افزایش ۴۲درصدی حجم نقدینگی تا پایان آبان ماه سال جاری

دارایی‌های خارجی بانک‌ها 49درصد افزایش یافت

بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ را بیش از ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که حاکی از رشد ۴۲ درصدی نسبت به آبان ماه سال ۹۹ است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی را ۴۳ هزار و ۱۵۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که حاکی از رشد ۴۲ درصدی نقدینگی نسبت به پایان آبان ۹۹ است. این در حالی است که این شاخص نسبت به اسفندماه ۹۹ معادل ۲۴.۲ درصد رشد داشته است. ضریب فزاینده نقدینگی در پایان آبان ماه امسال ۷.۹۸۷ بوده که ۴.۶ درصد نسبت به آبان ۹۹ افت داشته است.

لازم به توضیح است که ۲.۴ واحد درصد از رشد ۲۴.۲ درصدی نقدینگی در هشت ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهراقتصاد به اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (بواسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده است که این امر صرفاً ناشی از افزایش پوشش آماری بوده و دارای آثار پولی و تورمی به لحاظ افزایش نقدینگی نخواهد بود.

همچنین ۲.۷ واحد درصد از رشد ۴۲ درصدی نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰، مربوط به افزایش پوشش آماری مذکور بوده است. به عبارت دیگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۱.۸ درصد و در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۳ درصد می‌بود.

نکته قابل توجه در خصوص ضریب فزاینده نقدینگی آن است به واسطه افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات بانک مهراقتصاد به اطلاعات بانک سپه که پیشتر اشاره شد) رقم ضریب فزاینده نقدینگی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ از دقت بالاتری برخوردار است. لیکن از آنجا که افزایش پوشش آماری مذکور در ارقام پایان سال ۱۳۹۹ لحاظ نشده است، رشد ۵.۴ درصدی ضریب فزاینده نقدینگی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ دارای بیش برآوردی است. لازم به ذکر است، در صورت عدم لحاظ پوشش آماری بانک مهر اقتصاد، ضریب فزاینده نقدینگی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ به رقم ۷.۸۳۳ می‌رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۴ درصد افزایش می‌داشت.

خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی

میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان آبان ۱۴۰۰ به ۶۸۷۲ هزار میلیارد ریال رسید که حاکی از رشد ۲۱.۴ درصدی نسبت به آبان ۹۹ است. همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۴۷.۷ درصد رشد نسبت به آبان سال قبل ۲۰۳۰.۴ هزار میلیارد ریال رسید.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی

این گزارش حاکی است، میزان دارایی‌های خارجی در این بخش با ۴۷.۵ درصد رشد نسبت به پایان آبان سال قبل همراه بوده و به ۱۳۸۶۱.۳ هزار میلیارد ریال رسید. حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۱۷.۳ درصد رشد به ۹۳.۴ هزار میلیارد ریال رسید.

سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۹.۸ درصد افزایش نسبت به آبان ۹۹ به ۴۵۷۱.۷ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان آبان ۱۴۰۰ با ۷.۹ درصد کاهش به ۱۴۱۹.۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری

میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان آبان ۱۴۰۰ معادل ۱۹۸۰.۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۴۹.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۹۱۱.۶ هزار میلیارد ریال بوده که ۴۳.۲ درصد افزایش یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۱۵۴۱۹.۶ هزار میلیارد ریال بوده که به نسبت آبان ۹۹ دارای ۴۵.۶ درصد رشد است و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان آبان ۱۴۰۰ به ۱۱۲.۶ هزار میلیارد ریال رسیده که ۲۹.۷ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تخصصی

بر پایه این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان آبان ۱۴۰۰ معادل ۳۴۲۱.۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل ۴۱ درصد رشد یافته است. جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۲۸۶۲.۱ هزار میلیارد ریال است که ۳۱.۶ درصد رشد دارد. همچنین میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۴۵۵.۲ هزار میلیارد ریال است که معادل ۲۱.۵ درصد نسبت به پایان آبان ۹۹ افزایش داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄    =  5