درک سازمان‌ها از اهمیت تحول دیجیتال چگونه است

روند مدل بلوغ دیجیتالی به روایت دیلویت

در حالی که داده‌ها و فناوری در خط مقدم اکثر تحولات دیجیتال هستند، نوآوری، مردم و تغییرات فرهنگی اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بیمه داری نوین، درک ارزش کامل تحول دیجیتال تنها با رویکردی قابل دستیابی است که ابعاد دیجیتالی متعددی را در سراسر داده‌ها، فناوری، نوآوری، افراد و فرهنگ در بر گیرد. درک این موضوع موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مناسب صورت بگیرد و از هدر رفت جلوگیری شود.

گزارش پیش رو مدل بلوغ دیجیتال را فراتر از نسخه‌های پیشین (نسخه‌های 4.0 و 5.0) ارائه داده است و در بر گیرنده تمامی موارد مطرح شده است.

رهبران دیجیتال شروع به درک افزایش بهره‌وری تا 30 درصد از طریق تغییرات اساسی در فرآیندهای تجاری و عملیاتی کرده‌اند. با این حال، سفر بلوغ دیجیتال برای سازمان‌های پروژه سرمایه پیچیده است و موانع متعددی در مسیر دستیابی به ارزش کامل وجود دارد. یکی از این موانع سیل دیجیتال است که به معنای حجم عظیمی از فناوری‌های دیجیتال، روش‌ها و اصطلاحات است. برای بسیاری از سازمان‌‌ها، بزرگ‌ترین مشکل، توسعة نقشه راه دیجیتال است که متعادل، متمرکز بر چالش‌‌ها به جای راهکارها و به اندازه کافی خاص به جهت تأثیرگذاری واقعی باشد.

Deloitte با برنامه‌های جهانی در سراسر بخش پروژه‌های سرمایه، بلوغ دیجیتال را به یک نقشه راه موفقیت‌آمیز تبدیل کرده‌ است که می‌تواند به وضوح و به سادگی به وسیله چهار بعد مشخص شود:

*یک ذهنیت دیجیتالی که در تیم‌ها، فرهنگ و رفتارها در پروژه‌های سرمایه‌ای نفوذ می‌کند.

*یک رویکرد داده‌محور که تمام بخش‌های پروژه را در بر می‌گیرد.

*یک فرآیند نوآوری مداوم که فرصت‌ها و ارزش فناوری را مورد آزمایش قرار می‌دهد و با حمایت از یک استراتژی پایدار که ماهیت در حال تحول فناوری را تشخیص می‌‌دهد.

*رویکردی برای اولویت‌بندی و به کارگیری فناوری با یادگیری و تکرار مداوم در قلب خود که توسط شبکه‌ای از شرکای فناوری قابل اعتماد پشتیبانی می‌‌شود.

 

اکنون اکثر سازمان‌ها اهمیت تحول دیجیتال را درک می‌کنند

 

سرعت تحولات دیجیتال بالاست و به میزان قابل توجهی از آنچه اغلب سازمان‌ها قادر به ادامه آن هستند، پیشی می‌گیرد. طی سه سال گذشته نگرش به تحولات دیجیتال تغییر کرده است به طوری که اکثر سازمان‌ها اکنون یک استراتژی دیجیتالی دارند. از لحاظ تاریخی تحول دیجیتال اغلب بیش از حد بر اجرای فناوری متمرکز بود؛ اما امروزه سازمان‌ها شروع به درک ارزش اساسی داده‌ها در تحول دیجیتال کرده‌اند.

فرهنگ دیجیتال و نوآوری نسبت به سرعت فناوری دیجیتال عقب مانده است

در حالی که داده‌ها و فناوری در خط مقدم اکثر تحولات دیجیتال هستند، نوآوری، مردم و تغییرات فرهنگی اغلب نادیده گرفته می‌شوند. صرف نظر از میزان تلاش برای پلتفرم‌های داده، ابزارهای تجسم و فرآیندهای کیفیت داده‌ها و تغییرات رفتار افراد مهم است. هر بار که فردی به جای دسترسی به منبع داده، داده‌ها را در یک صفحه گسترده ارسال می‌کند، پیشرفت به سمت دیجیتالی شدن تضعیف می‌شود. به همین ترتیب بدون داشتن نوآوریی که به مشکلاتی که کل سازمان با آن مواجه است رسیدگی کند، ممکن است تمرکز روی ابتکارات دیجیتالی امری اشتباه باشد.

مدل بلوغ دیجیتالی

بلوغ دیجیتال از توانایی پذیرش کامل دیجیتال در تمام جنبه‌های یک سازمان پروژه سرمایه‌ای ناشی می‌شود. درک این جنبه‌ها برای استفاده از ارزش واقعی دیجیتال حیاتی است. برای پذیرش کامل ارزشی که فناوری دیجیتال ارائه می‌کند، سازمان‌های پروژه سرمایه باید روش کار خود را تغییر دهند و کنترل دیجیتال را هم در داخل سازمان خود و هم در سراسر زنجیرة تأمین خود بهبود بخشند.

چارچوبی برای درک فناوری دیجیتال

مدل بلوغ دیجیتال ارائه‌شده چارچوبی را برای شناسایی این امر که سازمان می‌‌تواند به بهترین شکل از ارزش بالقوه دیجیتال استفاده کند، فراهم می‌کند. با توجه به تجربیات گذشته پنج بعد وجود دارد که در کنار یک استراتژی دیجیتالی قوی، فناوری دیجیتال را در سازمان‌‌های پروژه‌‌های سرمایه‌‌ای تشکیل می‌‌دهند. این مدل به بیست بعد فرعی و به بیش از 83 معیار دیجیتال تقسیم می‌شود.

هر زیربعدی بر یک جنبه کلیدی بلوغ دیجیتال تمرکز دارد، سازمان‌‌های پروژه سرمایه باید چشم‌‌انداز روشنی برای هدایت توسعه یک استراتژی قوی داشته باشند. این استراتژی باید شامل توسعه افراد و فرهنگ برای حمایت از روش‌های دیجیتالی کار با مکانیزمی برای تأمین مالی، آزمایش و مقیاس‌‌بندی ایده‌های نوآورانه در سراسر سازمان باشد. مدیریت انعطاف‌‌پذیر داده‌ها، پایه‌ای برای فناوری دیجیتال و پشتیبانی از تصمیم‌‌گیری پیشرفته و اولویت‌‌بندی فناوری‌های شبانه (Night Technologies) برای مواجه درست با مشکلات ناشی از پشتیبانی مناسب به جهت دستیابی به موفقیت فراهم می‌کند. یک تشخیص دیجیتال را می‌توان بر اساس تعدادی از معیارها برای هر زیر بعد، در پنج سطح از بلوغ بیان کرد. (شکل 1)

بلوغ دیجیتال1

یک سازمان پروژه سرمایه دیجیتال بالغ «بهینه»، به طور کامل از فناوری دیجیتال در ابعاد مدل بلوغ استفاده خواهد کرد.

بعد 1: استراتژی

چشم‌انداز و حمایت از بالای یک سازمان برای هر تحول یا تغییر در شیوه‌های کار امری کلیدی است. فناوری ديجيتال یک استراتژی روشن برای حصول اطمینان از تحول موفقیت‌آمیز به دیجیتالی‌سازی حیاتی است. یک سازمان پروژه سرمایه دیجیتال دارای یک استراتژی خوب ارتباطی و به طور مداوم تقویت شده خواهد بود که شامل داده‌ها، نوآوری، افراد و فناوری است و به همراه با نقشه راهی است که برنامه بهبود قابلیت دیجیتال را مشخص می‌کند. این استراتژی توسط رهبران در سراسر سازمان حمایت می‌‌شود و در صورت لزوم، طرح‌‌های تغییر توسط تیم‌های پروژه با پشتیبانی از فناوری اطلاعات/دیجیتال رهبری می‌شوند.

یک سازمان پروژه سرمایه‌ای که عملکرد بالایی را در مورد استراتژی و چشم‌انداز از خود نشان می‌دهد؛ همچنین به همراه معیارهای عملکرد ایجاد شده، نظارت شده و به طور گسترده درک می‌شود و درک خوبی از ارزش محرک‌های فناوری دیجیتال عرضه خواهد شد. مهم است که این چشم‌انداز باید خارج از سازمان مادر گسترش یابد. یک مطالعه دیجیتالی اخیر از Deloitte در سراسر صنعت نفت و گاز بریتانیا تأثیر قابل توجه زنجیرة تأمین را بر تحول دیجیتال نشان داد. در صنعتی که به شدت به شرکای زنجیرة تأمین وابسته است، تحول دیجیتال باید در سراسر اکوسیستم اتفاق بیفتد.

بعد 2: افراد و فرهنگ

طرز فکر، رفتارها و شیوه‌های کار محرک‌های اساسی تحول سازمانی هستند. ایجاد یک سازمان و نیروی کار با صلاحیت دیجیتالی مستلزم ایجاد فرهنگی است که در معرض تغییر باشد. با پیشرفت‌های سریع در داده‌ها و فناوری، افراد باید جهت گیری روشنی داشته باشند و تشویق شوند تا مهارت‌های خود را از طریق آموزش دیجیتال و دسترسی به مواد پشتیبانی و ابزارهای مناسب افزایش دهند. در مدل بلوغ دیجیتال Deloitte، یک سازمان پروژه سرمایه دیجیتال با عملکرد بالا دارای تیم‌‌ها و افرادی خواهد بود که از دیجیتال‌سازی در سراسر سازمان دفاع می‌کنند و از این طرز فکر که دیجیتال‌سازی توسط عملکرد فناوری اطلاعات هدایت می‌‌شود به سمتی می‌‌رود که توسط خود افراد درون کسب و کار سازمان هدایت می‌شود. این موضوع در کنار برنامه‌های توانمندسازی به منظور حمایت از سواد دیجیتالی بالا و فرهنگی که در آن رهبری آشکارا از رشد دیجیتالی‌سازی حمایت می‌‌کند و ابتکارات رهبری کارکنان، مبنایی قوی برای استفاده از ارزش دیجیتالی است را ارائه می‌‌کند.

بعد 3: نوآوری

نوآوری از تمایل به یادگیری، ارائه کارایی و اثربخشی بهبود یافته یا کسب مزیت رقابتی ناشی می‌شود. اغلب اوقات، نوآوری از درون یک سازمان یا از مشارکت نزدیک با دیگران نشأت می‌گیرد. در یک سازمان پروژه سرمایه نوآور، مدل بلوغ دیجیتالی دیلویت عملکرد بالا را در چهار زیربعد کلیدی شناسایی کرده است. یک فرآیند نوآوری مستند با بودجه‌‌ای که به طور مرتب بررسی شده و مرحله‌‌ای ارزیابی می‌‌شود، امری کلیدی است. تمرکز بر ورودی‌‌های مشارکتی و بین سازمانی، با معیارهای واضح برای حمایت از رشد و مشارکت، برای اطمینان از اینکه سازمان‌‌ها به‌ طور کامل ارزشی را که دیجیتالی‌سازی ارائه می‌‌کند و آنها آن را درک می‌‌کنند، حیاتی است. موفق‌ترین رویکردها برای نوآوری با شناسایی چالش‌های درون کسب و کار که توسط تیم‌های تحول‌ساز مطرح می‌شود، شروع می‌شود. این موضوع تضمین می‌‌کند که ابتکارات، مشکلات را حل می‌‌کنند، نه آنهایی که توسط رهبری درک می‌‌شوند یا از طریق مقایسه با سایر سازمان‌‌ها ایجاد می‌‌شوند.

بعد 4: داده

داده‌ها در بنیاد دیجیتالی شدن قرار دارند. مجموعه داده‌های تحت کنترل، در دسترس و متصل، مبنایی را برای ارزش افزوده دیجیتال فراهم می‌‌کنند. بلوغ داده‌های دیجیتال ناشی از اطمینان از وجود چهار زیربعد کلیدی است:

*ساختارها و فرآیندهای حاکمیتی شفاف در سراسر یک سازمان و با پایبندی در سراسر زنجیره تأمین

*تجزیه و تحلیل قوی برای اطلاع از تصمیم‌گیری فعال و ارائه قابلیت‌های گزارش‌دهی همسو و روشنگر در سراسر سازمان

*مدیریت داده انعطاف‌پذیر با معماری داده به همراه تعریف دقیق، فرآیندهای مدیریت کیفیت و انطباق با استانداردها و سیاست‌های داخلی و خارجی

*مدیریت و نگهداری فرآیندهای تبادل داده در سازمان و خارج از آن، در سراسر زنجیرة تأمین، با کاهش اتکا به صفحات گسترده

در سال‌های اخیر سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای دریافته‌اند که داده‌ها برای دیجیتالی شدن اساسی هستند. با این حال هنوز راهی وجود دارد تا کاربران (و نه فقط رهبری) مزایای کیفیت داده، دسترسی و توانایی استفاده از داده‌ها برای بهبود عملکرد را احساس کنند؛ اگرچه، کیفیت و حاکمیت داده ممکن است نقطه شروع بدیهی به نظر برسد؛ اما به همان اندازه مهم است که داده‌‌ها را در دسترس، روشن‌‌تر و آسان برای اشتراک‌ گذاری در سراسر سازمان قرار داده شوند. ریسک تمرکز صرف بر روی کیفیت داده این است که تمایل به تغییر ممکن است از بین برود زیرا کار کلی بهبود کیفیت داده در کل سازمان به سرعت بسیار دشوار به نظر خواهد رسید. چالش، مانند تمام تحولات دیگر، رسیدن به سطح جدیدی از بلوغ داده و حفظ آن است. در نظر گرفتن یک دیدگاه ساختاریافته برای عملیاتی کردن بلوغ داده‌ها بسیار مهم است. Deloitte یک چارچوب استراتژی داده به منظور پشتیبانی در سراسر حاکمیت، تجزیه و تحلیل، مدیریت و تبادل ایجاد کرده است.

بعد 5: فناوری

فناوری حوزه‌‌ای است که سازمان‌‌های پروژه سرمایه‌‌ای می‌توانند به ارزش‌های بزرگی در حوزه‌‌های عملیاتی و غیر عملیاتی سازمان دسترسی داشته باشند. با این حال پیاده‌سازی شتاب‌زده فناوری‌‌ها می‌‌تواند سازمان را در معرض خطرات مالی و تأخیرهای قابل توجه قرار دهد. برای به حداکثر رساندن فرصت‌ها به منظور رشد دیجیتال و ارزش افزوده فناوری‌های دیجیتال، سازمان‌ها باید چندین بلوک ساختمانی را پیش از استقرار یک فناوری جدید یا مجموعه‌‌ای از فناوری‌‌ها در سراسر سازمان قرار دهند.

تیم برنامه‌‌های سرمایه دیلویت تجربه کار با مشتریانی را دارد که در آن وسعت فناوری‌های جدید و در حال تکامل موجود است و به موازات آن دنبال می‌شوند و مانع از استقرار موفقیت‌آمیز آنها شد. اجرای موفقیت‌‌آمیز فناوری‌های جدید در سراسر یک سازمان مستلزم یک نقشه راه دیجیتالی است که برای رسیدگی به مشکلات خاص طراحی شده است (ترجیحاً توسط تیم‌های حاضر در میدان شناسایی شود) در کنار روش‌‌شناسی اولویت‌بندی که به هر فناوری توجه لازم را برای اطمینان از برنامه‌ریزی، خرید، مهارت‌های مناسب و آموزش پیش از پیاده‌سازی می‌‌دهد.

اولویت‌بندی باید توسط حوزه‌های کلی که دیجیتالی‌سازی سعی در کمک به آنها دارد (مثلاً بهبود تولید، بهره‌وری، سلامت و ایمنی) اطلاع‌رسانی شود و باید توانایی استفاده از چندین فناوری مشابه در خوشه‌ها را در نظر بگیرد. این امر باید منجر به دستیابی به تعداد معقولی از ابتکارات فناوری، مرتبط با حوزه‌‌های با ارزش و بهترین استفاده از مجموعه داده‌های مشترک و متصل شود. قابل ذکر است که سازمان‌هایی که از راهکارهای مبتنی بر فضای ابری استفاده می‌‌کنند، راحت‌تر دست به نوآوری می‌زنند و قابلیت‌های جدید را سریع‌تر به بازار می‌‌آورند، و در عین حال پتانسیل رشد خود را تسریع می‌‌کنند و همچنین ریسک ناشی از فناوری را نیز کاهش می‌دهند. اثبات مداوم ارزش فناوری و به دست آوردن خرید سهامداران برای حصول موفقیت و اطمینان از اینکه عرضه پیش از تحقق هیچ ارزشی به دست نمی‌دهد، بسیار مهم است. (شکل 2)

بلوغ دیجیتال2

 

سفر دیجیتال

در Deloitte به سازمان‌‌ها در سراسر صنعت کمک شده است تا بفهمند در چه موقعیتی هستند، در چه موقعیتی باید باشند و روی چه چیزی باید تمرکز کنند تا بلوغ دیجیتالی خود را به روشی جامع توسعه دهند. دیلویت با استفاده از یک تشخیص دیجیتال با شرکت‌ها کار می‌کند تا سه موضوع کلیدی را برای پشتیبانی از سفر تحول دیجیتال ایجاد شود.

ارزیابی بلوغ

از طریق مصاحبه و ارزیابی خود توسط رهبران در سراسر کسب و کار، به آنها کمک می‌شود تا تصویر کاملی از بلوغ دیجیتال خود در 5 بعد، 25 بعد فرعی و بیش از 80 معیار دیجیتال داشته باشند. این امر کمک می‌کند تا بفهمند کجا قوی هستند، کجا به پیش روند، و کجا دیجیتال‌سازی سازمان را عقب نگه می‌دارد. بسیاری از برنامه‌های تحول به دلیل درک ضعیف از وضعیت دیجیتال سازمان شکست می‌خورند، که ممکن است منجر به سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه اشتباه شود. صرف نظر از سطح سرمایه‌گذاری در دیجیتال، ارزیابی بلوغ پایه مفیدی به جهت داشتن مقایسه‌ای از پیشرفت ارائه می‌دهد.

منشور دیجیتال

پس از ارزیابی بلوغ، با سازمان‌ها برای ایجاد یک منشور دیجیتال کار خواهد شد. این موضوع وضوح تمرکز و خواسته‌ها را برای تحول دیجیتال فراهم کند. سه عنصر کلیدی در منشور دیجیتال وجود دارد: چشم‌انداز، توسعة محرک‌های ارزش دیجیتالی‌سازی و ابتکارات اولویت دار که از محرک‌های ارزش پشتیبانی می‌کنند. حصول اطمینان از اینکه همه کسانی که در تحول دیجیتال نقش دارند وارد منشور می‌شوند، مهم است، انجام یک تحول موفق مستلزم مشارکت و رهبری از جانب کسانی است که دیجیتال‌سازی را ارائه می‌دهند.

برنامه تحول

ارزیابی بلوغ و منشور دیجیتالی، دستورالعملی را برای حمایت از تحول فراهم می‌‌کند و خط پایه‌‌ای که پیشرفت در آن اندازه‌‌گیری می‌‌شود و چشم‌اندازی برای درک اهداف کوتاه‌مدت و اهداف بلندمدت به دست می‌آید. طرح تحول دیجیتال، فعالیت‌های مورد نیاز برای توسعه استراتژی و چشم‌انداز، فرآیند، حاکمیت، سازمان و داده‌ها و سیستم‌های فراگیر را با تمرکز متفاوت بر عناصر خاص مشخص می‌کند.

برای برخی از سازمان‌ها، طرح تحول ممکن است اولین گام در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری به جهت داشتن یک برنامه بلندمدت و گسترده باشد و می‌تواند اطمینان دهد که یک برنامه کاملاً تعریف شده وجود دارد. دیگران ممکن است تصمیم بگیرند که برای داشتن برنامه تحول خود باید بر تعداد کمی از ابتکارات شناسایی شده توسط ارزیابی بلوغ، با رویکرد تکراری‌تر به توسعه در طول زمان تمرکز کنند. (شکل 3)

بلوغ دیجیتال3

 

نتیجه‌گیری

به منظور درک مدل بلوغ دیجیتال نیاز است تا ابعاد مختلف در نظر گرفته شده و زیربعدها مشخص شوند تا درک درستی از ارزش دیجیتال به دست آید. بنا به تجربه‌های پیشین پنج بعد به ترتیب استراتژی، افراد و فرهنگ، نوآوری، داده و فناوری شناخته شده‌اند. این ابعاد هر کدام به زیرابعادی تفکیک می‌شوند که به گفته دیلویت 83 زیربعد هستند.

درکی درست از این ابعاد برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های ضروری و جلوگیری از ضرر ناشی از هدر رفت سرمایه و داشتن سفری دیجیتال بسیار مهم است. این سفر دیجیتال خود در بر گیرنده سه قسمت من جمله ارزیابی بلوغ، منشور دیجیتال و برنامه تحول بوده است. در نهایت سازمان‌ها برای رشد و بقا نیازمند این موضوع هستند که دیجیتال‌سازی را در سراسر سازمان پیاده‌سازی کنند.

 

منبع: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/consultancy/deloitte-uk-digital-capital-projects-realising-value-through-digital-maturity-2021-pov.pdf

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  30