ثبت همزمان چند برگ چک در سامانه صیاد ممکن شد

بازاریان و افراد حقوقی از همان ابتدای ورود چک‌های صیادی به نظام بانکی، با ثبت همزمان چند چک در سامانه مشکل داشتند، به همین دلیل بانک مرکزی امکان جدیدی را در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نادعلی زاده، سخنگوی قانون جدید چک می گوید: خودپرداز‌های یک بانک خصوصی و ۳ بانک دولتی به سامانه صیاد متصل شده است و افراد از این پس می‌توانند از طریق خودپرداز‌های این بانک‌ها نسبت به ثبت صدور، تایید و انتقال چک‌های جدید اقدام کنند.

بانک مرکزی برای سهولت در دسترسی افراد به سامانه صیاد به منظور ثبت و استعلام چک‌های صیادی روش جدیدی را علاوه بر ثبت اینترنتی اضافه کرد.

با افزایش تعداد چک‌های برگشتی، مجلس شورای اسلامی قانون جدید چک را در سال ۹۷ تصویب کرد. چک‌های صیادی از فروردین ۱۴۰۰ وارد نظام بانکی شدند. در قانون جدید چک صیادی صادرکننده باید تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع را علاوه براینکه در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند.

پس از آن گیرنده چک هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد. اشخاصی هم که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

در خرداد ۱۴۰۰ براساس آمار‌های بانک مرکزی، ۷۷۳ هزار فقره چک برگشتی ثبت شده است که بیشترین تعداد چک‌های برگشتی را در ۹ ماهه ابتدای سال به ثبت رسانده است.

بیشترین میزان چک های برگشتی در خرداد1400

طبق آخرین آمار‌ها در این زمینه با رواج استفاده از چک‌های صیادی در بین مردم و بازاریان، تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی در آذر ۱۴۰۰ به ترتیب به میزان ۱۳.۶ و ۱۶.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

اتصال ۱۶ هزار خودپرداز به سامانه صیاد

در ابتدای ورود این دسته چک‌ها، برخی از فعالان اقتصادی و بازاریان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از چگونگی کارکرد آن‌ها با مشکلاتی مانند دست به دست شدن چک، عدم ثبت چک‌های دریافتی در سامانه صیاد و نقد نشدن آن‌ها مواجه بودند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  36