رشد ۱۶درصدی گردش اسکناس و مسکوک تا پایان آبان ماه سال جاری

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان اسکناس و سکه‌های رایج نشان می‌دهد که تا پایان آبانماه سالجاری، ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در گردش بوده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۳ درصد رشد دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس آمار بانک مرکزی، در حال حاضر تقریبا ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان اسکناس و سکه رایج بین مردم و شبکه بانکی در حال گردش است.

این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۳ درصد رشد دارد و نسبت به پایان سال گذشته نیز ۳.۸ درصد افزایش یافته است.

از ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد اسکناس و مسکوک موجود شبکه بانکی ۷۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان در دست مردم در گردش است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷.۱ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال گذشته با ۰.۵ درصد افزایش مواجه شده است.

بر این اساس، معادل ۹۳۴۰ میلیارد تومان نیز از اسکناس و سکه‌های موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۳ درصد افزایش داشته و در مقایسه با پایان سال گذشته نیز معادل ۳۸.۲ درصد افزایش یافته است.

اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به ۱۴۳۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهش ۱۵.۴ درصدی نسبت به پایان سال قبل دارد و از این موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد.

البته، میزان اسکناس و مسکوک در گردش در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد و ۷۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر، میزان اسکناس و سکه در گردش نزد بانک‌ها و بانک مرکزی در آبان سال ۱۳۹۸ رقم قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۹ و امسال بوده و میزان آن ۱۰ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و ۳۳۳۰ میلیارد تومان بوده است.

در کل، از آبان ۱۳۹۸ تا آبان امسال بر میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم افزوده شده و میزان اسکناس و مسکوک موجود در بانک‌ها و بانک مرکزی کاسته شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9