ثبات نسبی در بازار دلار/ قیمت سکه کاهشی شد

قیمت طلا، سکه و دلار امروز ۱۴۰۰/۱۱/۱۱

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی امروز با ۴۵ تومان کاهش، ۲۷,۸۴۳ تومان و در بازار آزاد نیز ۲۸ هزار تومان معامله شد. سکه نیز با روندی کاهشی ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی امروز دوشنبه ۱۱ بهمن با ۴۵ تومان کاهش، ۲۷,۸۴۳ تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، ۲۷,۸۹۷ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۸۲۶ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

قیمت دلار در بازار آزاد نیز ۲۸ هزار تومان تعیین شد.

ثبات نسبی در بازار دلار

کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران این کاهش قیمت دلار و رسیدن به سطح تعادلی روز‌های پیشین را ناشی از کمبود کشش افزایشی این ارز برای سطوح قیمتی بالاتر دانستند.

این افراد همچنین با ناموفق خواندن تلاش افزایشی دلار در روز شنبه معتقدند که این ارز حدود دو هفته است که نرخ خود را ‌بین سقف مقاومتی ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان تا کف حمایتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت کرده است و عبور از این ‌ کریدور نیازمند اخبار جریان‌ساز مهم و موثق است.

در نتیجه با در نظر گرفتن تحلیل‌های این کارشناسان می‌توان دریافت که در صورت ادامه یافتن فضای خلوت رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای در روز‌های آینده، قیمت اسکناس آمریکایی می‌تواند روز‌های بیشتری را در مرز دو کانال ۲۷ و ۲۸هزار تومانی به استراحت بپردازد.

از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان بازار ارز تهران نیز با اشاره به تلاش‌های بی‌نتیجه شاخص بازار ارز هم در جهت افزایش و هم در کاهش قیمت طی هفته‌های گذشته بر این باورند که قیمت دلار در نرخ تعادلی مناسب بازار قرار دارد.

این افراد همچنین معتقدند حتی در صورت انتشار اخبار مهم و جهت‌دهنده از فضای سیاست خارجی کشور نیز ممکن است دلار نمایش قابل توجهی از خود نشان نداده و نهایتا با فاصله گرفتن از کانال ۲۸ هزار تومانی در اواسط کانال ۲۷ هزار تو‌مانی به نوسان بپردازد که البته مخالفان این تئوری با اشاره به خود‌داری تعداد زیادی از متقاضیان ارز از خرید در این بازار معتقدند که حجم دقیق عرضه و تقاضا به‌واسطه سکوت خبری فضای مذاکرات هسته‌ای قابل اندازه‌گیری نیست و در نتیجه قیمت حال حاضر را نمی‌توان نرخ تعادلی واقعی بازار ارز دانست. این افراد همچنین در توجیه نظر خود به کاهش چشمگیر حجم معاملاتی بازار ارز تهران در دو ماه گذشته اشاره کردند.

قیمت سکه نیز ظهر امروز ۱۱ بهمن‌ماه در بالاترین قیمت با روندی کاهشی ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان و در پایین‌ترین نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت نیم‌سکه شش میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شد. قیمت ربع سکه نیز سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ثبت شد.

افزایش احتمال افت سکه

سکه امامی در روز یکشنبه همزمان با افت قیمت دلار در بازار داخلی از موقعیت خود عقب‌نشینی کرد. افت شدید قیمت طلای جهانی و تغییرات محدود نرخ دلار باعث شد تا بازار از نظر بنیادی ظرفیت افت قیمت را داشته باشد.

بر این اساس هر سکه امامی روز گذشته در قیمت ۱۲میلیون و ۳۶۰هزار تومان با حجم معاملات پایین مورد داد و ستد قرار گرفت. لازم به ذکر است از دلایلی که می‌توان به کاهش حجم معاملات سکه اشاره کرد، خروج سرمایه‌گذاران از این بازار و ورود آنها به بازار ارز اشاره کرد.

علاوه‌بر این به گفته برخی از کارشناسان بازار طلا در صورتی‌که این فلز گرانبهای داخلی در زیر سطح ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان باقی بماند، می‌توان انتظار افت تا مرز ۱۲‌میلیون تومان را برای کوتاه‌مدت داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −    =  50