کفایت سرمایه بانک ها تقویت شود

صالح آبادی از ابلاغ بسته تسهیلات خرد به شبکه بانکی تا پایان سال خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شبکه بانکی برای تقویت نیاز به افزایش سرمایه دارد، گفت: بانک ها باید تلاش کنند اموال مازاد را به فروش برسانند و نقدینگی لازم برای اعطای تسهیلات را فراهم کنند چرا که وظیفه شبکه بانکی سپرده گذاری وجوه است و بانک ها و موسسات اعتباری، واسط میان سپرده گذار و سپرده پذیر هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی صالح آبادی رئیس‌ کل بانک مرکزی امروز در همایش قدردانی از روسای موفق شعب بانکی ضمن اشاره به شیوه جدید اعطای تسهیلات خرد بیان کرد: اخیرا قرار بر این شد تا پرداخت وام های خرد تسهیل شود اما این نباید به گونه ای باشد که انگار سرفصل جدیدی تعریف شده است، بلکه باید در چهارچوب مقررات جدید یعنی چگونگی پرداخت این وام ها مشخص بشود.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط اعطای وام های خرد تسهیل شود افزود: شرایط به گونه ای نباشد که ریسک بانک بدون توجه به اعتبار سنجی بالا برود بلکه اگر مشتری از رتبه اعتباری مناسبی برخوردار باشد، از تسهیلات با سهولت بیشتری برخوردار شود.

ابلاغ بسته تسهیلات خرد به شبکه بانکی تا پایان سال

صالح آبادی افزود: امیدواریم تا پایان سال جاری بسته ای در ارائه تسهیلات خرد با تضامین سهل تر و با رتبه اعتباری مناسب به شبکه بانکی اعلام کنیم و تجربه نشان داده در بانک های قرض الحسنه، مجموع معوقات بانکی کمتر از یک درصد بوده است و اگر بتوانیم با اعتبار سنجی مناسب، مشتری را به درستی تشخیص بدهیم، آنگاه می شود با تضامین آسان تری به مشتریان حائز شرایط، این وام ها را اعطا کنیم که در نتیجه این موضوع، رضایت عمومی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه این همایش با بیان اینکه بانک یک منابع و یک مصارف دارد. گفت: اگر مصارف بانک فزونی یابد، باعث کسری نقدینگی در بانک می شود، لذا روسای شعب بانک ها به موضوع نقدینگی بانک خود توجه داشته باشند و شرایط به گونه ای نباشد که بدون توجه به نقدینگی خود، تسهیلاتی ارائه و بانک را در معرض ریسک قرار دهند.

صالح آبادی ادامه داد: اگر بانکی بدون توجه به نقدینگی موجود خود اقدام به پرداخت تسهیلات کند، ممکن است این امر منجر به اضافه برداشت از بانک مرکزی شود لذا خواهش ما از بانک ها این است که به عملکرد خود توجه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه انتظارات از بانک ها در خصوص وام های خرد بالاست اظهار داشت: لازم است تمامی بانک ها با برنامه ریزی دقیق، نقدینگی را تنظیم و موارد قانونی را رعایت کنند چرا که در غیراینصورت باعث نارضایتی عمومی می شود. صالح آبادی همچنین گفت: انتظار بر این است تا اجرای تکالیف قانونی به نحو مناسب انجام دهند و انتظار از روسای شعب این است که مقررات سیستم بانکی را به دقت رعایت کنند.

کفایت سرمایه بانک ها تقویت شود

وی یکی دیگر از انتظارات بانک مرکزی از شبکه بانکی را نظارت بر مصرف تسهیلات دانست و بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با جمعی از تولید کنندگان به این موضوع اشاره کردند که نقدینگی در یک دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته اما رشد تولید ناخالص داخلی متناسب با آن نبوده است. صالح آبادی تصریح کرد: سیاست دولت و بانک مرکزی بر این است تا اعتبارات به سمت تولید هدایت شود و به سمت بخش های غیرمولد نرود و شرایط به گونه ای نباشد که تسهیلاتی از بانک ها دریافت شود اما در طرف مقابل در بخش های دیگری خرید و فروش شود و این موضوع جزو برنامه های محوری ماست و به صورت سیستمی و نظام مند اجرا خواهد شد.

صالح آبادی با بیان اینکه شبکه بانکی برای تقویت نیاز به افزایش سرمایه دارد، گفت: کفایت سرمایه در بانک های خصوصی و دولتی پایین است و اخیرا مصوبه ای در شورای پول و اعتبار داشتیم و امیدواریم براساس آن، کفایت سرمایه این بانک ها تقویت شود. وی با بیان اینکه بانک ها از نظر نقدینگی ناتراز هستند، گفت: بانک ها باید تلاش کنند اموال مازاد را به فروش برسانند و نقدینگی لازم برای اعطای تسهیلات را فراهم کنند چرا که وظیفه شبکه بانکی سپرده گذاری وجوه است و بانک ها و موسسات اعتباری، واسط میان سپرده گذار و سپرده پذیر هستند.

صالح آبادی اذعان داشت: در مقررات مصوب شواری پول و اعتبار قرار بر این شد تا بانک ها ۳ درصد را به صورت اوراق مالی اسلامی سرمایه گذاری کنند و انتطار ما از شبکه بانکی رعایت این موضوع است. وی با اشاره به لزوم رعایت نرخ سود سپرده و تسهیلات بیان کرد: این هم جزو مسائلی است که شبکه بانکی باید برای ارجاع پرونده ها به هیئت انتظامی مراقب باشند و این موضوع را رعایت کنند چرا که درغیراینصورت همین موضوع به نارترازی خود بانک منجر می شود.

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به اجرای تکالیف بودجه‌ای توسط شبکه بانکی بیان کرد: انتظارات ما از بانک‌ها برای پرداخت وام‌های خرد مانند وام ازدواج و مسکن بالاست و آن‌ها باید منابع و نقدینگی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا بتوانند تکالیف قانونی را به نحو احسن انجام دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  12