران بستگی دارد. برخی منابع خبری هم میگویند: بایدن خطاب به راب مالی گفته است: مذاکرات را تا حصول نتایج ادامه دهید. مالی همچنین گفته است: احیای برجام به نفع‌ امریکا و او به زودی به وین باز می‌گرددد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است:  دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفتگوها به دقت مشخص شده است.  توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به طرف امریکایی متذکر شد: مقامات ایالات متحده آمریکا باید بدانند که هزینه خروج از برجام و فعالیت‌های خود را از ملت ایران نمی‌توانند بگیرند. به گفته او پیشرفت‌های قابل توجهی در وین داشتیم؛ ایران و ۱+۴ اصرار دارند آمریکا تضمین‌ بدهد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، گفت: پس از یک توقف کوتاه، مذاکرات وین سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه هشتم فوریه ازسرگرفته می‌شود. مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است که به عزم و تلاش‌های پرانرژی تمامی طرف‌ها برای رسیدن به نقطه مقصد که احیای کامل برجام از جمله رفع تحریم‌ها است، نیاز دارد. پیش تر انریکه مورا، نمانیده اتحادیه اروپا در وین هم گفته بود: هشتمین دور مذاکرات وین برجام امروز در وین از سر گرفته می شود. ما به روحیه سازش نیاز داریم تا ما را به اجرای کامل بازگرداند.  با توجه به روندهای نامطلوب مختلف که برجام را تضعیف می کند، نیاز به پایان سریع این مذاکرات وجود دارد. امیر عبداللهیان، وزیر اموخارجه در دیدار با همتای فنلاندی خود گفته بود: در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است / با خوشبینی و جدیت به تلاش‌ برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه می دهیم.

اخبار اقتصادی | پرداخت سود سهام عدالت از یکم اسفند

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد: لایحه بودجه پس از بررسی کمیسیون تلفیق اوایل اسفندماه به صحن می آید. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ از مصوبه این کمیسیون برای افزایش وام ازدواج جوانان به ۱۵۰ میلیون تومان و همچنین پرداخت وام فرزندآوری خبر داد.

افزایش قیمت خودرو در مبدا مربوط به اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده است که از ۱۳ دی ماه سال‌جاری توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده است.

براساس داده‌های بانک مرکزی، پایه پولی کشور در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته ۳۷٫۶ درصد رشد کرده که افزایش هفت پله‌ای را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.در واقع میزان رشد پایه پولی کشور در آذر سال ۱۳۹۹ نسبت به آذر سال ۱۳۹۸ معادل ۲۹٫۷ درصد بوده که نشان می‌دهد میزان خلق پول در یک سال گذشته سرعت گرفته است.‌‌علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی میگوید: سیاست‌گذار پولی به دنبال کاهش یا افزایش قیمت دلار نیست، بلکه به دنبال ثبات بازار ارز و پیش بینی پذیری اقتصاد است. در جلسه یکشنبه شب ستاد هماهنگی اقتصادی به ریاست سید ابراهیم رئیسی بررسی موضوع تنظیم روابط مالی دولت و بانک مرکزی مطرح و پیشنهادها و راهکارهای مشترک خزانه‌داری و بانک مرکزی با هدف پیشگیری از رشد نقدینگی تصویب شد.

نرخ توافق بازخرید در عملیات بازار باز به ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد. باتوجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۸۱۰.۷ هزار میلیارد ریال اقدام کرد

رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری همه‌جانبه با هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس و بازار سرمایه مأموریت داد. در همین حال رئیس پلیس فتا گفته بود: سال ۱۴۰۰ پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارزها به نسبت سال ۹۹ تقریبا ۶، ۷ برابر شده است

رئیس سازمان خصوصی سازی مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۰ هزار تومانی را حدود ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فرایند واریز سود سهام عدالت از اول اسفند ماه آغاز می شود و تا قبل از پایان سود همه دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌شود.

زارع پور، وزیر ارتباطات نیز گفته است: آنچه مسلم است بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ ما هیچ گونه افزایش قیمت در حوزه پهنای باند و اینترنت تا پایان سال نخواهیم داشت.اما با توجه به نرخ تورم کشور در سال‌های اخیر حتماً این تعرفه‌ها باید در سال آینده بازنگری شود و گرنه حوزه ارتباطات کشور امکان سرمایه گذاری را از دست می‌دهد.‌‌

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2