واکنش‌ها به عیدی ۱٫۵ میلیون تومانی بازنشستگان

مبلغ احتمالی برای عیدی امسال بازنشستگان و کارمندان دولت حدود ۱٫۵ میلیون تومان است که در مقایسه با پارسال افزایش نداشته و مردم نسبت به آن معترض هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه آغاز می‌شود. معمولا عیدی نیز همزمان با حقوق بهمن آغاز می‌شود.

با این که چهار روز به شروع واریز حقوق باقی مانده اما هنوز میزان عیدی بازنشستگان مشخص نشده است.

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است که با در نظر گرفتن ضریب حقوق تعیین شده توسط هیات وزیران میزان عیدی تعیین می شود.

طبق مصوبه هیات وزیران برای امسال ضریب حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ۳۰۴۸ ریال است، در این حالت عیدی برای سال جاری یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان خواهد بود.

زمزمه‌هایی که از دولت به گوش می‌رسد نیز همان رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. نکته اینجاست که معمولا میزان عیدی نسبت به سال گذشته رقم بیشتری است.

به عنوان مثال در بودجه سال گذشته میزان عیدی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد اما دولت به آن افزود و مبلغ ۱٫۵ میلیون تومانی را مصوب کرد.

براساس این رویه دولت باید مبلغ عیدی امسال را افزایش دهد. اگر دولت تصمیم بگیرد میزان افزایش مبلغ عیدی هم‌پای تورم باشد، با نرخ تورم بیش از ۴۰ درصدی مبلغ عیدی بیش از دو میلیون تومان برآورد می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در این خصوص گفته است: تلاش می‌کنیم که عیدی بازنشستگان در موعد مقرر پرداخت شود، هر چند مبلغ آن هنوز اعلام نشده و دولت باید مصوب کند که بعد از طی همه این مراحل، آن را اعلام می‌کنیم.

واکنش‌ها به مبلغ عیدی

مردم نسبت به مبلغ احتمالی ۱٫۵ میلیون تومانی برای پرداخت عیدی امسال، اعتراض دارند، آنها معتقدند که میزان عیدی باید افزایش یابد:

«جشن روز معلم با گارگر همزمان برگزار می شود چرا عیدیشون فرق می کنه؟! بازنشستگان آموزش وپرورش نه بیمه ی درمان خوبی دارن ونه حقوقدان وحسابی خدا به دادشون برسه»

«کارمندی که ۵تومن حقوق میگیره مانند کسی که ۳۰ تومن میگیره عیدی میدن واقعا عین عدالتهاونم ۱.۵میلیون»

«این بی عدالتی که یک مستمری بگیر ۱۵۰۰۰۰عیدی بگیره»

«آخه چه عیدی خودتون کلاتون و قاضی کنید با یک ونیم عیدی چیکار میشه کرد وقتی برنج کیلیویی هشتاد هزار تومن اسم گوشت و مرغم که نمیشه آورد لبنیاتم که هیچی»

«الان امروزیک کیسه برنج ایرانی یک ملیون تومان است من بازنشسته داماد پسر عروس دختر نوه همه ازعیدمیان تاسیزدهم تازه نوه هاتوقع عیدی هم. دارن با یک وپونصد چکارمیشه کرد»

با توجه به این که هنوز مبلغ عیدی مشخص نشده به نظر نمی‌رسد که بازنشستگان در این هفته عیدی خود را دریافت کنند. بنابراین واریز عیدی به پایان بهمن ماه یا اسفند ماه موکول می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ⁄    =  2